וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקים באפלה: דיוני התקציב במשרד אוצר מתנהלים בלי תיעוד

ליאור דטל

21.8.2008 / 9:47

האוצר: "אין הוראה המחייבת עריכת פרוטוקולים לישיבות תקציב"; יחימוביץ: "הסודיות היא חלק מהשיטה"



הצעת תקציב המדינה ל-2009 הביאה למשבר קואליציוני ולקרע בין ראש הממשלה אהוד אולמרט לשר הביטחון אהוד ברק. זו אינה השנה הראשונה בה קיצוצים בתקציבי המשרדים גורמים לסכסוכים פנימיים בממשלה - אך אופן קבלת ההחלטות על תקציבי המשרדים נותר עלום. הליך הצעת חוק התקציב במשרד האוצר, והישיבות בהן הוא נקבע, לא תועדו מעולם בפרוטוקול.



על הצעת חוק התקציב שוקדים באגף התקציבים של משרד האוצר, שמגיש טיוטה לדיון אצל מנכ"ל המשרד וראשי אגפים, ובסופו של דבר מוגשת ההצעה לשר האוצר ולאחר מכן מוצגת לראש הממשלה. בניגוד לישיבות אחרות בממשלה, פרט לביטחוניות, הליך זה לא מתועד ולא מתקיים לגביו פרוטוקול. רק בסופו מוגשת ההצעה לשרי הממשלה, שלומדים על תקצוב משרדיהם, או הקיצוץ בתקציב משרדיהם, לפני שעליהם להכריע לגבי כל התקציב.



"זאת שיטת עבודה נפרדת של האוצר", אומרת ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה). "הכרעות דרמטיות בתקציב המדינה וסדר העדיפויות שלה מתקבלים בסודי סודות על ידי כמה פקידים, בלי תיעוד ובלי פרוטוקול, תוך הסתרה מכוונת. הסודיות היא חלק משיטת העבודה כדי להניח לשרי הממשלה ספר ענק של סעיפים, שחלקם הזויים, ולגרום להם בלחצים ובאיומים להצביע בעד הספר כולו בלי לדעת את תוכנו".



כשביקשה התנועה לחופש המידע ממשרד האוצר את הפרוטוקלים המתעדים את ההחלטות שהביאו להצעת התקציב ב-2008 באגף התקציבים, במשרד מנכ"ל המשרד ושר האוצר, ענה להם המשרד כי "אין כאלה". כעת שוקלת התנועה לפנות לבג"ץ כדי לחייב את האוצר לקיים תיעוד. "לא מפתיע שהאוצר מעדיף שאיש לא יוכל להביט לתוך תהליכי עיצוב התקציב", אמר רועי פלד, מנכ"ל התנועה. "אי התיעוד נוגד את כללי המינהל התקין הבסיסיים ביותר. נקבע כבר לא אחת בבתי המשפט שרשויות ציבוריות חייבות לנהל פרוטוקולים של ישיבות בהן מתקבלות החלטות מסוג זה".



עם זאת, המצדדים במשרד האוצר טוענים שמספר הישיבות והדיונים הגבוה לא מאפשר לנהל תיעוד וגם שאם ינוהל תיעוד כזה, יחששו המשתתפים בו לחוות את דעתם, וכך תתעכב העבודה על הצעת התקציב.



ממשרד האוצר נמסר: "עבודת הכנת התקציב נמשכת חודשים רבים וכוללת רצף ארוך ואינטנסיווי של ישיבות משרדיות ובין-משרדיות לגיבוש תקציב באופן יעיל ומהיר. אין כל הוראה בכללי התקשי"ר המחייבת עריכת פרוטוקולים לישיבות אלה. עם זאת, נערכים סיכומי דיון לישיבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully