וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל משתלם להיות עבריין בנייה

איריס האן

21.8.2008 / 16:31

בישראל היקף הבנייה הבלתי חוקית רחב מאוד, וכולל אזורים ומגזרים שונים. המשמעויות החמורות של הבנייה הבלתי חוקית מחייבות התגייסות של כל רשויות המדינה למיגורה

אין ספק כי תופעת הבנייה הבלתי חוקית בישראל היא מכת מדינה. היקף הבנייה הבלתי חוקית רחב מאוד, וכולל אזורים ומגזרים שונים. לא אחת מדובר בפעילות עסקית או מסחרית, בסתירה גמורה לתוכניות המתאר.

לתופעה זו השלכות שליליות בתחומים שונים: מדובר בפיתוח מפוזר ובזבזני הנוגס בשטחים הפתוחים וקוטע את רציפותם, ובבנייה נעדרת התייחסות לנושאי איכות סביבה, כמו פינוי פסולת, סילוק שפכים, רעש ואחסון לא מוסדר של חומרים מסוכנים. פעילות מסחרית בלתי חוקית בהיקף נרחב במרחב הכפרי יוצרת תחרות כלכלית בלתי הוגנת עם הערים ופוגעת בבסיס הארנונה שלהן, בקרקע החקלאית וביכולתה לשמש למטרותיה. להיקף העצום של התופעה, המנוגדת לחוק שאינו נאכף די הצורך, יש גם משמעות ערכית חמורה - עידוד עבריינות וזלזול בחוק.

העובדה כי ישראל עומדת להיות הצפופה ביותר מבין מדינות המערב עד 2020, מחייבת היצמדות לכללי תכנון ברורים שיבטיחו את שמירת השטחים הפתוחים ועתודות הקרקע. המשמעויות החמורות של הבנייה הבלתי חוקית מחייבות התגייסות של כל רשויות המדינה למיגורה. ואולם, מבחינת העונשים הנגזרים על עבירות מעין אלה עולה כי בישראל משתלם להיות עבריין בנייה. למדיניות בתי המשפט תפקיד מרכזי בכך: פסקי הדין בעניין אמנם נוקטים בדרך כלל בלשון מחמירה, אך בפועל העונשים שנגזרים על עבירות הבנייה מגוחכים למדי.

הצעת חוק שעברה באחרונה בקריאה ראשונה בכנסת, מציעה רפורמה חיונית בתחום. ההצעה מטפלת בכשלים המאפיינים את ההסדר הנוכחי ומאפשרים את קיומה של המציאות הבלתי נסבלת, שלפיה איש הישר בעיניו יעשה. בין היתר, מאפשר החוק המוצע לגורמי האכיפה הארציים להתערב במקרים שבהם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נמנעת, מטעמים פוליטיים, להשליט את הסדר בתחומה.

יש לקוות כי הצעת החוק תתקבל ותהווה נדבך נוסף בדרך לאכיפת החוק בתחום, אך יש לזכור: החוקים כבר קיימים, כל שנותר הוא לאכוף אותם. כל עוד המדינה ומערכת המשפט ימשיכו "לצ'פר" את העבריינים בקנסות קלים, דחיות העונשים והכשרות הבנייה בדיעבד, הבנייה הבלתי חוקית תמשיך לחסל את השטחים הפתוחים, ובזול.

הכותבת היא נציגת החברה להגנת הטבע במועצה הארצית לתכנון ובנייה

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully