וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמות הדור החדש: בגד הים הצנוע של מיכל זיו

TheMarker

24.8.2008 / 9:10

פעם מעצבת הלוק המנומר של ז'וז'ו חלסטרה והיום חב"דניקית אדוקה ■ מיכל זיו החליטה להביא גאולה לנשים שזקוקות לבגד ים צנוע ■ "די לאוהלים" היא אומרת, ומשוכנעת שגם נשים חילוניות ישמחו לבגד ים המכסה טפחיים

שנה חלפה. המשפחה יצאה שוב אל חוף הים. הפעם ארזה זיו למודת הניסיון שמלת ערב ארוכה ושחורה מלייקרה, שליוותה אותה בחייה הקודמים. החוויה היתה שונה. "נכנסתי למים וזה היה כל כך נוח", היא נזכרת, "הסתכלתי סביבי על המשפחות האחרות וראיתי כמה הנשים לא נהנות. באותו רגע הבנתי את הצורך בבגד ים אלטרנטיווי, צנוע יותר משני משולשי הביקיני או מהשלם החושפני. משהו שיהיה מספיק ספורטיווי, נאה ונוח, ובעיקר מכסה את מה שאינו ראוי להיות חשוף".



כשחזרה הביתה החלה זיו לגלגל את הרעיון עם חברה שעסקה בעיצוב. "אולי זה נשמע יהיר, אבל חשבתי שזה רעיון גאוני", היא אומרת בחצי התנצלות. "כשהתחלנו לחשוב על דגם ניסיוני רציתי לייצר 10,000 פריטים בתחילה ואחר כך הבנתי שצריך להתחיל בקטן. לא סיפרנו גם לסוחרי הבד למה בדיוק זה מיועד. היינו בטוחות שמישהו יגנוב לנו את הרעיון".



תוך כדי הפיילוט, שהחל לפני שלוש שנים, החליטה החברה לסגת מן השותפות. צעד זה רק דירבן את זיו להמשיך ולקדם את הרעיון ביתר שאת. היא גייסה 20 אלף שקל ויצרה כמה מאות פריטים צבעוניים שנראו כמו אוברול לייקרה ארוך. החברה החדשה שהקימה קיבלה גם שם התואם את מהותה - כסותא.



התגובות, היא מספרת, היו מצוינות. נשים שהגיעו לבית במושב בן נון חטפו את המוצר.



"העובדה שאני מספקת פתרון לצורך ארוך ומתסכל במיוחד, הופכת את העסק למשתלם פעמיים", אומרת זיו בהתרגשות, "כשקונה אומרת לי 'תמיד המשפחה שלי במים ואני בחוץ', בא לי לבכות, וכשאחרת אומרת לי שכבר שש שנים לא נכנסה לים, ובזכותי זה עומד לקרות - אני מצטמררת. חשוב לי שהמוצר יהיה גם איכותי וגם נשי, מה שלא תמיד ניתן למצוא במגזר שלנו. תמיד היתה לי משנה פמיניסטית, אבל אף פעם לא ידעתי איך לבטא אותה, והנה זה בא".



לא מתאים בכל גיל



בשנה האחרונה החליטה זיו להעביר הילוך עסקי. היא ניגשה לייעוץ במט"י (המרכז לטיפוח יזמות), לקחה הלוואה מהבנק בסך 60 אלף שקל, הרחיבה את סל המוצרים, הקימה אתר אינטרנט והכינה חומר פרסומי במטרה לחדור לתודעת הקהל הרחב.



"לכאורה מדובר בפתרון לנשים דתיות", היא אומרת, "אך באופן מעשי הוא מיועד לכל אישה שכבר לא נוח לה ללכת עם בגד ים סטנדרטי. יש הרבה מאוד נשים שמעבר לגיל מסוים לא רוצות לחשוף את גופן לעיני כל, גם החילוניות ביותר". להדגשת הצורך היא מספרת על ראיון שבו נשאלה המשוררת דליה רביקוביץ, אישה נאה גם בגיל מתקדם, אם היא הולכת לים. "יש גיל שזה לא מתאים יותר", ענתה המשוררת.



זיו מסכימה עם הדברים. "מגיעות אלי נשים שלא נוח להן לחשוף זרועות או ירכיים. איך הן יכולות לעשות את זה עם בגדי הים הרגילים?".



בחינת המוצרים של זיו מגלה שבגדי הים אמנם מכסים טפחיים, אך חלקם גם צמודים למדי ולכן קווי המתאר הנשיים נשברים בעזרת טוניקה מתרחבת או חצאית. ברור, אם כך, שמדובר בבגדי ים שמתאימים פחות לנשות מאה שערים ("זה לא מאה אחוז צנוע"), אבל לנשים דתיות שמתהדרות בלבוש קצת פחות מסורתי - בהחלט כן.



אני וז'וז'ו חלסטרה



עיצוב בגדי הים מהווה עבור זיו סגירת מעגל. את העניין המתמשך באופנה ייחודית גילתה עוד בגלגול החילוני. אחרי ילדות רבת מרידות ("הרגשתי שאני תמיד נמצאת במקום ההפוך לזה שאני צריכה להיות בו, הנוסע המתמיד שאף פעם לא מגיע") ומסלול צבאי מקוצר, סיימה לימודי קולנוע בבית צבי והתגלגלה להיות מעצבת התלבושות בתוכניות ערוץ 2 הניסיוני.



בין היתר היא אחראית על הלוק של שחקני הקומדי סטור ("המנומרים של ז'וז'ו חלסטרה זה אני") ושל משתתפי התוכנית המיתולוגית "העולם הערב" של ארז טל ואברי גלעד.



אהבתה לאופנה עם טוויסט הביאה אותה ואת בעלה, תפאורן במקצועו, לפתוח חנות לבגדי יד שנייה בתל אביב. "זו לא היתה חנות עבשה עם בגדים ישנים", היא אומרת, "אלא סוג של ניו יורק באמצע תל אביב". שבע שנים תיפעלו השניים את החנות, שלא הפכה אותם לעשירים, אך עזרה להם להתפרנס בכבוד.



במקביל הם החלו לגשש לקראת תהליך החזרה בתשובה. "זה לא היה פשוט כי קשה לספק אותנו", אומרת זיו, "היינו צריכים להתנסות בהרבה זרמים עד שהגענו למקום שבו הרגשנו בבית - חסידות חב"ד".



התהליך, שהחל לפני שמונה שנים, הלך והעמיק ואט אט התפוגג העניין של בני הזוג בחנות. "הבנו שדברים צריכים להשתנות", היא מספרת, "רק שלא ידענו לאיזה כיוון". כיום, במקום שבו עמדה בעבר החנות, נמצא בית חב"ד פעיל המנוהל על ידי טל זיו. אשתו פרשה בינתיים לניהול משק הבית, ועסקה בעיקר בגידול ילדים (חמישה כרגע), עד שנדבקה בחיידק העסקי על רקע חוף הים.



כרגע עומדת זיו על צומת דרכים. היא כבר יודעת שהמוצר נדרש, אבל לא ממש יודעת כיצד לשווק אותו. "אני מפרסמת בקהילות הדתיות ויש לי חברות או סוכנות שעושות מכירות אצלן בבית", היא מספרת, "השמועה עוברת מפה לאוזן אבל ברור לי שזה לא מספיק".



כיצד תשדרג את השיווק? זיו עדיין לא בטוחה. מחד, היא תשמח להיכנס לשותפות אסטרטגית שתעזור לה לעלות מדרגה מבחינה עסקית, אך מאידך היא חוששת שכל משקיע ירצה לדחוק את רגליה. "אני צריכה למצוא אדם שישכיל לשתף איתי פעולה", היא אומרת, "הפורמט עוד לא ברור לי אבל אני אופטימית".



בקיץ הבא מקווה זיו לראות את מוצריה על מדפים שונים בישראל ובעולם. "בכל פעם שאני נכנסת לאתר של ספידו, למשל, ורואה מה יש בשוק, אני שמחה שיש גם את כסותא", היא אומרת. "הקהל הפוטנציאלי שלי עצום - בין אם אלו קהילות דתיות מעבר לים, שם חיים אנשים אמידים עם בריכות פרטיות, ובין אם זה קהל הנשים בישראל. אין כל סיבה שבשנה הבאה על מדפי רשתות השיווק, לצד בגדי ים של גדעון אוברזון, לא ימצאו גם בגדי הים שלי".



קרן שמש ליזם הצעיר



>> בששת החודשים הראשונים של 2008 העניקה קרן שמש לעידוד יזמים צעירים סיוע כלכלי לעסקים בהיקף של 6.2 מיליון שקל ותרמה לפתיחתם של יותר מ-90 עסקים חדשים, בהם סטודיו לצילום, בית ספר למקצועות היופי, סטודיו ליוגה, חנות תשמישי קדושה ואטליז.



מאז תחילת פעילות הקרן בדצמבר 2005, היא סייעה לפתיחתם של כ-363 עסקים חדשים בהיקף של כ-22 מיליון שקל.



מתחילת התוכנית פנו לקרן יותר מ-4,000 יזמים, ועד כה הוגשו יותר מ-400 תוכניות עסקיות לצורך פתיחת עסק וקבלת הלוואה, מתוכם הועברו להמלצת ועדת ההלוואות 390 תוכניות. מתחילת 2008 אישרה הוועדה 91 הלוואות, כשקצב ההלוואות הוא כ-16 בחודש.



63 יזמים מתוך91 שקיבלו אישור לפתיחת העסק במחצית הראשונה של 2008 הם גברים, לעומת 28 נשים. רוב היזמים מגיעים מתחום המזון (22%) והמסחר (14%) ורק מיעוט קטן (3%) מגיע מתחום הטכנולוגיה.



33% מהעסקים ממוקמים בצפון, 27% במרכז, 20% בדרום ו-20% בירושלים.



קרן שמש לעידוד יזמים צעירים בישראל, מיסודן של קרן אדמונד ג'. ספרא וקרן רש"י, מציעה ליזמים בגילאי 20-35 הדרכה מקצועית וסיוע כספי של עד 90 אלף שקל. העמדת ההלוואות מתבצעת בשיתוף עם קרנות קורת ישראל. מאחר ששלב החונכות הוא קריטי להתפתחות העסק הצעיר, מסייעת הקרן בליווי מקצועי במשך שנתיים באמצעות אנשי מקצוע מתחומים כמו שיווק, ניהול וכספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully