וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הסלולר והאינטרנט: הטלוויזיה היא עדיין מלכת האולימפיאדה

אינטרנשיונל הרלד טריביון

19.8.2008 / 7:47

למרות התחזיות, נראה כי הצפייה באולימפיאדה בטלוויזיה לא פחתה על רקע האפשרות לצפות בה באינטרנט ובטלפון הנייד ■ גופי השידור בעולם, ששילמו 1.7 מיליארד דולר על זכויות השידור, נהנים ממה שמסתמן כמשחקים האולימפיים הנצפים ביותר בהיסטוריה

כריס רייטרמן, פרסומאי גרמני בכיר שעובד בבייג'ין, צפה בטקס הפתיחה של אולימפיאדת בייג'ין במשרדו, בשידור חי באתר sina.com. הוא נוהג לבדוק את אתר האינרנט הסלולרי של המגזין הגרמני "שפיגל" כדי לקבל תוצאות חיות, ומשתמש באתר טוויטר כדי לעדכן בהן את חבריו בעולם.



אף שכל האפשרויות האלה עומדות בפניו, רייטרמן מצא זמן לשבת מול הטלוויזיה ולצפות בשידורים מהאולימפיאדה. "אנשים תמיד מדברים על הדרך שבה המדיה הדיגיטלית תנגוס במספר הצופים בטלוויזיה, וזה פשוט לא קורה", אמר רייטרמן, נשיא היחידה הסינית של סוכנות השיווק הישיר OglivyOne. "אולי זאת תהיה קריאת השכמה להרבה אנשים".



רייטרמן אינו היחיד שנשאר צמוד לטלוויזיה חרף האפשרויות החדשות לצפייה באולימפיאדה. עובדה זו מפיגה את חששותיהם של מומחים ברשתות שידור ברחבי העולם מפני דילול קהל הצופים באולימפיאדה בטלוויזיה בעקבות התרבות הדרכים שבהן אפשר לצפות בתחרויות - דבר שעשוי היה לסכן את השקעותיהן של הרשתות ברכישת הזכויות לשידור אירועי האולימפיאדה, שהסתכמה ב-1.7 מיליארד דולר.







"לא היינו צריכים לחשוש", אומר רוג'ר מוסי, מנהל מחלקת הספורט ב-BBC, בבלוג שבו דן במספר הצופים שהצליחה רשות השידור הבריטית למשוך בימים הראשונים של סיקור האולימפיאדה בבייג'ינג. כ-5 מיליון צופים בממוצע צפו בטקס הפתיחה של האולימפיאדה ב-BBC ב-8 באוגוסט - נתון גבוה במיוחד כשמדובר בשעות אחר הצהריים. הרייטינג הגבוה נשמר גם בהמשך המשחקים.



רוב הצופים - בסין



מספר הצופים באולימפיאדה בבריטניה מייצג רק שבריר ממה שמסתמן כאירוע טלוויזיוני ענקי. התבהרות התמונה הגלובלית תארך זמן מה, אך מומחים טוענים כי אולימפיאדת בייג'ין צפויה להיות האולימפיאדה הנצפית ביותר עד היום, וטקס הפתיחה משך ככל הנראה ברחבי העולם מספר צופים גדול יותר מכל אירוע ספורט אחר בהיסטוריה.



"מדובר ברמה אחרת לגמרי. אנחנו חיים בעידן של התפזרות קהל, והנה אירוע ששיעור הצפייה בו נוסק לגבהים חדשים", אמר קווין אלאווי, ראש מחלקת האנליסטים ב-Initiative Futures Sport and Entertainment, זרוע מחקר בסוכנות רכש מדיה שבבעלות קבוצת התקשורת אינטרפבליק בלונדון.



לפי אמצעי המדידה שרוב המפרסמים מעמידים - שיעור הצפייה הממוצע בזמן שידורה של תוכנית טלוויזיה - טקס הפתיחה לבדו משך יותר מחצי מיליארד צופים ברחבי העולם, לפי נתונים שפירסמו כמה חברות מחקר. כשבודקים כמה אנשים צפו בטקס במשך דקה לפחות, המספר עשוי להגיע ליותר ממיליארד, לפי הערכות שונות שפירסמו חברות מדידה וגופי שידור.



רוב הצופים באירועי האולימפיאדה הם בסין, שבה צפו בטקס הפתיחה במצטבר כ-495 מיליון בני אדם - כ-40% מהאוכלוסייה - לפי חברת המחקר הסינית CSM מדיה ריסרץ'. עם זאת, הטקס הצליח למשוך קהל מכובד של צופים גם בשווקים גדולים אחרים. בארה"ב, למשל, הצליח השידור של NBC להניב רייטינג של 34 מיליון צופים, לפי נילסן - השיעור הגבוה ביותר בארה"ב מעולם לצפייה באולימפיאדה שנערכה מחוץ לאמריקה.



ההודים לא התרגשו



אף על פי כן, שידורי האולימפיאדה לא קבעו שיאים בכל מקום. באירופה, מספר הצופים בטקס הפתיחה היה נמוך ממספר הצופים בטקס הפתיחה של אולימפיאדת אתונה 2004. שיעורי הצפייה באירועים שלאחר מכן לא היו אחידים. שתיים מהסיבות לכך הן העיתוי הלא נוח של הטקס - אחר הצהריים ביום עבודה - והיעדרם של סיפורים מושכי קהל הקשורים בספורטאים אירופאים, בדומה לניסיונו של השחיין האמריקאי מייקל פלפס לשבור את שיא המדליות של מארק ספיץ. נוסף על כך, זכויות השידור של האולימפיאדה במדינות כמו בריטניה, גרמניה וצרפת נמצאות בידיהם של גופי השידור הציבוריים - כך שהשידורים אינם מקודמים באותה מידה שבה הם מקודמים על ידי גופי שידור מסחריים כ-NBC.



אף שלא היה גבוה, שיעור הצפייה באירופה עבר בהרבה את שיעור הצפייה בהודו, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם אחרי סין, שבה צפה בטקס הפתיחה פחות מ-1% מהאוכלוסייה, לפי נתוני חברת המדידה הרשמית aMap. ובכל זאת, האולימפיאדה משכה בהודו יותר קהל מהמתחרה הגדול ביותר שלה בקרב אירועי הספורט - המונדיאל. גמר המונדיאל ב-2006 משך 260 מיליון צופים ברחבי העולם, לדברי אלאווי. אירוע הספורט הפופולרי ביותר בארה"ב, הסופרבול, משך השנה פחות מ-100 מיליון צופים בעולם.



המכורים לשידורי האולימפיאדה בסין לא היו צריכים להתאמץ כדי לקבל את מנת הספורט שלהם. ארבעה ערוצים של CCTV, רשת השידור הממשלתית, משדרים את האירועים, וכמה ערוצים מקומיים מסקרים אותם באופן שוטף. CCTV היא גם בעלת הזכויות על השידורים המקוונים של המשחקים, והיא העניקה אותן לכמה אתרים סיניים גדולים, כמו sohu.com ו-sina.com.



משחקים אינטראקטיוויים



האופן החופשי שבו התאפשר שידורה של האולימפיאדה הנוכחית באינטרנט מנוגד למצב באולימפיאדות קודמות, שבהן הוועד האולימפי הבינלאומי התיר רק שימוש מוגבל בסרטי וידיאו באינטרנט ובאמצעי מדיה אחרים. הפעם נארזו זכויות השידור הדיגיטליות בשווקים גדולים כמו ארה"ב יחד עם עסקות טלוויזיה. רשתות שידור כמו NBC בארה"ב, BBC בבריטניה ו-ARD ו-ZDF בגרמניה מציעות צפייה חינם במאות אירועים.



הוועד האולימפי גם חתם על הסכם עם אתר שיתוף הקבצים יו-טיוב, שבבעלות גוגל. לפי העסקה, האתר מציע שידור מקוון של האולימפיאדה ב-77 מדינות שבהן זכויות השידור הדיגיטליות לא נארזו יחד עם זכויות השידור בטלוויזיה. יותר מ-246 אלף בני אדם צפו עד כה בקטע הווידאו הפופולרי ביותר - טקס הפתיחה.



"מדובר באולימפיאדה האינטראקטיווית הראשונה", אומר נייג'ל קרי, מנהל חברת החסויות הבריטית בראנד רפורט, המתאמת חסויות על אירועי ספורט. מומחים מעריכים כי צופי האולימפיאדה משתמשים בשידורים המקוונים בעיקר כתוספת לצפייה באירועים בטלוויזיה, למשל כדי להתעדכן בתוצאות בזמן שהם בעבודה. נתוני נילסן תומכים בהערכה זו: ביום הראשון של התחרויות, 9 באוגוסט, שהיה יום א', משך אתר האולימפיאדה של NBC כ-858 אלף מבקרים ייחודיים. למחרת, עם תחילת שבוע העבודה, זינק מספר הגולשים הייחודיים באתר ל-2 מיליון. מספר הצופים הממוצע בטלוויזיה בארה"ב, לעומת זאת, היה יותר מ-30 מיליון בממוצע למשדר בחמשת הימים הראשונים של המשחקים האולימפיים.



זאת אחת הסיבות לכך שבכירים בתעשיית הטלוויזיה אופטימיים במיוחד לנוכח נתוני הצפייה באינטרנט. הסיבה האחרת היא הקושי למדוד במדויק את מספר הצופים בשידור מקוון. בעוד שאת שיעור הצפייה בטלוויזיה מודדות חברות מדידה עצמאיות כמו נילסן ו-TNS, באינטרנט נאלצים המפרסמים להסתמך על "רצונם הטוב של גופי השידור", לדברי אלאווי. למשל, גולש שצפה בשלוש שניות מתוך סרט באורך שלוש שעות עשוי להיחשב כצופה לכל דבר ועניין.



"אחד היתרונות הגדולים ביותר של האינטרנט הוא שהרבה יותר קל למדוד קהלים", אמר אלאווי. "עם זאת, ככל שהדבר נוגע לסרטי וידיאו, מתברר שהטלוויזיה הרבה יותר מתקדמת מהאינטרנט".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully