וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצמיחה נמשכת: התוצר המקומי גדל ב-4.2% ברבעון

דורון שלו

24.8.2008 / 13:41

בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2008, עלה התוצר המקומי הגולמי ב-5.3%. הכלכלן הראשי בבנק הפועלים: "אנחנו צפויים לחודשים לא סימפטיים"

המשק הישראלי ממשיך לצמוח, גם אם בקצב איטי מזה שאליו הורגלנו. ברבעון השני של 2008 עלה התוצר ב-4.2% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 5.6% ברבעון הראשון ועלייה של 5.8% ברבעון האחרון של שנת 2007. כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

העלייה בתוצר ברבעון השני השנה משקפת עלייה ביצוא סחורות ושירותים ב-6.6%, בירידה בהוצאה לצריכה פרטית ב-3.6% (סימן להאטה בהיקף הקניות שעושה הציבור) ובהוצאה לצריכה ציבורית של 3.7%.

בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2008, עלה התוצר המקומי הגולמי ב-5.3% בחישוב שנתי, בהמשך לעליה של 5.9% במחצית הקודמת ועלייה של 6.2% במחצית הראשונה אשתקד.

ירידה בצריכה הפרטית

ההוצאה לצריכה פרטית לנפש עלתה במחצית הראשונה של 2008 ב- 2.7%. הנתון משקף אמנם את המשך הגידול בהיקף הקניות של אזרחי ישראל, אולם הקצב איטי מזה של המחצית השנייה ב-2007 בה נרשם גידול של 4% בסעיף זה. כשמבודדים את הרבעון השני, התמונה שחורה אף יותר. לאחר שרשמו עלייה של 87% ברבעון הקודם, צנחו רכישות המכוניות ומוצרי החשמל ב-46% לנפש וסך הצריכה הפרטית ירדה ברבעון השני ב-3.5% לאחר שעלתה ב-9.3% ברבעון הראשון של השנה.

גם ביצוא, המנוע העיקרי של המשק, נרשמה האטה ברבעון השני והוא צמח ב-6.6% לעומת 11.2% ברבעון הקודם. היבוא ירד ב-8.6% לאחר שעלה ברבעון הקודם ב-8.8%.

ההאטה אורבת במחצית השנייה

שר האוצר, רוני בר-און, התייחס לנתוני הלמ"ס ואמר, כי "המדיניות האחראית והמשמעת הפיסיקלית עליה שמרה הממשלה, היתה ועודנה משתנה מרכזי בשמירה על היציבות. נמשיך במדיניות אחראית ונחושה הכוללת שורה של רפורמות מבניות במשק, מדיניות זו תאפשר המשך צמיחה של המשק תוך צמצום פערים". בר- און הוסיף כי על אף הנתונים המעודדים, חשוב לזכור שהמיתון הכלכלי בעולם והאטה שצפויה בקצב הצמיחה בשנת 2009 בישראל, מחייבים אותנו להמשיך בהנהגת מדיניות כלכלית אחראית". השר הוסיף כי הנתונים מחזקים את חשיבות אישור התקציב היום בממשלה כבר עתה. אי העברת התקציב תפגע בפעילות, בהשקעה במחוללי צמיחה ועלולה להביא לסטגנציה בפעילות משרדי הממשלה, אשר תשפיע באופן שלילי על המשק".

בריאיון לרשת ב' אמר הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, ליאו ליידרמן, כי "ההאטה בגידול ביצוא נובעת מההאטה בארה"ב, שגולשת לאירופה. אנו בישראל נקבל את מלוא גודל ההשפעה במחצית השנייה של 2008". להערכתו קצב הגידול בתוצר יאט לרמה של 2% בלבד במחצית השנייה של 2008.

ליידרמן ציין לחיוב את הנתונים, שמשקפים את המשך ההתרחבות של המשק, אולם לדבריו, "הנתונים דומים לאלו של כלכלות מתעוררות כדוגמת סין והודו, שלא הושפעו עדיין מהמשבר בארה"ב. בחודשים הקרובים גם שם וגם פה יראו את ההשפעה. אנחנו צפויים לחודשים לא סימפטיים שידרשו אורך רוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully