וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גאידמק ישלם ריבית? בשוק לא מאמינים

יובל מעוז

19.8.2008 / 12:01

בעוד שבועיים אמורה חברת אמריס שבבעלות האוליגרך לשלם לבעלי האג"ח ריבית בהיקף של כ-7 מיליון שקל. המשקיעים סקפטיים

האם ארקדי גאידמק ידאג שהחברות שבשליטתו יפרעו את חובן למשקיעים? בשלב זה קשה לדעת, אם כי שוק ההון חושב שלא. האג"ח של חברת אמריס שבשליטתו נסחרות בתשואה של 90% כמעט - תשואת זבל המרמזת שהמשקיעים מניחים שיכולת הפירעון של החברה מוטלת בספק.

מלבד דרישת בנק מזרחי טפחות לפרוע באופן מיידי הלוואה בהיקף של כ-245 מיליון שקל, שנטל לצורך רכישת מניות אוסיף (-2.31% , 4447.0), וצניחת המניות של החברות שבשליטתו, ייאלץ גאידמק לדאוג גם לפירעון החוב של אמריס. הוא צריך לוודא שהחברה תעמוד בעוד שבועיים בתשלום הריבית לבעלי החוב בהיקף של כ-7 מיליון שקל. מדובר אמנם בסכום זניח בהתחשב בהיקף עסקיו של גאידמק, אך לנוכח ההתפתחויות האחרונות סביבו המשקיעים לא מקלים ראש בכך.

בנוסף, אמריס תצטרך לפרוע עד סוף אוגוסט את התחייבויותיה בהיקף של 28.5 מיליון שקל לחברת גמול שבשליטת ליאון רקנאטי. אם החברה לא תעמוד בהתחייבויותיה גאידמק עצמו יעשה זאת, שכן הוא התחייב לכך לאחרונה בפני גמול.

לגאידמק יש תוכניות רבות בעבור אמריס. במצגת שערכה החברה לפני כחודש למחזיקי האג"ח, הוצג תהליך הארגון מחדש שאמור להתבצע בתקופה הקרובה. במסגרת הארגון מחדש, מתכנן גאידמק להכניס את פעילות החברות הציבוריות שבבעלותו - אוסיף, ויליפוד (-3.76% , 1307.0), פטרו (0.76% , 370.0) וגילאון (4.24% , 86.0) - לתוך אמריס. תמורת העברת אחזקותיו לאמריס, יוקצו לגאידמק מניות בחברה המאוחדת. ההקצאה תבוצע בהתאם להערכות שווי שיבצעו מעריכי שווי חיצוניים, והיא תבוסס על שווי האחזקות המועברות בניכוי ההתחייבויות המועברות, בהיקף של 300 מיליון שקל.

בזמן שהאנליסטים של החברות גיזה, פועלים שוקי הון ודלויט עובדים על המספרים, לאמריס יש משימות שוטפות קרובות וחשובות לא פחות מהתהליכים שמייעד לה בעל השליטה. אמריס צריכה לשלם ב-31 באוגוסט את תשלום הריבית החצי-שנתי על איגרות החוב שהנפיקה במארס 2007.

אנשי אמריס סבורים כי התשואה שבה נסחרות האג"ח האלה אינה משקפת את מצבה של החברה וכי הסיכון האמיתי נמוך יותר. לדבריהם, אמריס נפגעת מהסנטימנט השלילי שממנו סובלות המניות והאג"ח של החברות של גאידמק.

תשלום הקרן של האג"ח יחל רק ב-2010 ויסתיים ב-2014, אך החברה צריכה לשלם את הריבית על איגרות החוב פעמיים בשנה, בסוף אוגוסט ובסוף פברואר, וזאת החל מ-2007 ועד 2014.

בסוף הרבעון הראשון היו בקופת המזומנים של החברה 32.5 מיליון דולר, לעומת 23.7 מיליון דולר בסוף 2007. כיום מסתכם החוב המונפק של החברה באיגרות חוב ב-178 מיליון שקל.

לחברה הועמד אשראי מבנקים בסך 200.8 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון, כשההתחייבויות לבעלי האג"ח הסתכמו ב-282.2 מיליון שקל. אמריס סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של 26.2 מיליון שקל. האג"ח של החברה נושאות ריבית נקובה של 6.9% והן צמודות למדד המחירים לצרכן. אמריס ביצעה את הנפקת האג"ח בעיקר לצורך פירעון התחייבויות. החברה ייעדה חלק מהתקבולים, כ-98 מיליון שקל, עבור חוב לבנק דיסקונט ו-47 מיליון שקל עבור חוב לגמול.

האג"ח הן בעלות כמה שעבודים, בין היתר שעבוד על 7.7 מיליון מניות של פטרו גרופ (כ-50% ממניות החברה) ושעבוד על 50% ממניות חברת מגדלי שחף שבבעלותה פרויקט בנייה באשדוד בהיקף של 100 יחידות דיור.

אחזקתה העיקרית של אמריס היא מניותיה בפטרו גרופ, המחזיקה ברשת תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב. בנוסף, לאמריס פעילות נדל"ן בארה"ב. אמריס מוחזקת בשיעור של 75% על ידי גאידמק.

  • עוד באותו נושא:
  • גאידמק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully