וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפרוש עשיר: איך תייצרו הכנסה חודשית מהחסכונות שלכם?

דרור ילון

24.8.2008 / 8:43

בנק ההשקעות תמיר פישמן מציע לגמלאים תוכנית חיסכון המשלמת הכנסה חודשית נאה ■ התוכנית נוחה ויש בה לא מעט יתרונות, במיוחד בהשוואה לתוכניות הבנקאיות ■ אבל חשוב להבין גם את את חסרונותיה ואת החלופות לה



לפני שבועיים פירסמתי כאן כתבה שכותרתה היתה "מדוע הגמלאים חוששים מהבנקאים". הכתבה עסקה, בין השאר, בצורך של גמלאים בתוכנית חיסכון שנותנת להם הכנסה חודשית (רנטה), שלדעתי טמון בו פוטנציאל עסקי משמעותי.



כמה ימים לאחר הפרסום התברר לי שבית ההשקעות תמיר פישמן החליט להרים את הכפפה, והוא מציע תוכנית שכזו לגמלאים. בכתבה של השבוע אנסה להשוות בין מה שמציעים בתמיר פישמן לבין תוכניות רנטה דומות שמציעים הבנקים לגמלאים.







חשוב להדגיש שמדובר בתוכניות שונות מאוד זו מזו, והן נובעות מהאופי השונה של הבנקים ושל תמיר פישמן. בנק הוא מוסד פיננסי העוסק, בין השאר, בגיוס כספים ובשימוש שוטף בהם לצורכי הלוואות. העניין שלו בתוכנית הוא לקבל לידיו סכומי כסף משמעותיים - לפחות 500 אלף שקל מכל לקוח, כאשר הכספים סגורים אצלו לתקופה מוסכמת. הבנק משתמש בהם כדי להלוות אותם לגוף אחר בריבית גבוהה יותר. מהכסף הנזיל, הנמצא באורח קבע במערכת הבנקאית, יוכל הבנק להעביר לגמלאי את ההכנסה החודשית (כלומר את הריבית על החיסכון).



תוכנית נזילה וסולידית



לעומת זאת, תמיר פישמן היא חברת השקעות. את תוכניתה החדשה היא בנתה על ההשקעה של כספי הגמלאים באיגרות חוב סולידיות במיוחד. את התשלומים החודשיים היא תבצע באמצעות סכומי הכסף שיתקבלו אצלה כריבית (קופונים) מאיגרות החוב האלה. כלומר הכסף לא מולווה ישירות לגורם אחר, אלא מושקע בסל של איגרות חוב נזילות. בתוכנית של תמיר פישמן אין מגבלה של סגירת הכסף כמו בתוכניות חיסכון בנקאיות. הגמלאי יוכל לקבל את כספו בחזרה בכל יום עסקים.







תמיר פישמן מציעה חמש תוכניות שקליות (לא צמודות) לטווחים של שלוש שנים וחצי עד שש שנים. בתוכניות אלה הלקוח יפקיד סכום כסף לזמן קצוב. תמיר פישמן ישלמו לו הכנסה חודשית קבועה ומוגדרת מראש, ובסוף התקופה יחזירו לו את כספו ללא הצמדה.



הריבית ברוטו בתוכנית של תמיר פישמן היא 4% ל-4.5% בהתאם לתקופת ההפקדה. לדוגמה, עבור התוכנית הארוכה, הפקדה של מיליון שקל תזכה את המפקיד בתשלום חודשי של 3,350 שקל נטו, לאחר ניכוי המסים והעמלות. ההכנסה החודשית מובטחת כל עוד איגרות החוב שעליהן מבוססת התוכנית אכן משלמות את הריבית כסדרה. איגרות החוב שעליהן מבוססת התוכנית הן ברמה גבוהה - איגרות חוב ממשלתיות או איגרות המדורגות AA ומעלה.



החוסך יכול לבקש את כספו בחזרה בכל יום עסקים. הסכום לפדיון יחושב לפי ערך איגרות החוב ביום הפירעון.



התוכנית אינה מתחייבת לתת תשואה מסוימת - אם אחת החברות תקרוס ולא תשלם את חובה, החוסך יקבל פחות ריבית וגם הקרן שלו תיפגע. ההסתברות לתרחיש כזה קלושה בהתחשב באופי המנפיקים (ראו טבלה), אך קיימת.



תנודתיות נמוכה



חשוב להבין את הנזילות של תוכנית תמיר פישמן לאשורה. התוכנית מבוססת על הכנסות מאג"ח. ערכן של האג"ח משתנה בכל יום מסחר בבורסה.



הוא אינו נע בקו ישר עד ליום הפדיון, אלא מתנודד סביב אותו קו דמיוני. לפיכך, אם הגמלאי ירצה למשוך את כספו לפני המועד של סיום התוכנית שלו, סכום הקרן עשוי להיות גבוה מהסכום התיאורטי שהוא צריך לקבל, נמוך ממנו או שווה לו.



מכיוון שאיגרות החוב המדוברות הן סולידיות מאוד, התנודתיות שלהן אינה גבוהה יחסית, אך היא עדיין קיימת.



הטבלה המצורפת ראה כי איגרות החוב שנבחרו הן איגרות ממשלתיות או קונצרניות בדירוג של AA ומעלה. התוכנית היתה עשויה להיות אטרקטיווית יותר מבחינת ההכנסה החודשית לו החליטו בתמיר פישמן לצרף לרשימה איגרות חוב בעלות דירוג נמוך יותר, שהתשואה שהן מניבות גבוהה יותר. מכיוון שקהל היעד של התוכנית סולידי מאוד ונרתע מסיכונים, העדיפו בתמיר פישמן להגביל את הסיכון ולהסתפק בתשואה נמוכה יותר.



קיים דמיון רב בין התוכנית של תמיר פישמן לקרנות נאמנות אג"חיות, או לתעודות תל בונד, שעברו התאמה לצורכי הגמלאי ומשלמות לו הכנסה חודשית. לקוח מתוחכם יותר יכול פשוט לרכוש בכספו תעודת סל אג"חית מתאימה (למשל תל בונד 20) ולמכור חלקים קטנים ממנה מדי חודש, וכך לייצר לעצמו הכנסה חודשית. מי שיבחר בתוכנית של תמיר פישמן, יבחר בנוחות של קבלת תשלום חודשי ללא ההתעסקות הכרוכה בכך.



לצד היתרונות הברורים בתוכנית של תמיר פישמן, כמו ריבית נאה, נוחות ויכולת יציאה ללא קנס, אי אפשר להתעלם מהסיכונים ומהמגבלות שלה. הסיכון נובע מהתנהגות איגרות החוב במשך השנים. ייתכן שביום שהלקוח ירצה למשוך את כספו, ערך איגרות החוב שעליהן מבוססת התוכנית יהיה נמוך. כמו כן, לא ברורה מידת השקיפות של התוכנית לעומת קרן נאמנות או תעודת סל, ששעריהן ידועים ומתפרסמים מדי יום.







לדעתי, תוכנית ההכנסה החודשית של תמיר פישמן עשויה להתאים לגמלאי שרוצה הכנסה חודשית נוספת בלי לטרוח ולחפש את דרכו בסבך ההשקעות בבורסה. יתרונה המרכזי של התוכנית הוא ביכולת לצאת ממנה בכל שלב, אם יזדקק הגמלאי לכספו באורח לא מתוכנן. עליו רק לזכור שמחיר הקרן שיקבל במקרה כזה כפוף למצב השוק.



כעת נותר להמתין ולראות אם בתי השקעות אחרים יציעו מוצרים נוספים שמיועדים לשוק הגדל והולך של גמלאים בעלי נכסים פיננסיים שזקוקים לשירותים התואמים את צרכיהם.



הכותב הוא עורך האתר "ראש כסף" (www.roshkesef.co.il). אין לראות בכתוב המלצה לרכישה או מכירה של ניירות ערך או ייעוץ השקעה כלשהו


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully