וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תותר העסקת עובדי כוח אדם יותר מ-9 חודשים

חיים ביאור

19.8.2008 / 10:07

שר התמ"ת החליט כי בחמישה מקרים ניתן יהיה להעסיק עובדים חצי שנה נוספת. בתמ"ת אומרים כי הנהלים יקטינו את היקף הפיטורים

עובד חברת כוח אדם שזו עבודתו הראשונה לא ייקלט בהכרח אצל המעסיק כעובד מן המניין לאחר תשעה חודשי העסקה, והמעסיק יוכל לבקש ממשרד התמ"ת להאריך את העסקתו כעובד חברת כוח אדם בחצי שנה נוספת - כך החליט אתמול שר התמ"ת אלי ישי.

ישי החליט על חמישה מקרים שבהם יתאפשר למעסיקים להמשיך להעסיק עובדי חברות כוח אדם חצי שנה נוספת מעבר לתשעת החודשים הקבועים בחוק - ובסך הכל 15 חודשים.

"סעיף תשעת החודשים" נחקק ב-2000, אך הפעלתו נדחתה משנה לשנה במסגרת חוק ההסדרים בלחץ משרד האוצר. בסוף 2007 הוחלט, לפי דרישת ההסתדרות, שאף איימה בשביתה, להפעיל סעיף זה החל בינואר 2008. לפי החוק, החל בינואר 2008 עובדי חברות כוח אדם אמורים בתום תשעה חודשים להעסקתם, כלומר ב-1 באוקטובר, להפסיק לעבוד במעמד של עובדי חברות כוח אדם ולהיהפך לעובדים מן המניין אצל מעסיקיהם.

עם זאת, החוק מאפשר לשר התמ"ת לשקול בחיוב בקשות של מעסיקים להאריך את תקופת העסקתו של עובד כוח אדם בכמה מקרים - למשל, אם זוהי עבודתו הראשונה של העובד בחברת כוח האדם, או אם זוהי עבודתו הראשונה בחברת כוח אדם לאחר תקופה של שנתיים שבהן לא הועסק כלל. במשרד התמ"ת אומרים שמטרת קריטריון זה היא לאפשר לעובד לרכוש ניסיון בעבודה ראשונה.

"גם עובד עונתי הוא עובד טוב"

יוצא מן הכלל נוסף לחוק הוא עובד המועסק בפרויקט זמני, שמשכו מוגדר מראש. החל ב-1 בינואר 2009 מדובר יהיה בפרויקטים שמשכם לא יותר מ-15 חודשים. יוצאים מן הכלל נוספים הם: עובד המועסק בעבודה מחזורית או עונתית, למשל בענף החקלאות או בהשגחה על בחינות; מקרה בו המעסיק נערך בפועל לקליטת העובד, אך זקוק לזמן נוסף כדי להתארגן ומתחייב בפני העובד לקלוט אותו כעובד מן המניין; וכן עובד חברת כוח אדם המועסק במילוי מקום לתקופה קצובה.

במשרד התמ"ת אומרים כי הנהלים החדשים יקטינו את היקף הפיטורים הצפוי בעקבות החוק, ואולם עו"ד מיכל תג'ר מהצוות המשפטי של עמותת קו לעובד אומרת כי חלק מהקריטריונים שעליהם החליט ישי הם בעייתיים - למשל התנאי בעניין עובד חברת כוח אדם שזו עבודתו הראשונה. לטענתה, האפשרות להאריך את ההעסקה הזמנית בחצי שנה היא אפליה פסולה של עובדים צעירים, בניגוד לרוח החוק.

תג'ר הוסיפה כי גם הקריטריון המתייחס לעובדים עונתיים הוא פוגעני: "עובד בבית אריזה שסיים לעבוד בעונה מסוימת והוזמן לעבוד גם בעונה שלאחריה הוא עובד טוב. מדוע שלא ייהפך אוטומטית לעובד מן המניין לאחר תשעה חודשים?" אמרה.

  • עוד באותו נושא:
  • תמ"ת
  • כ"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully