וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועצה להשכלה גבוהה מאיימת: לימודי משפטים יתייקרו פי ארבעה ל-31 אלף שקל בשנה

עפרי אילני

20.8.2008 / 7:08

האוצר דורש להפסיק תקצוב לימודי משפטים, חשבונאות ומינהל עסקים

חוק ההסדרים ל-2009, שהתפרסם בשבוע שעבר, מנחה את הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להפסיק את תקצוב המוסדות להשכלה גבוהה לסטודנטים לתואר ראשון בחוגי הלימוד האלה החל משנת הלימודים תשס"ט. בהתאם לכך, מורה החוק להפחית 80 מיליון שקלים מבסיס תקציב ההשכלה הגבוהה. בשלושת מסלולי הלימוד שתקצובם אמור להיפסק לומדים כ-10% מהסטודנטים לתואר ראשון במוסדות הציבוריים בישראל. לפי חישובים שנעשו במל"ג, שכר הלימוד במסלולים אלו יהיה בין 29 ל-31 אלף שקל - פי ארבעה מהנהוג כיום (8,600 שקלים לשנה בתואר ראשון).



כיום, המדינה מממנת בממוצע כ-50% מעלות הלימודים, כלומר כ-9,000 שקלים לשנת לימוד. אם תוטל כל העלות על הסטודנט יהיה שכר הלימוד כ-18 אלף שקלים בשנה. לטענת מל"ג, מנגד, המסלולים המופרטים באוניברסיטאות יצטרכו להתחרות במסלולי המשפטים במכללות הפרטיות ולהתאים את שכר הלימוד לזה הנהוג במוסדות אלה, שנע בין 24 ל-27 אלף שקלים לשנה. לצד זאת, המוסדות ייאלצו להתמודד עם הוצאות שכר גדולות יותר לחברי הסגל ולהשוות את תנאיהם לחברי הסגל הבכירים המלמדים במוסדות הפרטיים. המשמעות, לטענת מל"ג, היא תוספת שכר של עשרות אחוזים, מה שיגדיל את הוצאות השכר של המוסדות.



העלאת השכר נועדה להתחרות במכללות



באוצר טוענים, שההצעה להגדיל את שכר הלימוד למקצועות מבוקשים הועלתה לראשונה על ידי ראשי האוניברסיטאות עצמם, בהתחשב ברמת ההשתכרות הגבוהה של בוגרי חוגים אלה. "העלאת שכר הלימוד בחוגים אלה תעניק לאוניברסיטאות כלים נוספים להתמודד בתחרות מול המכללות הפרטיות שאינן מסובסדות", אומרים שם. "ההחלטה כיצד לממן את ה-50% שסובסדו על ידי המדינה נתונה בידי ראשי מערכת ההשכלה הגבוהה, אם על ידי העלאת שכר הלימוד בחוגים אלה ואם על ידי מימון האוניברסיטאות".



ארגוני הסטודנטים מזהירים שלא יאפשרו את ביצוע העלאת שכר הלימוד כפי שמציע חוק ההסדרים, והזהירו כי ינהלו "מלחמת חורמה" נגד ההחלטה. לטענתם, זוהי הפרה חמורה של ההסכם שנחתם עם הנהגת הסטודנטים בתום השביתה בשנה שעברה. לדברי יו"ר התאחדות הסטודנטים בועז טופורובסקי, "ציבור הסטודנטים מצפה מממשלת ישראל לעמוד בהתחייבויותיה, להוריד מחוק ההסדרים את הניסיון לקבוע שכר לימוד דיפרנציאלי במערכת ההשכלה הגבוהה, ולשנות את בסיס התקציב כך ששכר הלימוד שנה הבאה יוקפא או ירד. אני מקווה כי ממשלת ישראל לא תפר פעם נוספת הסכם שחתמה עליו עם הסטודנטים, שכן מעשה זה יגדיל את השבר העמוק וחוסר האמון של הסטודנטים בממשלה ויגרור אותנו למאבק בלתי מתפשר כנגד הממשלה וכנגד השרים אשר נתנו יד למחטף הזה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully