וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוסים בגיאורגיה ובינתיים משקיעים בורחים ממוסקווה

מיכאל רוכוורגר

20.8.2008 / 7:47

בורסת רוסיה נפלה לשפל של 21 חודשים ■ אייל פישמן: "יהיו כאלה שיגידו אמרנו לכם, אבל המלחמה לא תשפיע על פעילות הנדל"ן ברוסיה" ■ אנליסטים: צפויה חולשה במניות הפיננסים, הנדל"ן והסחורות

מדד RTS של בורסת רוסיה נפל ב-5.6% לרמתו הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2006 והשלים בכך נפילה של 32% מהשיא שקבע לפני שלושה חודשים. מתחילת השנה איבד המדד יותר מרבע משוויו. מדד המניות של בורסת Micex צנח ב-5.8% - הירידה היומית החדה ביותר זה כשבעה חודשים.



הירידות בבורסות מוסקווה נרשמו גם על רקע דיווחים שלפיהם כוחות רוסיים השתלטו אתמול על עיר הנמל הגיאורגית פוטי שלחופי הים השחור שבה מסופי יצוא נפט גדולים. כ-70 חיילים רוסים נכנסו לנמל ועצרו 20 חיילים גיאורגים שהיו במקום. עוד נמסר כי הכוחות הרוסים שמרו אתמול על עמדותיהם בשטחי גיאורגיה, על אף שרוסיה הודיעה בתחילת השבוע כי חייליה יתחילו לסגת ביום שני.



"יש עומס יתר של אנשים שמנסים לצאת מבורסת רוסיה", אמר ג'יימס בידל, מנהל השקעות בחברת פילגרים אסט מנג'מנט, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג.



אנשי העסקים הישראלים הבולטים הפעילים ברוסיה הם לב לבייב ואליעזר פישמן. לבייב, הנחשב למקורב לוולדימיר פוטין, המכהן כיום כראש ממשלת רוסיה, החל להשקיע בנדל"ן הרוסי לפני יותר מ-10 שנים, והגיע לשיא כשהנפיק את הפעילות הזו (המרוכזת בחברת אפי פיתוח) בלונדון ב-2007 לפי שווי של כ-7.3 מיליארד דולר. פישמן הגיע לרוסיה הרבה יותר מאוחר ממנו, אך עדיין הצליח לרכוב על הגל של הביקושים הגבוהים לנכסים ברוסיה והנפיק בסוף 2006 את מירלנד שבשליטתו לפי שווי של מיליארד דולר, כשהוא גורף רווח של כ-300 מיליון דולר.



נכון להיום, אפי פיתוח מעורבת ב-33 פרויקטים בשלבי ביצוע שונים, בשטח של 3.8 מיליון מ"ר. מירלנד מעורבת ב-14 פרויקטים בשלבי ביצוע שונים, בשטח כולל של 1.3 מיליון מ"ר, המיועדים למגורים, מסחר ומשרדים.



"נכון שהבורסה הרוסית נפלה בתקופה האחרונה, אך בשנתיים האחרונות היא הציגה ביצועים הרבה יותר טובים מאשר הבורסה הישראלית ויותר טובים ממרבית הבורסות בעולם", אומר אייל פישמן המנהל את מירלנד. לדבריו, במהלך ימי המלחמה בין רוסיה לגיאורגיה מרבית אנשי העסקים ברוסיה, ובהם הישראלים, בילו את חופשות הקיץ שלהם, כך שלא התבצעו עסקות.



להערכת פישמן, המתיחות בין המדינות לא צפויה להשפיע על הפעילות בתחום הנדל"ן. "בשל משבר האשראי וחוסר היכולת לגייס מימון, רוסיה פתוחה כיום רק לשחקנים גדולים המסוגלים להביא את הכסף עמם", אמר. באשר לפחד מהתלהטות המצב הפוליטי אמר פישמן: "נכון שיהיו אנשים שיגידו 'אמרנו לכם לא להיכנס לרוסיה, והנה תראו מה קרה שם', אך כמו שאת קבוצת פישמן הפחידו עם סיפורי המלחמה ביוגוסלביה, עד שהייתי שם וראיתי שהמצב לא כזה גרוע - כך גם המצב ברוסיה. אפשר לדמות את המלחמה הזאת לג'וק פוליטי, שכן בסטנדרטים הישראלים זה כמו להילחם בכנופיה שונה".



מניית רוזנפט, חברת הנפט הגדולה ברוסיה, ירדה אתמול לראשונה זה ארבעה ימים ואיבדה יותר מ-6%. מניית ענקית הגז הטבעי גזפרום ירדה בקרוב ל-7% - הנפילה היומית החדה ביותר שלה מאז ינואר. מניית VTB, הבנק השני בגודלו ברוסיה, נפלה ביותר מ-5% ונסחרה במחיר הנמוך ביותר מאז הנפקת הבנק בשנה שעברה, שהיתה ההנפקה הראשונה לציבור (IPO) הגדולה ביותר בעולם ב-2007.



"המשך ירידת מחירי הסחורות והחששות מפני האטה כלכלית עולמית לא ממש תומכים בשוק הרוסי", כתב אסטרטג ג'יי.פי מורגן צ'ייס, פיטר ווסטין, אתמול בדו"ח למשקיעים. "יש לצפות לחולשה במניות הפיננסים, הנדל"ן והסחורות", הוסיף.



מצב שוק המניות הרוסי צפוי להשתפר בתחילת ספטמבר, העריכו אנליסטים בראיון לערוץ הטלוויזיה הרוסי RBC. מומחים אחרים ציינו כי הירידות החדות בבורסת מוסקווה נבעו ממכירות שביצעו שחקנים מרכזיים בשוק, שביקשו לממש רווחים ולצאת מהשוק.



ביום שישי לפני כשבוע וחצי נפלה בורסת רוסיה ביותר מ-6%, והמטבע הרוסי, הרובל, רשם את הנפילה היומית החדה ביותר זה שנתיים וחצי, לאחר שכוחות של צבא רוסיה פלשו לחבל הבדלני דרום אוסטיה שבגיאורגיה, שתושביו מזוהים עם רוסיה. עם זאת, כעבור חמישה ימים, כאשר נשיא רוסיה, דימיטרי מדוודב, הודיע על הפסקת המבצע הצבאי בגיאורגיה, זינקה בורסת רוסיה בקרוב ל-4% והרובל רשם את הקפיצה היומית החדה ביותר זה שבע שנים.



בניגוד למרבית הבורסות הגדולות בעולם, נהנתה בורסת - Micex הבורסה הגדולה ברוסיה, מזינוק במחזורי המסחר השנה. הבורסה, שהוקמה ב-92' בתור פלטפורמת מסחר למט"ח ובהמשך התרחבה לשוקי האג"ח, הנגזרים והמניות, דיווחה על קפיצה של 58% במחזורי המסחר בכל התחומים במחצית הראשונה של 2008. מחזורי המסחר במניות קפצו ב-52% באותה תקופה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully