וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרות של אלון USA נמשכות: חשופה ב-40 מיליון דולר לענקית האנרגיה סמגרופ שקרסה

מיכאל רוכוורגר

23.8.2008 / 20:39

קריסת סמגרופ -בשל הימור כושל בהיקף של כ-3.2 מיליארד דולר בחוזים עתידיים ובמכשירים נגזרים על הנפט

חברת אלון USA, המפעילה ברחבי ארה"ב בתי זיקוק, מפעלי אספלט ורשת של מאות תחנות דלק לצד חנויות נוחות - ומצויה בשליטת קבוצת אלון של דודי ויסמן ושרגא ברוש, אפריקה ישראל וארגון הקניות של הקיבוצים - מתמודדת בימים אלה עם בעיה העלולה להשליך קשות על תוצאותיה הכספיות, אשר גם כך אינן מעודדות במיוחד.



אלון USA היא חלק מקבוצת נושים לא קטנה, הכוללת בין היתר ענקיות האנרגיה כמו ולרו, בריטיש פטרוליום ואחרות, אשר ענקית האנרגיה האמריקאית סמגרופ (SemGroup), חייבת להן כסף. סמגרופ נכנסה לתהליך של פשיטת רגל והגנה מפני נושים (Chapter11), בשל הימור כושל בהיקף של כ-3.2 מיליארד דולר בחוזים עתידיים ובמכשירים נגזרים על הנפט. החברה הימרה כי מחיר הנפט יירד, וההיפך בדיוק אירע.



על פי מקורות זרים בארה"ב, חשיפתה של אלון USA נאמדת ב-40 מיליון דולר. זאת, עבור מוצרי נפט גולמי שהחברה סיפקה לסמגרופ במהלך החודשים יוני-יולי מבית הזיקוק ביג ספרינגס בטקסס, המצוי בימים אלה בתהליך שיקום, לאחר שפעילותו הושבתה כמעט לחלוטין בשל השריפה שפרצה בו בחודש פברואר האחרון.



אלון USA פנו לערכאות משפטיות בדלאוור, ארה"ב, בדרישה למימוש החוב בהקדם האפשרי, שכן בית הזיקוק טרם שב לפעילות מלאה, והחברה סופגת בגינו הפסדים כבירים גם כך. במהלך הרבעון השני ייצר בית הזיקוק בממוצע 32 אלף חביות ביום, לעומת 72 אלף חביות ברבעון המקביל אשתקד.



דובר אלון USA, בלייק לואיס, לא הסכים לפרט לגבי השלכות הארוע. הוא הוסיף כי החברה תתייחס לכך רק לאחר מיצוי ההליכים המשפטיים סביב תהליך פשיטת הרגל. עם זאת, על פי התקשורת הזרה, ציינו עורכי הדין של אלון ארה"ב במסמכים שהגישו, כי המקרים האחרונים הנוגעים לחברה פגעו בתוצאותיה הכספיות.



פרשת ההסתבכות של סמגרופ, הנחשבת לקבוצה הפרטית ה-12 בגודלה בארה"ב, החלה ביולי האחרון - כשהמשקיעים הנדהמים גילו את גודל ההפסד העצום של החברה בשל הפוזיציות השגויות, לכאורה, שנטלה. בתגובה לכך, מניית החברה הבת, סם גרופ אנרג'י, צנחה בכ-52% בנאסד"ק בניו יורק ב-16 ביולי, למרות שבפרשה מעורבת החברה האם.



השבתה חלקית של הפעילות והמחירים הגואים של מחירי הנפט, הפוגעים במרווחי הזיקוק של חברות כמו אלון USA, הובילו את החברה להפסד של 59.7 מיליון דולר ברבעון השני של 2008, בניכוי הכנסות חד פעמיות - לעומת רווח נקי של 95.8 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2007. מניית אלון USA רשמה מתחילת השנה תשואה שלילית של כ-60%, והחברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-510 מיליון דולר.



בקבוצת אלון העדיפו שלא להתייחס לידיעה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully