וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום הקיצוץ בביטחון וברווחה: ישראלים בחו"ל לא יקבלו קצבאות ילדים

מוטי בסוק

24.8.2008 / 7:49

צוות משותף לביטוח הלאומי ולאוצר גיבש הצעות חלופיות לאלה הדרקוניות שבחוק ההסדרים ל-2009

בחוברת חוק ההסדרים, שפורסמה ב-12 באוגוסט, הופיעה שורה של גזרות קשות בתחום הגמלאות - כמו הקטנת קצבת הילדים ב-10% מ-152 ל-135 שקל, העלאת גיל הזכאות לקצבת זקנה ללא מבחן הכנסה מ-70 ל-80 שנה, הקטנת הגמלה למי שנמצאת בשמירת היריון ב-50% וקיצוץ תקציבי הקרנות לילדים בסיכון ב-50%.



הבדיקה המשותפת לביטוח הלאומי ולאוצר העלתה כמה הצעות מעניינות, שעשויות להחליף את הגזרות הדרקוניות. למשל, שלילת קצבאות הילדים מאזרחים שעוזבים את הארץ. זאת, לאחר שהתברר כי מי שעוזבים את הארץ ממשיכים לקבל קצבת ילדים במשך חצי שנה. החיסכון הצפוי לקופת המדינה - עשרות מיליוני שקלים.



הממשלה תתבקש היום לאשר, לצד תקציב המדינה ל-2009, את חוק ההסדרים לשנה הבאה. חוק ההסדרים נועד לקדם רפורמות במשק שקשורות בתקציב המדינה - בחקיקה מזורזת. במשך השנים הועלו האשמות כבדות נגד השימוש שעושה האוצר בחוק, תוך עקיפת הדמוקרטיה הישראלית.



טיוטת חוק ההסדרים מובאת, כמדי שנה, לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה. בשנים האחרונות הפעילו הכנסת ומשרד המשפטים מכבש לחצים כבד על האוצר, במטרה להביא לצמצומו של חוק ההסדרים, כך שיתמקד רק בנושאים שלשמם נוצר ב-85' - קידום רפורמות כלכליות גרידא הקשורות בצורה מובהקת בתקציב המדינה.



באוצר ציינו בסוף השבוע שעבר בסיפוק כי השנה, היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כמעט לא מחק או קיצץ ברפורמות שבחוק ההסדרים. יתר על כן, הוא שיבח את ראש אגף התקציבים באוצר רמי בלינקוב ואת האגף עצמו - תוך שהוא מדגיש כי חוק ההסדרים ל-2009 אכן עוסק בנושאים שבליבה הכלכלית, וכי החוק הפעם מצומצם יותר ושקוף יותר.



עד לאישור החוק היום בממשלה יבוצעו בו שינויים רבים - הן ברפורמות שהאוצר מציע והן בגזרות הרבות בחוק. אין ספק כי חלק מהרפורמות, וחלק גדול מהגזרות - יוצאו ממנו, ירוככו ויעברו שינויי נוסח עד ישיבת הממשלה, ובמהלכה. החוק יעבור מקצה קיצוצים-שינויים נוסף ודרסטי בהרבה כאשר יובא לאישור הכנסת.



השוואת כללי הפיקוח על תקציב משרד הביטחון



אך לא הכל עבר חלק במסננת היועץ המשפטי לממשלה. אחת הרפורמות המופיעות בחוק ההסדרים עוררה התנגדות רבתי בלשכת היועץ, והביאה לחליפת מכתבים נזעמת בין האוצר ללשכת היועץ.



מדובר בהצעת האוצר להקים במשרד החינוך, עד 1 במארס 2009, יחידה למדידה, הערכה ודירוג של איכות ההוראה והמחקר במערכת ההשכלה הגבוהה. לפי האוצר, "לצד בחינת איכות ההוראה יש צורך גם בבחינת איכות המחקר, דבר שלא נעשה כיום".



חוק ההסדרים מציע גם כי תוקם ועדה בין-משרדית, בראשות הממונה על התקציבים באוצר, שתפעל להשוואת כללי הפיקוח והבקרה על תקציב משרד הביטחון לכללים הנהוגים בכל משרדי הממשלה האחרים, כפי שנקבע בדו"ח ברודט.



האוצר מציע בנוסף להקים קופת חולים חמישית. לצורך זה תוקם ועדת היגוי בין-משרדית, בהשתתפות נציגים ממשרדי הבריאות והאוצר. בדברי ההסבר להצעה טוען האוצר כי שוק הבריאות בישראל מתאפיין ברמה גבוהה של ריכוזיות, וכי שתי קופות החולים הגדולות - הכללית ומכבי - מחזיקות בנתח שוק של כ-80%.



עוד מציע האוצר להמשיך ולהפחית את מספר נציגויות משרד החוץ בעולם ולצמצם את כוח האדם בנציגויות ב-15 שליחים. במקביל מוצע לסגור שתי נציגויות של האוצר בחו"ל.



דחיית קצבאות הזקנה, קיצוץ התקציבים לנכים



בכלל הגזרות הרבות שבחוק ההסדרים מוצע לדחות מתן שתי תוספות לקצבאות הזקנה, בשווי של 250 מיליון שקל התוספת, מ-1 בינואר 2009 ו-2010 , ל-1 בינואר 2010 ו-2011 בהתאמה.



הצעה אחרת היא להקטנת השתתפות המדינה בענף הזקנה בביטוח הלאומי ב-250 מיליון שקל בשנה, וצמצום תשלומי דמי הלידה הניתנים על ידי הביטוח הלאומי מ-14 שבועות ל-12 שבועות.



האוצר מציע עוד כי מענק לידה ישולם בעבור הילד הראשון בלבד - וכי תקציבי הביטוח הלאומי לשירותים לנכים, לפעולות בטיחות בעבודה, לסיעוד ולמפעלים מיוחדים יקוצצו ב-50% לפחות. עוד מוצע להפחית את תקציבי הפיתוח ברשויות המקומיות, להעלות את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולבטל את האבטחה האזרחית הצמודה במוסדות חינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully