וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפניקס העמידה הלוואה לדלק נדל"ן בסך 75 מ' ש' בריבית של 6.7%

אתי אפללו

22.8.2008 / 7:13

האג"ח של דלק נדל"ן נסחרת בתשואה של 13%; הפניקס: העסקה נעשתה בתנאי השוק



מאת אתי אפללו ומיכאל רוכווגר



שם המשחק בשוק ההון כיום הוא נזילות. לא בקלות מקבלות חברות הלוואות, והתורים במחלקות האשראי העסקי בבנקים ארוכים. כנראה שאחד היתרונות של קבוצות עסקים הוא שאפשר לנצל קשרים בין החברות. את זה למד אתמול איליק רוז'נסקי, מנכ"ל מקבוצת , שניצל מסגרת הלוואה ותיקה שהעמידה לו שבניהולו של יהלי שפי.



הפניקס היא חברה נוספת מקבוצת דלק, והיא העניקה לדלק נדל"ן הלוואה צמודה של 75 מיליון שקל בריבית של 6.7%, כך לפחות טוענים גורמים המקורבים לדלק נדל"ן. זו הלוואה שנראית זולה בהתחשב בתנאי השוק. לשם השוואה, האג"ח של דלק נדל"ן לתקופה דומה (סדרה ה') נסחרת בתשואה של 13%, ואף היא צמודה. בחברת הפניקס מציינים שהריבית גבוהה מ-6.7%, אך מסרבים להגיד בכמה.



בהתחשב בתנאי השוק הקשים, קשה להאמין כי דלק נדל"ן היתה מצליחה לגייס כיום כסף בתנאים אטרקטיוויים כאלה, שכן גם סדרות האג"ח האחרות של דלק נדל"ן - אג"ח סדרה ד' ואג"ח סדרה ה' - נסחרות בתשואות של 8.7% ו-13% בהתאמה. משמעות הדבר היא שמחיר גיוס הכסף בעבור דלק נדל"ן נהפך ליקר יותר.



הפניקס נתנה את ההלוואה לדלק נדל"ן בחלקה מכספי הנוסטרו, ובחלקה מכספי הפוליסות משתתפות ברווחים. בתמורה, הפניקס מדווחת כי דלק נדל"ן נתנה לה ביטחונות על פי הסכם ההלוואה (בעיקר מניות של חברות בנות). קרן ההלוואה והריבית ייפרעו ב-10 תשלומים שנתיים שווים ורצופים החל במועד העמדת ההלוואה.



השורשים של עסקת בעלי עניין זו נעוצים ב-2005, עת נחתם הסכם מסגרת למתן אשראי בסכום של 75 מיליון שקל בין הפניקס לבין דלק נדל"ן. בתמורה שילמה דלק נדל"ן עמלה רבעונית של 0.2%. במועד חתימת ההסכם הפניקס עדיין לא היתה שייכת לקבוצת דלק, אך כיום היא נשלטת בידיה. בדיווח של הפניקס לבורסה מצוין כי ההלוואה נושאת ריבית בשיעור שנקבע בהתאם לפרסום חברת שערי ריבית במועד חתימת הסכם ההלוואה.



הפניקס לא מפרטת מה החלק של ההלוואה שניתן מכספי העמיתים, ולשאלה שנשאלה בעניין ניתנה התשובה: "כמקובל בהלוואות מסוג זה". המקובל הוא שהלוואה שניתנת מורכבת משני שלישים מכספי העמיתים ושליש מכספי הנוסטרו.



אחד הנימוקים של הפניקס לעסקה הוא שהיא נעשתה במהלך העסקים הרגיל של החברה ונעשית בתנאי השוק. ואולם אנליסטים מציינים כי על פני הדברים נראה שהפניקס העניקה לדלק נדל"ן הטבה. עם זאת, לאורך השנים דלק נדל"ן שילמה להפניקס בעבור הקצאת האשראי.



בעבר ביקשה דלק נדל"ן לגייס 75 מיליון שקל באג"ח, אך ההנפקה בוטלה, לפי דלק נדל"ן "מסיבות טכניות". ואולם לאחר מכן התברר כי ביטול ההנפקה נגרם בין השאר בגלל המגעים הסופיים עם ילמולי השווייצית להסדרת פיצוי כספי, כשהדבר היה מאלץ עדכונים בתשקיף שהיה פתוח.



כשבוע לאחר ביטול ההנפקה הורידה חברת הדירוג S&P מעלות את אופק דירוג האשראי של דלק נדל"ן לדירוג A+/ Negative, וציינה כי ייתכן שתוריד את הדירוג עצמו בעתיד. הדבר "תרם" לכך שסדרת האג"ח כ"ה בהיקף של 570.6 מיליון שקל נסחרת כיום בתשואה דו-ספרתית של כ-11%.



דלק נדל"ן תצטרך לפרוע תשלום ריבית בסך 20 מיליון שקל בתוך שבועיים. אחת מהמשקיעות העיקריות באג"ח מסדרה זו היא מגדל שוקי הון, שרכשה סכום נאה של 120 מיליון שקל בסדרה זו לנוסטרו שלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully