וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות החולים: הרחבת ההמלצה לחיסון נגד שפעת - על חשבוננו

רוני לינדר-גנץ

22.8.2008 / 9:24

בכיר באחת הקופות: "אנו נאלצים לממן את חיסוני השפעת ולשאת בכל האחריות"

אלא שמדובר בהמלצה בלבד: החיסון לא יסובסד בידי המדינה ולא יינתן בטיפת חלב. משפחות שירצו לחסן את ילדיהן יידרשו לעשות זאת בקופת החולים - על חשבון הקופה ועל חשבונן. כל קופת חולים קובעת את שיעור ההשתתפות העצמית בחיסון. ההמלצה היא הרחבה של ההמלצות הקיימות כיום לחסן מבוגרים בני 65 ומעלה, פעוטות מגיל חצי שנה עד שנתיים וקבוצות סיכון שונות.



לדברי פרופ' שמואל רשפון, ראש הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים במשרד הבריאות שהחליטה על הרחבת ההמלצות, "חשיבות ההמלצה היא בכך שהיא ממוקדת בגיל, ועשויה להעלות את מודעות ההורים והרופאים לחשיבות החיסון".



בקופות החולים חוששים מההיערכות למשימה של מתן החיסונים ואחזקת מלאי מספק, הנמצאת באחריותן. זו אינה משימה פשוטה: עליהן להעריך את הביקוש הצפוי ולרכוש כמות חיסונים שתספק את הדרישה אך לא תיצור עודפים, מכיוון שהחיסונים טובים לעונה אחת בלבד. ב-2007, למשל, שבה החורף הגיע מאוחר, הביקוש היה נמוך ושירותי בריאות כללית נאלצה להשמיד אלפי מנות חיסון שעלותן 40 שקל האחת.



בקופות החולים כועסים על משרד הבריאות ואפילו חוששים ממחסור בחיסונים. לדברי בכיר באחת הקופות, "על אף שנושא החיסונים הוא באחריות משרד הבריאות, והקופות אינן מתוקצבות עליו, המשרד ברח מאחריותו כבר מזמן, והקופות נאלצות לממן מכיסן את חיסוני השפעת ולשאת בכל האחריות".



רשפון מאשר כי מספר הילדים שצפויים להתחסן הוא בחזקת "תעלומה". "אנחנו יודעים שתוכניות כאלה צומחות לאט ולוקח זמן עד שהרופאים, האחיות וההורים מפנימים את הצורך להתחסן. בארה"ב הוחלט לחסן עד גיל זה כבר לפני שלוש שנים, ושיעור המתחסנים שם הוא 20%-40% בלבד. לכן אנחנו משערים שיהיה גידול הדרגתי בשיעור מקבלי החיסון", אומר רשפון. יש לציין כי הקופות אינן מחויבות להחזיק מלאי שיענה בוודאות על כל ביקוש.



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כרגע אין תוכנית להכניס את החיסון לשגרת החיסונים. טענת הבכיר האנונימי נשמעת מוזרה לאור העובדה כי נציגי קופות החולים הוזמנו לדיוני הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות ולחיסונים בנושא זה, שהתקיימו ביולי 2008. סוגיית הוצאת ההמלצה לקראת החורף הקרוב עלתה בדיון, וסוכם שבשנה הראשונה ליישומה לא צפוי שיעור גבוה של שימוש בחיסון ולכן אין חשש משמעותי למחסור בחיסונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully