וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת גרמניה נגד קרנות ההשקעה הממשלתיות: תמנע מקרנות ממשלתיות זרות לרכוש מניות בחברות מקומיות

אשר שכטר

21.8.2008 / 14:16

לפי חקיקה חדשה, תוכל ממשלת גרמניה להטיל וטו על כל רכישה של נתח הגבוה מ-25% ממניותיה של חברה גרמנית



ממשלת גרמניה אישרה אתמול (רביעי) חקיקה שתאפשר לה למנוע ממשקיעים זרים לרכוש נתחי מניות גדולים בחברות גרמניות גדולות, במטרה להגן על החברות הגדולות בגרמניה השתלטות על ידי קרנות השקעה ממשלתיות של מדינות אחרות.



לפי החקיקה החדשה, תוכל ממשלת גרמניה לבחון ואף להטיל וטו על כל רכישה של נתח הגבוה מ-25% מתוך מניותיה של חברה גרמנית על ידי גופים הפועלים מחוץ לשטחי האיחוד האירופי או איגוד הסחר החופשי האירופי (EFTA), תקנה שבעבר הייתה תקפה לתעשיית הנשק בלבד.



החקיקה, שנועדה למנות מקרנות השקעה ממשלתיות זרות להשתלט על נכסים אסטרטגיים בגרמניה, תלויה באישורו הסופי של הפרלמנט לפני שתהפוך לרשמית. גופי תעשייה בגרמניה אמרו בתגובה לאישור החקיקה בממשלה כי המהלך עשוי להניא גופים זרים מהשקעה בגרמניה, דווקא בתקופה בה סובלת הכלכלה מהאטה בצמיחה בעקבות העלייה במחירי האנרגיה והמזון ומשבר האשראי העולמי.



יו"ר התאחדות התעשיינים הגרמנית, וורנר שנפאוף, הזהיר לאחר אישור החקיקה כי הצעד הממשלתי "משדר מסר מוטעה בנוגע למקומה של גרמניה כמוקד להשקעות בינלאומיות. "גרמניה היא יצואנית כבדה וחברות גרמניות בעצמן משקיעים לעיתים קרובות בחברות זרות, לכן אנו תלויים לחלוטין בשווקים פתוחים", אמר שנפאוף, שטען כי הממשלה נוקטת במדיניות מגן.



שר הכלכלה הגרמני, מיכאל גלוס, ניסה להרגיע את חששות המשקיעים כשאמר לאחר אישור החקיקה כי "גרמניה הייתה ותישאר פתוחה להשקעות זרות" וטען כי מרבית ההשקעות הזרות לא יושפעו כתוצאה מהחוק החדש.



בחודשים האחרונים, בעקבות משבר האשראי העולמי, השקיעו קרנות השקעה ממשלתיות ברחבי העולם מיליארדי דולרים ברכישת נתחי מניות גדולים בחברות זרות, במיוחד בנקים שנאלצו לרשום הפסדי ענק בעקבות חשיפתם לשוק המשכנתאות. בדצמבר מכר מריל לינץ' 9.9% ממניותיו לטמאסק, קרן ההשקעות של ממשלת סינגפור, תמורת 4.4 מיליארד דולר, לאחר מכן מכר 9.9% ממניותיו גם לזרוע ההשקעות של ממשלת סין, בנוסף ל-6.6 מיליארד דולר שגייס באמצעות הנפקת מניות בכורה לקרנות ההשקעה של כוויית ודרום קוריאה. UBS, סיטי ומורגן סטנלי גייסו גם הם מיליארדי דולרים בשנה האחרונה באמצעות מכירת מניות לקרנות השקעה ממשלתיות מסין, סינגפור ואבו דאבי.



במקביל לאישור החקיקה, מתכוונת ממשלת גרמניה להתיר לחברת ההשקעות הפרטית האמריקאית לון סטאר לרכוש את הבנק הגרמני IKB, שנקלע לקשיי נזילות והגיע לסף פשיטת רגל בעקבות הפסדים שרשם בשל השקעות בשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב – כך מסרו גורמים המקורבים למגעים לסוכנות הידיעות רויטרס. גלוס אישר כי נמצא קונה לבנק, אך לא ציין את זהותו. ההערכות הן כי הבנק הגרמני יימכר תמורת 800 מיליון יורו (1.18 מיליארד דולר).


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully