וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינדנשטראוס: יש לחשוף לציבור את הצהרות ההון של השרים ובני זוגם

צבי זרחיה

24.8.2008 / 7:46

הצהרות ההון יחשפו את לקוחותיה של נילי פריאל, אשתו של השר אהוד ברק, ויגלו אם יש להם זיקה לשר



מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מצדד בחשיפה לציבור של הצהרות ההון של שרי הממשלה - כך אישר משרד מבקר המדינה בעקבות פניית TheMarker. פרסום הצהרות ההון של השרים יחשוף את הונה של נילי פריאל, רעיית שר הביטחון אהוד ברק, מאז הקימה לפני כחמישה חודשים את חברת טאורוס לייעוץ ללקוחות עסקיים.



בנוסף, חשיפת הצהרת ההון תביא לכך שהציבור יוכל להיווכח מיהם לקוחותיה העיקריים של פריאל, ואם יש זיקה עסקית, פוליטית או אישית בינם לבין שר הביטחון. בסוף השבוע החל המבקר בעריכת בדיקות ראשוניות בנוגע לפעילות טאורוס.



שרי הממשלה מחויבים להגיש הצהרת הון למבקר המדינה בתוך 60 יום מתום כל שנה של כהונה, ובתום 60 יום מתום כהונתם. הצהרת ההון כוללת דיווח על מקורות ההכנסה של השר ובני משפחתו בשנה שקדמה למינויו, וכן בעת מינויו לשר.



הפיקוח על הצהרות ההון של השרים נתון בידי המבקר בלבד, ואולם המבקר אינו מוסמך לפרסם את הצהרות ההון אלא בהסכמתם. ההחלטה אם לחשוף את הצהרות ההון אינה מצויה בידי המבקר, אלא בידי הממשלה והכנסת.



הצהרות ההון של השרים המוגשות למבקר הן חשאיות. חשיפתן תסייע לציבור לגלות אם הון השרים גדל בשיעור חד כתוצאה מפעילות של בן הזוג או מקבלת כספים מבן משפחה. במקרה כזה ניתן יהיה לחקור אם גורמים עסקיים שכרו את בן הזוג או המשפחה של שר כדי להשתמש בקשריו הפוליטיים.



הכללים למניעת ניגודי עניינים של שרים, שהתקבלו על ידי הממשלה ב-2002, מחייבים את השרים לפנות לוועדה למניעת ניגוד עניינים, הפועלת מטעם מבקר המדינה, במקרה של חשש לניגוד עניינים של השר או בני משפחתו.



לפני חודש וחצי הגיש ברק הצהרת הון שנתית למבקר המדינה, שבה ציין כי רעייתו הקימה את חברת טאורוס. עם זאת, ברק לא קיבל היתר מהוועדה בעניין פעילותה של החברה.



ברק פנה ב-2007 לוועדה למניעת ניגוד עניינים וציין בפנייתו, בין השאר, את העסק העתידי של פריאל. הוועדה, בראשות השופט בדימוס יצחק אליאסוף, קבעה כי מאחר שמדובר בפנייה עתידית, על ברק להגיש בקשה ספציפית כאשר החברה תחל לפעול. בקשה כזו לא הוגשה לאחר הקמת החברה, ולפיכך לא ניתן לה אישור.



ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה כי המבקר החליט לערוך בירור ראשוני בפרשת משרדה של פריאל ולרכז את המידע בנושא, וכי בעקבות קבלת המידע יוחלט על נקיטת הצעדים הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully