וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנק גדול בארה"ב יקרוס בחודשים הקרובים"

אשר שכטר

19.8.2008 / 15:14

כך העריך הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית: " משבר האשראי רחוק מלהיגמר ואני מוכן להעריך שהגרוע מכל עדיין לפנינו"

משבר האשראי העולמי הוביל את כלכלת ארה"ב למיתון וצפוי למוטט בנק אמריקאי גדול נוסף בחודשים הקרובים, כך אמר היום קנת רוגוף, הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), במהלך ועידה כלכלית בסינגפור.

"ארה"ב עדיין לא יצאה מצרה. אני חושב שהמשבר הפיננסי הגיע לאמצע הדרך, ככל הנראה, ואני אפילו מוכן להעריך שהגרוע מכל עדיין לפנינו", אמר רוגוף, שהוסיף כי "המגזר הפיננסי צריך להתכווץ, ואני לא חושב שקריסה של כמה בנקים בגודל בינוני יחד עם כמה בנקים קטנים תספיק".

"בחודשים הקרובים אנחנו לא נראה סתם בנקים בינוניים שיתמוטטו, אנחנו נראה התמוטטות של אחד מהבנקים או בנקי ההשקעות הגדולים"", אמר רוגוף.

רוגוף, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הרווארד, שימש ככלכלן הראשי של ה-IMF בין אוגוסט 2001 לספטמבר 2003. במהלך ועידה כלכלית בסינגפור, אמר רוגוף כי משבר האשראי צפוי להחריף בחודשים הקרובים ולהוביל לקריסתם או למיזוגם של בנקים גדולים.

"כמו בכל תעשייה שמתכווצת, חלק מהשחקנים הגדולים הולכים להיעלם. גם בקרב בנקי ההשקעות אנחנו צפויים לראות מגמה של התמזגות", אמר רוגוף לסוכנות הידיעות בלומברג.

עד כה רשמו בנקים וחברות פיננסים ברחבי העולם מחיקות והפסדים בסך כ-500 מיליארד דולר. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה בחודש שעבר כי המצב בשוקי האשראי צפוי להמשיך להידרדר, וחזרה על תחזיתה מאפריל, לפיה צפויים הפסדיהם של המוסדות הפיננסיים והבנקים ברחבי העולם בעקבות משבר האשראי העולמי להגיע לכטריליון דולרים.

רוגוף התייחס היום גם למצבן של ענקיות המשכנתאות האמריקאיות פרדי מאק ופאני מיי, שמניותיהן נפלו אתמול ביותר מ-20% בעקבות הערכות כי הממשל עשוי להלאימן לאחר שנקלעו לקשיי נזילות בעקבות המשבר בשוק הדיור בארה"ב, והעריך כי החברות לא יתקיימו בצורתן הנוכחית בשנים הקרובות.

"פאני מיי ופרדי מאק היו צריכות להיסגר לפני 10 שנים. צריך להלאים אותן, ובעלי המניות יאבדו את שלהם. למרות מה ששר האוצר האמריקאי הנרי פולסון אמר, שתי החברות לא יתקיימו בצורתן הנוכחית בעוד כמה שנים", אמר רוגוף. בחודש שעבר אישר הקונגרס את תוכנית הסיוע של הממשל לפאני מיי ופרדי מאק, המתירה לו לרכוש מניות בשתי החברות בתמורה למיליארדי דולרים במקרה הצורך.

רוגוף התייחס בדבריו גם להאצה באינפלציה בארה"ב - שהגיעה ביולי לרמתה הגבוהה ביותר מאז 1991 - והטיל ביקורת על התנהלותו של הבנק הפדרלי, שהוריד את הריבית מ-5.25% ל-2% בשנה האחרונה. "הורדות הריבית הדרסטיות של הבנק הפדרלי יובילו להאצה חדה באינפלציה בארה"ב בשנים הקרובות", לדבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully