וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההאטה העולמית תגיע גם לסין

ורד דר

21.8.2008 / 9:45

האולימפיאדה היקרה בהיסטוריה מסתיימת בקרוב - אבל לסינים יש אתגרים חדשים: תערוכת הענק וורלד אקספו; משחקי אסיה והקמת קו הרכבת בייג'ין-שנחאי ■ הבעיה של סין היא לא הנפילה הכלכלית המסורתית לאחר אולימפיאדה - אלא המיתון בארה"ב



עוד לא פורסמה הערכה רשמית לעלותה של האולימפיאדה בבייג'ין, אבל אין ספק שהיא תהיה היקרה בהיסטוריה, ויקרה בשיעור דו-ספרתי - ואולי אף תלת-ספרתי - מהמשחקים באתונה, שבהם השקיעו היוונים 2.6 מיליארד דולר לפני ארבע שנים.



ברכת האולימפיאדה



באופן מסורתי, הפעילות הכלכלית במדינות המארחות את האולימפיאדות עולה בשנים שלפני פתיחת המשחקים, בזכות השקעות העתק בבניית המתקנים הספורטיוויים ובהקמת התשתיות העירוניות, וממשיכה לעלות במהלך המשחקים עצמם, בזכות הפעילות הכלכלית שנוצרת מאירוח המשחקים.



לבייג'ין אין מה להתבייש בהיקף ההשקעות שביצעה במתקנים ובתשתיות. עם זאת, האצת הפעילות הכלכלית השוטפת שלה חיכו תושבי העיר לא מתממשת - ואפשר לומר שההפך הוא הנכון. העובדה שתפוסת החדרים המיועדים לתיירים היא 80% בלבד בראשית אוגוסט, מצביעה על תחזיות מוטעות.



ייתכן שלהקשחת התנאים לקבלת ויזה ולעבודת השיטור המסורה של הרשויות בגבולות העיר ובתוכה, שמנעו כניסה מיותרת לעיר, יש קשר לכך. בשל החשש מתמונות של אתלטים משתעלים בדרכם לקו הסיום, אסרו הסינים על כניסתם של מיליון כלי רכב לעיר ועצרו את פעילות המפעלים והמחצבות בעיר ובסביבתה חודשיים לפני פתיחת המשחקים, מה שבוודאי לא תרם לפעילות השוטפת של התעשייה והמסחר בעיר.



אכזבה נוספת ספגו הסינים והמשקיעים הזרים במדינה כאשר נפילת שוק המניות בסין לא נבלמה. השוק איבד עד ראשית אוגוסט 55% מהשיא שנרשם באוקטובר 2007, והמשיך לאבד 15% נוספים עד 19 באוגוסט.







הסינים חשבו וקיוו שלממשל שמשתמש בפוטושופ רק כדי לייפות את טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים, יהיה חשוב לדאוג לכך שהבורסה לא תיפול בזמן שעיני כל העולם נשואות אליהם. התקווה הזאת, אגב, מופרכת הרבה פחות ממה שזה נשמע. עד לפיצוץ משבר האשראי בארה"ב היו הרגולטורים הסיניים מהגורמים המשפיעים ביותר על שוק המניות בשנחאי. הפיקוח שלהם כלל בין השאר העלאות מס על רווחי הון, הפחתתם, מגבלות על השקעות זרות שהוסרו והוטלו, מגבלות על השקעות של סינים מחוץ לסין שעברו תהליך דומה, מגבלות על קבלת אשראי לצורכי השקעה, ועוד ועוד שינויים רגולטוריים ששימשו וסת ללחצי הביקוש וההיצע.



קללת האולימפיאדה



מחקרים שבחנו את "אפקט האולימפיאדה" מצאו שהפעילות הכלכלית נפגעת בשנים שאחרי התחרויות בעקבות נפילת מתח מתבקשת. הרי את השקעות הענק בתשתית אין צורך לשכפל שנה נוספת, והעיר נותרת עם מתקני ספורט שוממים ואלפי חדרים שאוגרים קורי עכביש.



בתשע מתוך עשר האולימפיאדות האחרונות, ירד קצב הצמיחה בכלכלת המדינה המארחת בשנה שלאחר המשחקים - מצמיחה ממוצעת של 7.1% לממוצע של 4.3%. יוצאת הדופן היא גרמניה, שצמחה ב-72' ב-4.3% וב-73' ב-0.5% יותר. השאלה הנישאת בפי כל היא אם סיפורה של סין יהיה שונה.



לכאורה, יש סיבות טובות לחשוב שהתשובה תהיה חיובית, וכי סין תשבור את הסטטיסטיקה ותמשיך להציג שיעורי צמיחה גבוהים גם לאחר האולימפיאדה. זאת בראש ובראשונה בשל גודלו העצום של המשק הסיני, שיכול לגמד אירועים ששווקים אחרים זקוקים לשנים - ואפילו עשרות שנים - כדי לעכל. אי אפשר להשוות את ההשפעות שהיו למשחקים באתונה על כלכלת יוון, למשל, להשפעות שיהיו לאולימפיאדת בייג'ין על כלכלת סין. עם כל הכבוד לבייג'ין, הפעילות הכלכלית בה אחראית ל-3%-4% בלבד מהפעילות הכלכלית בסין כולה.



שנית, כלכלת סין נמצאת בתנופה של בנייה והשקעות זה עשור ויותר. בשלוש השנים האחרונות הגיע היקף ההשקעות בסין ל-1.6 טריליון דולר. ההשקעות בבייג'ין לקראת האולימפיאדה היו 1% בלבד מסכום זה.



ושלישית, חשוב לזכור כי עם כל הכבוד לאולימפיאדה, בשנתיים הקרובות יתפסו שלושה מגה-פרויקטים אחרים את מקומה כשואבי השקעות וכיצרנים של פעילות כלכלית.



יש במה להשקיע



שנחאי תארח את תערוכת ה-world expo במאי 2010. מדובר בכנס ענק הנודד בין מדינות מארחות פעם בשנתיים-שלוש ומארח משתתפים מכל העולם. התערוכה נחשבת לאירוע השלישי בגודלו בעולם, אחרי האולימפיאדה והגביע העולמי בכדורגל. בששת החודשים שבהם תוצג התערוכה צפויים לעבור בה 25-35 מיליון מבקרים. ההשקעה בה מוערכת ב-50%-70% מסך ההשקעה באולימפיאדה - 2-3 מיליארד דולר. בנובמבר 2010 תארח גואנגזו, העיר השלישית בגודלה בסין, את המשחקים האסיאתיים, בהשקעה מוערכת של 50%-70% מעלות האולימפיאדה. פרט לכך, יש תוכניות להקמת קו רכבת "בולט" מהירה בין בייג'ין לבין שנחאי, שעלותה מוערכת בכ-3 מיליארד דולר.



ואם מישהו עוד דואג שלא יישאר לסינים במה להשקיע אחרי המשחקים האולימפיים, המשחקים האסיאתיים, התערוכה העולמית הגדולה והרכבת המהירה - באה רעידת האדמה בסיצ'ואן לפני כמה חודשים, וטילטלה גם את ההנחה הזאת.



נראה, אם כך, שיש לסינים מספיק יעדים להשקעות בעתיד הקרוב. עם זאת, כל הפרויקטים האלה רק משכנעים בכך שבניגוד לחששות, הצמיחה בסין לא תאט בעקבות "בלוז סיומם של המשחקים האולימפיים" - אלא משום שהפעילות הכלכלית בכל העולם תאט, ואותה האטה עולמית תורגש גם בסין.



לפני שנה ויותר, כשכבר התחוור בהדרגה שארה"ב תיכנס להאטה ברמה כזאת או אחרת שתתפשט למדינות נוספות, רווחה תיאוריה חדשה שעל פיה, בניגוד לעבר, יש "הינתקות" בין מצבה של כלכלת ארה"ב לבין המשקים המתעוררים, והמשק הסיני בראשם. אם בעבר ניתן היה לסכם את האמונה הרווחת במשפט "ארה"ב מתעטשת - העולם מצטנן", הרי שהמאמינים בתורת ההינתקות גרסו ש"ארה"ב מתעטשת - העולם בקושי אומר לה לבריאות". אנחנו לא קונים את זה. ההאטה בארה"ב מתפשטת בגלי הדף לעולם כולו ולא תפסח על סין. חלק לא מבוטל מהפעילות הכלכלית של סין הוא בייצור מוצרי ביניים, שבסופו של דבר מוצאים את דרכם למערב. וכך, ברגע שהביקוש במערב יורד, היצוא הסיני יורד גם הוא.



בנוסף, סין מפעילה מדיניות כלכלית מרסנת, שנועדה להאט את קצב האינפלציה במדינה, שנמצא כיום ב-7%. עליית המחירים נובעת מסיבות חיצוניות - התייקרות הסחורות בכל העולם - ומסיבות מקומיות: קצב צמיחה גבוה של יותר מ-10%. המדיניות המוניטרית המרסנת והמגבלות שהטיל הממשל על מתן אשראי יתרמו את חלקן להאטת האינפלציה במקביל להאטה בצמיחה.



המשק הסיני לא יכול לבנות על כך ששוק המניות שלו יתרום לצמיחה בשנה הקרובה. נפילה של יותר מ-50% בשוק המניות אינה משפיעה לטובה על הסנטימנט של המשקיעים והצרכנים. הצמיחה במשק הסיני צפויה, על פי רוב התחזיות, לרדת מקצב שנתי של 12% ברבעון הראשון של 2007 לקצב שנתי של 9%. חוזי השחורות מרחיקים לכת וחוזים צמיחה של 8% - הדבר הקרוב ביותר למיתון במונחי צמיחה סינית. כמו פרמטרים רבים בסין, גם המספרים האלה מבטאים סדרי גודל אחרים מהמוכר לנו.



האולימפיאדה הסינית והבעיה היהודית



להאטה כלכלית בסין, אם בעקבות סיום האולימפיאדה ואם ללא קשר אליה, יהיו השפעות משמעותיות על משקי העולם כולו. הפעילות הכלכלית בסין היא 6% מהפעילות במשק העולמי, אבל תרומתה לצמיחה העולמית גבוהה פי כמה. חשוב אולי אף יותר הוא הביקוש הסיני לנפט שהיה אחראי ל-80% מתוספת הביקוש העולמי לנפט בשנתיים האחרונות.



ישראל תיהנה כמובן מהירידה במחירי הסחורות והאנרגיה. מההאטה הסינית היא לא ממש תיהנה, אך גם לא תסבול ממנה באופן ישיר. משקלו של היצוא לסין אינו כה משמעותי, והוא מגיע לכ-2.5% בלבד מהיצוא התעשייתי של ישראל.



הסיפור הוא כמובן בהשפעה העקיפה, אבל גם היא רחוקה מלהיות מהותית בהשוואה להשפעה שתהיה להאטה בארה"ב - מוקד הרעש של המשבר העולמי הנוכחי. במלים אחרות: לא ההיחלשות של המשק הסיני לאחר האולימפיאדה צריכה להטריד אותנו.



הכותבת היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully