וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים: לשנות תנאי הזיכיון של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

אבי בר-אלי

24.8.2008 / 7:41

הבנקים מבקשים כי המדינה תהיה אחראית להוצאת היתרי העבודה במועד ותתחייב להגדלת רשת הביטחון לפרויקט



הבנקים המלווים את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב דורשים לפתוח מחדש את הסכם הזיכיון ולשנות את תנאיו. דרישות הבנקים כוללות התחייבות של המדינה להוצאת היתרי העבודה בפרויקט במועדם והגדלת רשת הביטחון לפרויקט.



המדינה לא השיבה עדיין לדרישות, ואולם לפי הערכות היא תסרב להיענות להן במלואן בשל הקושי הכרוך בשינוי תנאי המכרז בדיעבד ובשל חוסר רצונה להיות אחראית לביורוקרטיה מול הרשויות המקומיות. המשמעות הכספית של דרישות אלה קשה להערכה.







נציגי הבנקים הזרים המלווים את הפרויקט - הבנקים הגרמנים KFW ו-BayernLB והבנק הבריטי RBS - והמלווה השקלי של הפרויקט, בנק לאומי, דנו בשבוע שעבר עם נציגי המדינה בניסיון להשלים את הליך הסגירה הפיננסית של הפרויקט. בדיון העלו הבנקים את דרישתם להגדרת לוחות הזמנים למתן היתרי העבודה מטעם חמש הרשויות המקומיות שבשטחן עובר הפרויקט - בת ים, תל אביב, בני ברק, רמת גן ופתח תקוה.



בנוסף דרשו הבנקים התחייבות למשך החריגה המרבי מלוחות זמנים אלה וכן התחייבות המדינה לפיצוי הזכיינית, אם יוכח כי זו לא היתה האחראית לאיחור במתן ההיתרים.



עוד דרשו הבנקים להגדיל את רשת הביטחון של הפרויקט מבחינת הזכיינית. לפי דרישתם, יוגבה הרף שמתחתיו תידרש המדינה לפצות את הזכיינית במקרה של ביקוש נמוך לרכבת הקלה, כך ששיעור הביקוש המינימלי לפיצויה יהיה גבוה יותר מזה שנקבע בהסכם.



לפי הערכות, הבנקים נימקו את דרישותיהם ב"לקח" שלמדו מהפרויקט המקביל בירושלים, שם גרמו העיכובים הסטאטוטוריים מצד עיריית ירושלים לפיגור בלוחות הזמנים של הפרויקט. הפיגור היה אחד הגורמים שבגללם חויבה המדינה בפיצוי חלקי לזכיינית בתום משא ומתן מתיש וממושך.



הסגירה נדחית שוב



בדצמבר 2006 זכה קונסורציום MTS במכרז להקמת הקו האדום באורך 23 ק"מ. הסכם הזיכיון עם המדינה נחתם ב-28 במאי 2007, ולפי לוח הזמנים המקורי, אמור היה הליך הסגירה הפיננסית להסתיים בחלוף שנה, והעבודות היו אמורות להתחיל אז ולהימשך כחמש שנים.



שלושה חודשים לפני מועד הסגירה הפיננסית הגישה MTS למדינה את מסמך ההערות של הגורמים המלווים את הפרויקט על רקע החרפת משבר הסאבפריים בעולם.



לאחר משא ומתן בן כמה ימים הגיעו נציגי המדינה והזכיינית להבנה, לפיה תסכים המדינה לבקשת הבנקים הזרים המלווים את הפרויקט לדחות את הסגירה הפיננסית בארבעה חודשים לסוף ספטמבר בשל השלכות המשבר - תמורת ריווח לוחות הזמנים למסירת שטחי העבודה לזכיינית, וכן ויתור של MTS על תביעות עתידיות בגין איחורים אלה.



לפי הערכות בשוק, גם בסוף ספטמבר לא יושלם הסכם המימון, וייתכן כי הסגירה הפיננסית תידחה שוב. הערכות אלה זכו לחיזוק נוסף בעקבות הודעת חברת הדירוג מעלות, לפיה חתכה את דירוג האשראי של השותפה המובילה ב-MTS, אפריקה ישראל, מ-AA ל-A, ובכך הגדילה לכאורה את עלויות המימון של אפריקה.



בנוסף, על הפרויקט מעיב עדיין הנתק בין משרדי הממשלה לעיריית תל אביב בעניין פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה, המאיים גם על עתיד הקו האדום.



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במהלך הסגירה הפיננסית מועלות בקשות שונות הנידונות בין המדינה, המממנים והזכיין".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully