וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר האשראי מבריח את בכירי וול סטריט לשווקים המתעוררים

ניו יורק טיימס

21.8.2008 / 8:45

גל הפיטורים במגזר הפיננסים מאלץ רבים לארוז את המזוודות ולעבור למדינות המתפתחות ■ חלקם עושים זאת מרצון - לחלקם אין ברירה ■ גוסטבו דולפינו נשיא חברת השמה במגזר הפיננסים: "בנקים כגון מורגן סטנלי ומריל לינץ' משחקים כיסאות מוסיקליים - מדוע הם עושים

ארגזים מקרטון נהפכו למראה שכיח בחברות בוול סטריט, שם פוטרו עשרות אלפי בנקאים וסוחרים עקב מחנק האשראי המתמשך. ואולם, חלק מהעובדים שאורזים את חפציהם ונפרדים לשלום מחזיקים בידם דרכונים ולא מכתבי פיטורים. וחלקם מתבקשים לעבור אל מחוץ לארה"ב - או לשאת בתוצאות.







המשבר בוול סטריט מחריף והולך, ובנקי ההשקעות הגדולים שולחים חלק מעובדי המפתח שלהם למרכזי העסקים שממשיכים להתפתח באסיה, במזרח התיכון, באירופה ובאמריקה הלטינית, אזורים שבהם החלו זה מכבר הבנקים לבנות עסקים כדי להרוויח מפוטנציאל הצמיחה.



מגמה זו מתרחשת לצד תופעה נוספת שמנתבת את המשרות הרחק ממרכזי העסקים המסורתיים, כגון ניו יורק ולונדון. עקב לחצי המחירים, אנשים בתפקידים נמוכים יותר בסולם התאגידי עוברים למדינות אחרות בעולם, בייחוד להודו.



עבור בנקאים רבים, המעבר לחו"ל היה תמיד נחשק. עבור הבנקים, העברת המשרות היא דרך לשמור על עובדים מיומנים שעלולים להיקלע לגל הפיטורים, שגבה כבר 80 אלף משרות במגזר הפיננסים בעולם.



"בנקים כגון מורגן סטנלי ומריל לינץ' משחקים כיסאות מוסיקליים", אומר גוסטבו דולפינו, נשיא קבוצת ווייטרוק, חברת השמה במגזר הפיננסים. "מדוע הם עושים זאת? הם רוצים לשמור על הכישרונות".



העברת עובדים, למרות מחירה היקר, היא צעד הגיוני בגלל ההכנסות הגבוהות שמגיעות מחוץ לוול סטריט. אך עבור מספר בנקאים, המעבר הוא מהלך כפוי. "לחלק מהם אומרים 'לא איכפת לנו אם אשתך צריכה להישאר כאן, זה מה שאתה צריך לעשות'", אומר דולפינו.



הבנקים מדווחים רק על נתוני פיטורים גלובליים, כך שקשה להעריך בדיוק כמה משרות בוול סטריט הועברו למקומות אחרים, ונתוני התעסוקה במגזר הפיננסים, שמפרסמת עיריית ניו יורק, מפגרים מאחורי הודעות החברות.



אך בעוד האפשרויות מצטמצמות והולכות, חלק מהעובדים המפוטרים שלא זכו להצעה למעבר מתחילים לקבל פניות מחברות פיננסיות שפועלות בחו"ל, אומרים העובדים. "דיברתי עם אנשים שלפני שלוש או ארבע שנים סירבו לעבור למקום אחר. עכשיו הם פתוחים להצעות", אומרת ז'אן ברנתובר, ראש מחלקת שירותים פיננסיים בבוידן וורלדווייד, חברת כוח אדם. "הם לא רואים צמיחה או שינוי בשוק בעתיד הקרוב".



הדבר מתבטא בפעילות שנרשמה באחרונה בחברתה של ברנתובר. הכנסות בוידן מהשמת עובדים בתפקידים פיננסים נשארו ללא שינוי ברבעון הראשון, בהיקף גלובלי. אך ההכנסות מהשמה ברוסיה זינקו ב-73%, ובסין ובדובאי רשמו עלייה של יותר מ-300%. בניו יורק, שם השוק כמעט קפוא, ההכנסות מהשמת עובדים במשרות פיננסיות ירדו ב-24%.



מגדילים זיכיונות



בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן צ'ייס, שרכש את בר סטרנס שעמד בפני קריסה במארס, ממשיך לגייס עובדים ברחבי העולם תוך קיצוצים שהוא מבצע בבסיס החברה בניו יורק. קבוצת המסחר בסחורות, למשל, גייסה 126 עובדים ב-2007, מהם 85 בשווקים מחוץ לארה"ב כגון סינגפור והונג קונג.



"בעבר הכל התבצע מניו יורק וזה היה המקום להיות בו", אומר ניקולס אגוזין, ראש חטיבת בנקאות ההשקעות באמריקה הלטינית של ג'יי פי מורגן, שגייסה בשנה האחרונה בנקאים בברזיל, מקסיקו וקולומביה.



את האצת התהליך ניתן לראות בקרב העובדים הבכירים של מורגן סטנלי. בחצי השנה הראשונה של 2007, רק עשרה מנהלים במורגן סטנלי הועברו אל מדינות מחוץ לארה"ב.



נתון זה זינק ביותר מפי שלושה - ל-33 - השנה, כאשר מנהלים כדוגמת סטיוון רואץ', שעבר להונג קונג לשמש יו"ר חטיבת אסיה של הבנק, ואוון תומאס, שעבר לשם מניו יורק לשמש מנכ"ל החטיבה. בנוסף, חמישה מנהלים בכירים במורגן סטנלי נשלחו מלונדון לדובאי.



"אנשים מבינים את חשיבות העניין. ברור שהגדלת הזיכיונות שלנו בשווקים מתעוררים נמצאת בעדיפות אסטרטגית", אומר צ'רלי סטיוארט, שעבר הקיץ לסאו פאולו כדי לנהל את חטיבת בנקאות ההשקעות של מורגן סטנלי באמריקה הלטינית. "לא מייצאים אנשים כמו סחורות".



בנוסף למעבר אל מחוץ לארה"ב, הבנקים גם מגייסים עובדים מקומיים. בחצי שנה האחרונה, גייס מריל לינץ' צוות של בנקאים מברזיל עבור המטה המקומי; ג'יי.פי מורגן צ'ייס גייס עובדים במזרח התיכון ובאסיה; קרדי סוויס מתכנן להכפיל את מספר העובדים בחטיבות בנקאות ההשקעות והבנקאות הפרטית בהודו בחמש השנים הקרובות, והעביר את מטה המוסדות הפיננסיים הגלובלי שלו מניו יורק להונג קונג הקיץ.



אם ימשיכו השווקים הזרים לרשום ביצועים טובים יותר מאלו של הכלכלות המפותחות, אומרים המנהלים, שינוי מוקד הכוח יהפוך לבולט יותר. "מאגרי הון ינועו להיכן שהתעשייה תזהה הזדמנויות צמיחה", אומרת אדית קופר, ראש מחלקת משאבי אנוש בגולדמן סאקס.



קופר מבקרת לעתים קרובות במשרדי גולדמן סאקס ברחבי העולם ואומרת כי החרדה שחשים העובדים בעולם זהה לזו המורגשת בניו יורק. אך היא מרגיעה את העובדים ואומרת שגולדמן סאקס מחוייב לאסטרטגיית הצמיחה הגלובלית שלו. באחרונה הציע הבנק לעשרות בנקאים לעבור למדינות אחרות, תחת רמות לחץ שונות.



מעבר של עובדים בכירים בגולדמן שבוצעו באחרונה כוללים את ראווי שינהא, בנקאי השקעות שעבר מניו יורק להונג קונג כדי לשמש מנהל שותף של חטיבת בנקאות ההשקעות באסיה; אלסדיר וורן, בנקאי שעבר לדובאי מלונגון לשמש ראש מחלקת המימון במזרח התיכון ובאפריקה; וולנטינו קרלוטי, שעבר לסן פאולו מניו יורק לשמש נשיא בנק גולדמן סאקס בברזיל. "בנוסף, מסתמן שינוי מתפקידים זמניים בחו"ל לתפקידים קבועים יותר", אומרת קופר.



שילה פטל, ראש חטיבת נכסים בדרום מזרח אסיה של גולדמן סאקס, עברה מניו יורק לסינגפור במאי, אף כי החטיבה שלה המשיכה לצמוח. "האם יש תקופת זמן מוגדרת שאני מצפה להיות באסיה?" אומרת פטל. "לא ממש. מבחינתי, אני יכולה להעביר את כל הקריירה שלי כאן".



המעבר של פטל לאסיה עומד בניגוד להחלטתו של אביה ב-60' לעבור מהודו לארה"ב, כאשר נישא לנערה אירית-אמריקאית. "כל דור מחפש הזדמנויות וצמיחה", אומרת פטל. "איש אינו חושב שמישהו שעובר לניו יורק הוא גולה, אבל איכשהו, כשמדובר בערים אחרות בעולם, הרעיון הזה קיים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully