וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ישראלי יתריע בפני הרופאים: שכחתם ציוד בגוף המטופלים

גיא גרימלנד

19.8.2008 / 8:36

בתום הניתוח, לאחר שהציוד מוחזר למגש, תתריע המערכת במקרה של ציוד שלא הוחזר

רשלנות רפואית, לעתים, נובעת משכיחת ציוד רפואי בגוף המטופל. חברת הלדור הישראלית, ספקית פתרונות מבוססי RFID למרכזים רפואיים, בשיתוף עם חברת אוקונורס (O'Connor's) מסינגפור, חברה בת של תאגיד הענק Wearnes, החלו בפיתוח פתרון טכנולוגי שיאתר מקרים של שכיחת ציוד בגוף החולה בתום הניתוח ויתריע מפניהם.



הפתרון, שמצוי בשלבי פיתוח מואצים, מיושם באחד מבתי החולים מהגדולים בסינגפור (KK Women Hospital) כחלק מבדיקת היתכנות. המהלך המשותף ממומן בחלקו על ידי ממשלת סינגפור ובשלב הראשון הושקע לטובת הפיתוח מיליון דולר.



המערכת המסחרית הראשונה צפויה לצאת לשוק באמצע 2009 ותחזית ההכנסות הצפויה לשנת הפעילות הראשונה היא 20 מיליון דולר. שכיחת כלי ניתוח בגוף החולה בתום הניתוח מהווה את אחת הבעיות המרכזיות של תחום הבטיחות הרפואית וממחקר שנעשה עולה כי בארה"ב בלבד הוא מתרחש בתדירות של 1,500 ניתוחים בשנה. מעבר לסכנה הנגרמת לבריאות המטופל, שוק זה מגלגל סכום של 3.5 מיליארד דולר בשל טיפולים חוזרים ותביעות ביטוח, למשל.



חיסכון בזמן ובכוח אדם



כיום, כדי למנוע מקרים אלה נוהג צוות האחיות בחדר מיון לספור ידנית את ציוד כלי הניתוח - לרבות ציוד מתכלה, כמו פדים ותחבושות - לפני הליך הניתוח ולאחריו. באמצעות הפתרון החדש, הנקרא OrLocate, יוצמד תג זיהוי אלקטרוני מבוסס טכנולוגיית RFID על כלי הניתוח המונחים על מגש העבודה של המנתח ופרטיו יעודכנו על גבי מחשב באמצעות קורא קוד RFID מיוחד. בתום הניתוח, לאחר שהציוד מוחזר למגש, תתריע המערכת במקרה של ציוד שלא הוחזר למקומו. תהליך זהה יבוצע גם עבור הציוד המתכלה כאשר קורא הקוד יוצמד לסל האשפה.



במסגרת הפיתוח הישראלי-סינגפורי ינוהל הפרויקט באמצעות מערכת ה-QPack של Orcanos הישראלית. באמצעות המערכת יכולים המפתחים והדרג הניהולי לבצע מעקב ובקרה אחר תהליכי הפיתוח, לוודא ביצוע תהליכי הבדיקות ולתת מענה לדרישות הלקוח במתכונת ניהול מבוזר. רובי הלברטל, יו"ר הלדור, אמר ל-TheMarker כי "אנו שותפים למהלך המספק מענה לצורך אמיתי, שימנע את הסבל שנגרם למנותחים ובה-בעת יאפשר לצוות חדר הניתוח להתמקד במטופל. המערכת משפרת את יעילות התפעול של חדרי הניתוח ומאפשרת לחסוך בזמן ובכוח אדם, דבר המקל על העומס בחדרי הניתוח והקצאתם לטובת הגדלת מספר הניתוחים".



במקביל לפרויקט הנוכחי מפעילה הלדור פרויקט RFID בבית החולים איכילוב, במסגרתו מספק בית החולים למטופלים במחלקת אשפוז יום פסיכו-גריאטרית צמידים עם שבבי RFID כדי שיוכל לאתרם בכל רגע נתון. החולים (בעיקר חולי אלצהיימר) מגיעים מדי יום לבית החולים לטיפול. לאחר שאירעו מקרים שבהם חולים עזבו את בית החולים, הוחלט לעקוב אחריהם באמצעות צמידים. לא רק זאת, אלא שאם החולים מתקרבים לשער בית החולים, המערכת תתריע ולא תחכה עד שיעזבו את שטח בית החולים. הלברטל מציין כי החברה מתכננת להציע לאיכילוב ובית החולים הדסה עין-כרם שבירושלים להרחיב את השימוש במערכת גם לחדרי מיון.



שילוב טכנולוגיית RFID במערכת הבריאות הישראלית הוא רק בתחילת הדרך. ממשרד הבריאות נמסר כי לאחר שערכו בדיקות, אמנם היתה בעבר התעניינות בשילוב טכנולוגיית RFID בבתי חולים ממשלתיים, אך זה לא הבשיל למשהו מעשי. אתי שילינג, דוברת שירותי בריאות כללית, מציינת כי בדיקה שערכה הצביעה על כך שבתי חולים של הכללית לא השתמשו בטכנולוגיה באופן מעשי.



ההערכות הן שבעתיד טכנולוגיית RFID תחדור באופן מסיווי יותר גם למערכת הבריאות הישראלית. הבעיה העיקרית היא עלות השבבים (התגיות) - כל אחד עולה כ-20 סנט. רק כשעלותם תגיע לסנטים בודדים יוכלו ארגונים לעשות בהם שימוש נרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully