וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעלים של בורגראנץ' רמי אלעד מאשים: כל מה שבינו רצה זה למשוך את הכסף

סיון קלינגבייל

24.8.2008 / 8:14

רמי אלעד שובר שתיקה ■ בראיון בלעדי ל-TheMarker הוא חושף את מאמציו לשמור את הרשת בחיים ומאשים את הבעלים והמנהלים של פז באחריות למצבה ■ הצגתי בפניהם קונה בעל כוונות רצינית, טוען אלעד, אבל הם לא חזרו אלי



מאת סיון קלינגבייל ועדי דברת



שבועיים חלפו מאז פרצה המהומה התקשורתית סביב רשת בורגראנץ' שבבעלותו. כותרות ענק התנוססו בעיתונים ובישרו על קריסת הרשת, מיטב הפרשנים ניתחו וביקרו את האופן שבו ניהל את החברה - אבל רמי אלעד בחר לשתוק.



פז, שהיתה הבעלים של בורגראנץ' עד לפני שלוש שנים וכעת תובעת את הבעלות בחזרה, פנתה לבית המשפט באינספור בקשות המגוללות את הגרסה שלה להשתלשלות העניינים - והוא שתק. היה מי שפירש את השתיקה הזו כחוסר יכולת להנהיג. את אלעד זה קצת מצחיק.



"מדבר איש הצללים", הוא פותח בציניות וממהר להבהיר: "אני לא עוסק ברכילות. מי שרוצה להשיג אותי - יודע את מספר הנייד שלי. לא נעלמתי לאף אחד. אני לא עוסק ביחסי ציבור, אז לא יודעים עלי הרבה, אבל עד אתמול עוד הייתי במשרדי החברה".



אלעד, פנה ל-TheMarker כדי שגם הצד שלו בפרשה יזכה לבמה. הפגישה עמו מתקיימת ביום חמישי, לאחר שכבר הגיש בקשה באמצעות עורך דינו להצטרף להליך פירוק הרשת. באותו הבוקר הוא כבר לא הגיע למשרדי החברה. למפרק ולכונס שמונו כחלק מההליך המשפטי הודיע כי הוא מוכן לסייע, אבל בינתיים, הוא אומר, "אף אחד לא פנה".



אלעד מגיע לפגישה עם ניירת מסודרת ורשימת טענות, אבל לא נזקק להן. השתלשלות האירועים, מתברר, חקוקה אצלו היטב בזיכרון. האירועים וההסברים שעולים מדבריו שונים למדי מאלה שהציג צדיק בינו, בעל השליטה בפז, בפניות החברה לבתי המשפט.



העדפתי לשלם משכורות



"הסיפור מאוד פשוט", אומר אלעד. "בסוף 2005 התקיים מו"מ בין פז לבין יוסי חושינסקי, אחי, שכעבור זמן מה מת. בהתחלה המו"מ התקיים מול צדיק בינו, ואחר כך מול גורמים רשמיים אחרים בפז. אני הצטרפתי בשלב ההסכמים.



"ההסכם בינינו לבין פז היה מורכב מהסכם לרכישת בורגראנץ' ומהסכם לשעבוד נכסי בורגראנץ' לפז. פז, כחלק מהמכירה, העמידה ליוסי הלוואה של 20 מיליון שקל, שהוזרמה בחזרה לבורגראנץ'. כך היו יכולים לכתוב בספרים של פז חוב של 23 מיליון שקל מבורגראנץ' במקום של 43 מיליון שקל.



"ההלוואה ניתנה לעשר שנים והיינו אמורים להחזיר אותה ב-36 תשלומים רבעוניים שווים. לפי ההסכם, בשנה הראשונה היינו צריכים לשלם רק את ריבית הפריים - ולא את הקרן.



"בהסכם גם התחייבנו שבורגראנץ' תחזיר לפז הלוואה של מיליון שקל, שהוענקה לרשת לפני שרכשנו אותה, וכן תשלומים דחויים לספקים מ-2005. בתום כל שנה, לאחר הצגת הדו"חות הכספיים השנתיים, היינו צריכים לשלם לפז מחצית מתזרים המזומנים החיובי".



אפשר לעמוד בתשלום של 50% מתזרים המזומנים החיובי?



"אי אפשר. ולכן באפריל 2007, כשהגיע מועד התשלום מהתזרים, ישבנו יוסי ואני והבנו שזה בלתי אפשרי. יזמנו שיחה עם בינו, והוא הסכים שבעבור 2007 נשלם רק 1.5 מיליון שקל במקום 2.5 מיליון שקל. בפגישה גם סוכם כי כשיגיע מועד התשלום בגין 2008 נשב שוב ונדון בשאלה מה עושים.



"בכל אותה תקופה, העברנו את התשלומים הרבעוניים כסדרם, ויוסי ואני עמדנו בכל ההתחייבויות כלפי פז. ב-2007 הועברו לפז יותר מ-4 מיליון שקל, וב-2006 הועברו מיליון שקל שהיו החזר ההלוואה, ועוד 800 אלף שקל על חשבון חובות עבר של הרשת לספקים - בסך הכל 1.8 מיליון שקלים".



ישנן טענות שאחיך היה זה שניהל את בורגראנץ’, ושהרשת נכנסה לסחרור בגלל ואקום ניהולי שנוצר אחרי מותו הפתאומי.



אלעד מחייך חיוך מהול בעצב ומישיר מבט: "הייתי שותף מלא של יוסי בכל העסקים. זה ממש לא מדויק לומר שנכנסתי לנעליו - אלה היו הנעליים שלי מראש. לאחר הרכישה יוסי ואני ישבנו ולמדנו את החברה. הכנו אסטרטגיה ותיכננו מהפכה בשיווק.



"הלוגו עוצב מחדש, העמקנו את התפריט עם כריכים, סלטים ומשקאות שלא היו בו. הכנסנו מחשוב שהחליף את המערכת המיושנת ואיפשר לדעת מה קורה ולקבל החלטות. פיתחנו את מערך השליחויות, שנהפך לחלק מהותי מההכנסות ופיצה על הקושי לפתוח סניפים חדשים בגלל החזר ההלוואה".



אז מה בעצם קרה? פז הגישה לבית המשפט בקשות שלך לדחות תשלומים.



"ב-2008 התשלום הרבעוני הראשון שולם כסדרו. את התשלום השני ביקשתי לדחות בגלל מצב תזרים המזומנים בבורגראנץ'. העדפתי לשלם משכורות לעובדים מאשר להעביר כסף לפז. פז הסכימה לדחות את התשלום ב-15 יום".



אז היתה בעיית תזרים או לא?



"הסוגיה השנויה במחלוקת היא הפרשנות של פז לעניין תשלום מחצית מתזרים המזומנים השנתי של 2007 - שהיתה אמורה להיות משולמת ב-2008. במארס נוכחתי לדעת שהתשלום, שהיה אמור להסתכם בכמיליון שקל, יכביד על מסגרת האשראי של החברה. ביקשתי מפז דחייה ל-30 באוגוסט. בפז אישרו דחייה עד 1 באוגוסט.



"ביולי הגעתי למסקנה שהרשת לא תוכל לעמוד בתשלום במועד שנקבע. יזמתי פגישה עם נציגי פז והסברתי שהעברת התשלום תפגע בבורגראנץ'. בפגישה נכחו סמנכ"ל הכספים של פז, החשב והיועץ המשפטי. הם התעקשו שאעביר את הכסף. אמרתי שאם הם מוכנים לאשר שהעברת הסכום לא תפגע ברשת אעביר את התשלום, אבל אם הפעילות שלנו תיפגע - אז התוצאות יהיו על ראשם".



האנשים של פז רק רצו להחזיר לצדיק בינו את ההלוואה שנתן. זה היה ההסכם ביניכם, לא?



"בהסכם אין התייחסות לשאלה מה קורה אם תזרים המזומנים נהפך מחיובי לשלילי בעקבות התשלום. הדרישה לתשלום היתה פרשנות שלהם להסכם. קצת מוזר שבינו העמיד הלוואה ל-10 שנים ואז ביקש לפרוע אותה בארבע-חמש שנים.



"פז החזיקה בבורגראנץ' במשך תשע שנים. בשש השנים האחרונות היא הפסידה 59 מיליון שקל. הם ידעו מה המצב בחברה. הם ידעו שבורגראנץ' היא חברת מזון מהיר, ששולי הרווח שלה נמוכים. מי חושב שאפשר למשוך מחברה כזאת כאלה סכומים דמיוניים?"



על אילו סכומים בדיוק מדובר?



"לאחר שרכשנו אותה, בורגראנץ' העבירה לפז 1.6 מיליון שקל ב-2008 - 4 מיליון שקל ב-2007, וב-2006 - מיליון שקל לפז בגין הלוואת עבר ו-800 אלף שקל לספקים בשל חובות עבר.



"בחלומות הוורודים שלהם צדיק בינו ואנשי פז לא חשבו שאפשר למשוך כל כך הרבה כסף מבורגראנץ', כי הם ידעו מה מצב החברה. בורגראנץ' תחת בעלותנו העבירה לפז 7.4 מיליון שקל בשנתיים. כל רו"ח מתחיל יגיד שזה לא הגיוני. האנשים של פז היו מחוברים למחשב הראשי של הרשת והיתה להם גישה דרך האינטרנט לחשבונות הבנק של בורגראנץ'. כמו כן הם קיבלו דו"חות ניהוליים חודשיים היה גם רו"ח מטעמם, יאיר שלהב, שליווה את החברה".



אתה לא חושב שהגיוני מצד בינו לפנות לבית המשפט כדי להחזיר את ההלוואה שנתן, לאור העובדה שהעברת לפז מכתב שמתריע על הרעה במצבה הפיננסי של בורגראנץ’?



"אמרתי מפורשות שיש הרעה במצב הפיננסי של הרשת. השאלה היא איך מפרשים את ההרעה הזאת. בכל התקופה הזאת בפז לא דיברו אתי והתעלמו מהפניות שלי, בזמן שניסיתי למצוא פתרון למחלוקת. כשמישהו אומר שיש לו בעיה בתשלום, בדרך כלל מדברים על זה. התשובה של פז היתה בקשה לכינוס נכסים במעמד צד אחד. והם ידעו שיש קונה פוטנציאלי".



כינוס במקום מכירה



לטענת אלעד, ביולי קיים פגישה עם נציגי פז והציג בפניהם קונה בעל כוונות רצינית, שכבר החל לבצע בדיקה של הרשת. "על פי ההסכם, יש להם זכות סירוב ראשונה ובכל מקרה הם אמורים לאשר את הקונה. ביקשתי את אישורם, אבל הם לא חזרו אלי", הוא מצהיר.



"לאחר שבוע וחצי, כשהבנתי שהאנשים של פז לא מתכוונים לחזור אלי, יזמתי פגישה עם נאמן מניות בורגראנץ', עו"ד רובי בכר. הצגתי את מצב החברה ואת העובדה שיש רוכשים רציניים. להפתעתי הרבה האנשים של פז התחילו להציב תנאים להמשך קיום המו"מ - לרבות השתתפות שלהם במגעים, הצהרת רצינות מהרוכש ואישורים שהוא יכול לעמוד בעסקה".



מה לא בסדר בזה? הרי הקונה אמור להחזיר להם כסף שהלוו לך, והם צריכים לוודא שיש לו היכולת לעשות זאת.



"זה ממש לא הגיוני. מה ההיגיון בזה שהם ישתתפו במו"מ?"



הם אלה שהעמידו את ההלוואה שהקונה יצטרך להמשיך להחזיר.



"לא נכון, הקונה היה אמור לפרוע את ההלוואה שלהם במלואה ביום הקנייה. מו"מ יכול להתקיים בין שני צדדים. צד שלישי פוגע במו"מ. חוץ מזה, אישרנו את הבקשה שלהם להצטרף. זאת לא היתה הבעיה.



"למחרת הפגישה עם אנשי פז, ב-31 ביולי, קיבלו עורכי הדין של בורגרנץ' הודעה כי המו"מ מהווה הפרה לסעיף 6 להסכם הרכישה של הרשת, והמשמעות היא שפז יכולה למנות כונס".



אתה אומר למעשה שהיתה יכולה להיות מכירה של הרשת במקום הליך כינוס?



"חד-משמעית - כן".



אז מה עשית?



"ניסיתי לדבר אתם. אבל במקום לדבר, הם פנו לבית המשפט והודיעו שהם לוקחים את החברה אליהם. כשנוכחתי לדעת שאלה הכוונות של פז, למנות כונס לחברה, ניסיתי למצוא פתרונות למשבר. ההצעות שלי נדחו על ידי פז.



"לפני שבוע, ביום שישי, יזמתי פגישה עם מנכ"ל פז, יונה פוגל. הפגישה נערכה במוצאי שבת, והשתתף בה גם היועץ המשפטי של פז, גידי קירש. מטרת הפגישה, מבחינתי, היתה להימנע מכינוס. התשובה של פז היתה 'תצטרף לבקשה שלנו למינוי כונס'.



"חזרתי ואמרתי: 'יש קונה. בואו נעשה עסקה מהירה או שנמצא פתרון אחר שמקובל על כל הצדדים', אבל הם המשיכו לענות 'תצטרף לבקשה שלנו למינוי כונס'. חשוב לי להבהיר שלנגד עיני עמדה כל הזמן החשיבות של שמירת העסק חי והדאגה לעובדים ולספקים. יותר מכך: בעוד שאני עסקתי במציאת פתרון למשבר, פז לא הציעה שום הצעה נגדית מלבד כינוס".



רגע, אבל ענית לבית המשפט שתצטרף לבקשת הפירוק.



"מדובר בבקשת הפירוק של הספקים, לא בבקשת הכינוס של פז".



ערבויות אישיות



לא בכדי החליט אלעד להצטרף לבקשת הפירוק של הספקים ולא לבקשה של פז. בכינוס פז הם הראשונים שמקבלים את הכסף - בפירוק זה לא ברור כל כך. בתגובה שהגישו עורכי הדין של בורגראנץ' על ידי בא כוחם, משרד עורכי הדין ראב"ד מגריזו בנקל להב ושות', לבקשה למינוי מפרק זמני, נטען כי לרשת אין חובות שהגיע זמן פירעונם, אך עם זאת מצטרפת החברה לבקשת הפירוק.



"החברה סברה, והיא סבורה גם כיום, כי הגעה להסדר עם פז, שהיה מונע את הגשת הבקשה לאכיפת השעבודים, היתה מאפשרת את המשך פעילותה ומאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי העובדים והספקים", נכתב בתגובה.



"החברה ומנהליה עשו ניסיונות להגיע עם פז להסדר קודם ועובר להגשת הבקשה לאכיפת השיעבודים אך ניסינות אלה לא צלחו, לצערה של החברה. כל ההצעות שהוצעו על ידי מנכ"ל החברה על מנת לשמור עליה כעסק חי העומד בהתחייבויותיו, תוך שמירה על האינטרסים של כל הנוגעים בדבר, הושבו ריקן".



במשך התקופה שקדמה לבקשת הכינוס התפרסם כי אחת מחברות דירוג סיכון האשראי הרעה את הדירוג של בורגראנץ’, והעלתה אותו מנמוך לממוצע. זאת לא סיבה מספיקה בשביל פז לדאוג?



"בתקופה הזאת דן אנד ברדסטריט הודיעו שהצטרפנו לדירוג 100 החברות הגדולות בישראל".



הכותרות בעיתונים תרמו בעיניך להידרדרות במצב של בורגראנץ’?



"הן לא עזרו".



למה בנק לאומי עצר לכם את האשראי?



"בבנק היו מודעים כל הזמן למצב של בורגראנץ'. העמדתי להם ערבויות נוספות, אבל כשהבנתי שכל מה שפז רוצה זה למשוך כסף, הפסקתי להעמיד ערבויות וביטחונות. למה לי להעמיד ערבויות אישיות כשפז רוצה לסגור את החברה? האנשים בפז היו מודעים לכך שאני נדרש לתת עוד ערבויות וביטחונות אישיים - ובכל זאת משכו כסף מהחברה".



יש טענות שלא רק פז משכה כספים מהחברה. בבקשה לבית המשפט טענה פז שאחיך משך 60 אלף שקל כמשכורת, וגם לך היה שכר דומה.



"זה היה חלק מהסכם המכירה. הכסף שיוסי משך הלך לכיסוי הריבית על ההלוואה. זה מופיע בהסכם, בין הנספחים. בספרים של בורגראנץ' יש חוב ליוסי חושינסקי".



רשת כמו בורגראנץ’ בכלל יכולה להתחרות ברשת כמו מקדונלד’ס, או שזה היה קרב אבוד מראש?



"אני לא רוצה לדבר נגד קודמי בתפקיד. אני רק יכול לומר שהיתרון שנוצר למקדונלד'ס במיקומים בקניונים נובע גם מהעובדה שהיו מקרים שבהם בורגראנץ' בחרה לא להיענות להצעות לפתיחת סניפים בקניונים".



במבט לאחור, היית רוכש את בורגראנץ’?



"שאלה טובה. אני לא יודע. עוד לא הסקתי את כל המסקנות. זה עוד טרי מדי ומוקדם מדי. צריך מרחק בשביל לבחון את זה. אני כל הזמן אומר שעסק הוא עסק, ואסור להיקשר לעסקים, אבל עבדתי בחברה הזאת שעות רבות וארוכות במטרה לגרום לה להצליח. בכל זאת, קשה להימנע מלהרגיש. היום הדבר העיקרי שמעניין אותי הוא שיימצא פתרון לעובדים ולכל מי שמוצא את עצמו נפגע".



פז: "אם אלעד היה משתף פעולה, ניתן היה להציל את הרשת"



מחברת פז נמסר בתגובה: "מאז מכירת בורגראנץ' בסוף 2005 ועד מותו הפתאומי של יוסי חושינסקי ז"ל בתחילת 2008, נוהלה החברה על ידיו, ללא כל התערבות מצד פז בכל צורה שהיא. חושינסקי הוביל את החברה לרווחיות.



"פז קיבלה זכות לעקוב אחר התנהלותה התקינה של החברה, וזאת כדי שההלוואה שניתנה לחושינסקי תוחזר לפז. על אף שעל פי ההסכם יכלה פז, מיד עם מותו של חושינסקי, לבקש כינוס היא נתנה אורכה לבקשת המשפחה להמשיך להחזיק ולנהל את הרשת.



"ההידרדרות הניהולית והפיננסית של הרשת החלה עם מותו של יוסי חושינסקי בינואר 2008. רמי אלעד, שניהל את הרשת, הוא האחראי הבלעדי למצבה הנוכחי של הרשת. לאורך כל שמונת החודשים נעתרה פז לבקשותיו של רמי אלעד, מנכ"ל בורגראנץ', ונתנה לו אורכה בהחזר התשלומים. רק לאחר שאלעד הודיע לפז (ב-11.8.2008) כי מצבה של החברה השתנה לרעה וכי מסגרת האשראי של החברה בוטלה, נאלצה חברת פז לבקש מביהמ"ש לאשר מינוי כונס כדי להחזיר את החוב.



"אם רמי אלעד היה משתף פעולה עם פז ניתן היה לפעול למינוי כונס לפני קריסת הרשת, להמשיך בתשלום משכורות לעובדים ולספקים ולהציל את הרשת. פגישת החירום עם מנכ"ל פז התקיימה, לבקשתו של אלעד, בשבת ובמהלכה הביע אלעד דאגה לגבי מה שיישאר לו לאחר מכירת בורגראנץ', אך מלבד רמזים על קונה פוטנציאלי לא הציע שום הצעה קונקרטית.



"ההסכם שנחתם בין פז לחושינסקי הוא הסכם הוגן שנערך בין איש עסקים לבין חברה עסקית שמחויבת על פי חוק להבטיח את בעלי המניות שלה, שעמם נמנה הציבור הרחב. הוראות ההסכם הן הוראות סטנדרטיות, וכך גם הוראות הסכם ההלוואה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully