וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים והמחסור בנייר טואלט

עידו באום

24.8.2008 / 10:08

במשרד ממשלתי מסוים מספרים על חודש בו כספים לא הועברו, ואפילו נייר טואלט לשירותים התקשו לרכוש - הכל כדי לגרום למשרד להתיישר לפי תוכנית האוצר

הגיע הזמן לבטל את הנוהג של חוק ההסדרים במתכונתו הנוכחית. היועצים המשפטיים לממשלה אומרים זאת כבר כמה שנים. גם מבקר המדינה העיר על כך. ובכל זאת משרד האוצר ממציא כל מני שיטות להכניס את העז הזו לישיבת הממשלה הדנה בתקציב המדינה. ניסיתם פעם לאכול טונה מעורבת בבשר נע עם קצת פירות, חסה, חומוס, ומעל הכל יוגורט מטפטף? נשמע לא טעים? כך גם חוק ההסדרים.

תארו לעצמכם שהדבר היה מתרחש בישיבת דירקטוריון של בנק הפועלים. שבועיים לפני ישיבת הדירקטוריון על תוכנית העבודה השנתית של הבנק, מוגש לדירקטורים דו"ח עב כרס של 200 עמודים, הכולל שינויים אסטרטגיים, קיצוצים והפתעות אחרות. את הדו"ח הכין חשב הבנק - שהגה וחשב כיצד לייעל את המערכת, ללא עבודת מטה עם המומחים באגפים הרלוונטיים - ועל הדו"ח הזה יש להצביע כמקשה אחת. שום דירקטור לא היה מסכים לכך.

אבל כך מצפה משרד האוצר מהממשלה לדון בהצעת המדיניות הכלכלית של האוצר ל-2009 שכוללת רפורמות שמתחילות בסלולר, עוברות במשק המים ומסתיימות בפריפריה. במקרה הטוב, השרים יודעים מה משמעות הרפורמות מבחינת משרדם. לא בטוח שהם מבינים זאת כאשר הם מאשרים רפורמות במשרדים אחרים. אין להם יכולת להתעמק במכלול.

השופטת דורית ביניש הזהירה בפסק דין בבג"ץ שחוק ההסדרים פוגע בהליך הדמוקרטי. לדבריה, "רבות מהבעיות שמנגנון חקיקה זה מעורר נובעות מכך שהוא מתאפיין במגוון הנושאים הכלולים בו כמקשה אחת, בריבוים ובפרק הזמן הקצר שנתון לממשלה ולכנסת לדון בנושאים אלה. עובדה זו פוגמת לא פעם בהליך קבלת ההחלטות, הן בשלבי גיבושה של הצעת החוק והן במסגרת הדיון בכנסת". אך באוצר מתעלמים.

הצעת האוצר שתידון היום בממשלה ממחישה את הכוחניות של היושבים על ברז התקציב. לפחות עשר פעמים מופיע בה צירוף המלים "בהסכמת שר האוצר" - גם כאשר מדובר בעניינים שלשר האוצר אין שום קשר אליהם. למשל, שרת החינוך נדרשת לקבל הסכמה של שר האוצר לתוכנית הטיולים והצגות התיאטרון של ילדים בערי הפריפריה.

למה? האם שר האוצר רוצה לפסול הצגות מסוימות? אולי הוא לא סומך על מסלולי הטיול שתציע השרה? התשובה: האוצר מכניס מנגנוני לחץ לחקיקה. בעתיד, משרד שלא יסכים לקיצוצים או לדרישות אחרות של האוצר, ייתקל באי הסכמה במקומות אחרים, כואבים. נשמע הזוי? .

ועדת וינוגרד לבדיקת לקחי מלחמת לבנון השנייה התמקדה בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה בתחילת המלחמה, וקבלת ההחלטות בכלל. הרבה ממה שאמרה הוועדה חל גם במקרה זה. אין לדעת מתי חוק ההסדרים יתפוצץ לנו בפנים. כשזה יקרה, אליהו וינוגרד יצטרך לפנות עוד שנה ביומן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully