וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכו על שקלים ודולרים - לא על מניות ואג"ח קונצרניות

שרית מנחם

25.8.2008 / 9:03

לפי מדד היועצים של TheMarker ופסגות, לב לבייב מנצח את דורית סלינגר במלחמה על הדירוג ■ כי"ל היא עדיין ההמלצה המובילה, וציפי לבני היא המועמדת המועדפת להנהגת קדימה



דורית סלינגר, מנכ"לית חברת דירוג האשראי מעלות, פתחה באחרונה חזית מול לב לבייב, כשהחליטה בצעד חריג להפחית את הדירוג לאפריקה ישראל שבשליטתו בשלוש דרגות. ואולם אפריקה לא נשארה חייבת. החברה יצאה בגינוי תקשורתי חריף על המהלך "החפוז" של מעלות. אפריקה תיארה את עבודתה של מעלות כ"שטחית, לא עניינית ולא מקצועית. עבודה שנעשתה בלחץ, בחיפזון, ומבלי שנערכה אנליזה מיומנת".







משחקי הכוחות בין הניצים היו לשיחת היום בשוק ההון: האם לריקושטים שקיבלה חברת האשראי היה חלק בהורדת הדירוג האגרסיווית? האם מעלות התמהמהה עם עדכון הדירוג וכעת אפריקה משלמת את המחיר? ואולי המצב הקודר בשווקים, ובענף הנדל"ן בפרט, משפיע על הפעילות של אפריקה באופן שהצריך הורדת אשראי.







המחלוקת שעורר האירוע משתקפת גם בקרב היועצים בבנקים. במדד היועצים של פסגות ו-TheMarker, נשאלו יועצים לגבי הוויכוח בין שני הגופים, ולאיזה מהצדדים הם נוטים להאמין. 53% מהיועצים תמכו בעמדתו של לבייב, ו-47% מהם חשבו שהורדת הדירוג היתה מוצדקת.







למרות התמיכה של הרוב בעמדת לבייב, כשבוחנים את מצב מניית אפריקה - הטון משתנה. המניה כובשת את המקום הראשון במצעד "המניות שהכי לא כדאי להשקיע בהן", עם 43% מקולות היועצים. זאת לאחר זמן רב שבו מניית אפריקה סובלת מסנטימנט שלילי, ואחרי שקילפה 75% מהשיא שקבעה במאי 2007.



בתקופה האחרונה היה נדמה כי מצב החברה מתייצב עם כניסתו של המנכ"ל החדש ושינויים נוספים שבוצעו בהנהלה, אבל כנראה שבאפריקה סנוניות כאלה אינן מבשרות על אביב, והשינויים לא מתורגמים למספרים - מניית אפריקה ישראל עדיין מובילה למרות הכל את הרשימה השחורה.



כי"ל: ממשיכה לככב בשתי הרשימות



מניה נוספת שנמצאת ברשימה השחורה של היועצים היא יצרנית הדשנים כי"ל. 10% מהיועצים סבורים שהיא המניה הכי פחות כדאית להשקעה. באחרונה נבלמה הנסיקה של כי"ל, וכבר חודש וחצי שהמשקיעים מוכרים את המניה. הסיבה לשינוי המגמה היא עצירת מגמת העליות במחירי הסחורות. מחירי הנפט צנחו משיא של יותר מ-147 דולר לחבית בתחילת יולי והגיע לכ-114 דולר לחבית בסוף השבוע האחרון. גם התבואות איבדו עשרות אחוזים מתחילת יולי - וכי"ל, שנהנתה מהעליות סובלת כעת מהמהפך.



בשבוע שעבר - לאחר חלוקת השאלונים ליועצים - הכתה כי"ל את כל התחזיות עם התוצאות העסקיות לרבעון השני של 2008. שורת הרווח לרבעון נחתמה ב-703 מיליון דולר - פי 5.5 מברבעון המקביל ב-2007, ושברה את שיא הרווח הגבוה ביותר שרשמה חברה ישראלית ברבעון.



התחזיות המצוינות למספרים של כי"ל מביאים אותה לככב לא רק ברשימה השחורה, והיא ממשיכה להוביל את רשימת המניות שיובילו את שוק ההון ב-2008, עם 29% מקולות היועצים. כמה יועצים אינם מתרשמים מהשיהוק האחרון של כי"ל ומאמינים שמסע העליות של חברת הדשנים יימשך. 71% מהיועצים חושבים שהמניה תתקן בקרוב, ואילו 29% מהם סבורים שזוהי סופה של תקופה טובה למניה, וקוראים למשקיעים למלא פקודות מכירה.



מי שחותמת את רשימת הלא-מומלצות היא ענקית הגנריקה טבע, עם 9% מקולות היועצים. החודש האחרון נפתח בראלי שליווה את רכישת חברת התרופות האמריקאית בר ושהוסיף לטבע 23%.



"הרבעון השני היה אתגרי וטוב מאוד" - כך סיכם מנכ"ל טבע, שלמה ינאי, רבעון שבו לא נשמר עיקרון הצמיחה ברווחיות החברה. כלומר, הגידול במכירות והרווח התפעולי לא צמחו. טבע סיימה את הרבעון עם רווח של 593 מיליון דולר, או 65 סנט למניה, לעומת רווח של 63 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2007. שורת הרווח הנקי הושפעה לרעה מהמשך מחיקות המכשירים הפיננסיים מסוג ARS.



שופרסל נכנסת למומלצות



ברשימת המומלצות ניתן למצוא את הנציגות הקבועה של התעשיות הביטחוניות, אלביט מערכות, עם 8% מקולות היועצים. גם החברה לישראל ממשיכה לככב במניות המומלצות עם 7% מהקולות.



מי שנכנסה לראשונה לרשימה היוקרתית היא שופרסל, עם 5% מקולות היועצים. מה שעודד את היועצים בהמלצה על הרשת הקמעונית הגדולה בישראל הן תוצאות השיא שהציגה בתחילת אוגוסט. שופרסל, שבשליטת קבוצת אי.די.בי וקבוצת ברונפמן-פישר, הרוויחה 101 מיליון שקל ברבעון השני, גידול של 84% מהרבעון המקביל ב-2007. הכנסות החברה, שמפעילה 227 סניפים, צמחו ב-18% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, ל-2.8 מיליארד שקל.



מדד המחירים לצרכן הפתיע שוב את הזירה המקומית ביום שישי. התחזיות דיברו על עליית מחירים של 0.5%-0.8% ביולי, אך בפועל נרשמה עלייה גבוהה של 1.1%, שסיכמה עלייה של 4.8% ב-12 החודשים האחרונים - רחוק מאוד מהגבול העליון שהציבה הממשלה לאינפלציה של 1%-3%.



למרות המדד הגבוה, נראה שירידת מחירי הסחורות בעולם מאותת ליועצים על רגיעה בלחצים האינפלציונים, והם צופים שהאינפלציה בסוף 2008 תהיה 3.44%. לגבי הידרדרות מחירה של חבית נפט, רוב היועצים (64%) סבורים שהמהלך מסמל התפוצצות בועה, ורק 36% מהם מחזיקים בדעה שירידת המחיר היא הפוגה קצרה בהתייקרות הזהב השחור, שימשיך לעלות ואף ישבור שיאים חדשים.



תחזית היועצים לשיעור הריבית בסוף 2008 היא 4.25%. לגבי שער הדולר-שקל, הם צופים התחזקות של המטבע האמריקאי ל-3.69 שקלים לדולר בסוף 2008. הנתון מסביר את התמיכה הגדולה בהשקעה בדולר: 61% מהיועצים רואים בתקופה זו בדולר הזדמנות קנייה. 39% מהם חושבים שהמטבע יצלול למטה שוב.



הפוטנציאל בצמודים כבר הגיע למיצוי



למרות המדד האחרון, היועצים (66%) סבורים שהאפיק האטרקטיווי ביותר עד סוף 2008 הוא האפיק השקלי. נראה כי זרימת המשקיעים לאפיק הצמוד והמרווחים שנפתחו לעומת האפיק השקלי שיכנעו את המשקיעים כי פוטנציאל ההשקעה באפיק הצמוד הסתיים - והוא קיבל אחוזי תמיכה צנועים של 7% בלבד.



בין הסיבות הבולטות לאטרקטיוויות של האפיק השקלי, למרות גובהו של מדד המחירים לצרכן שנרשם ביולי, הם סימני המיתון האמריקאים שעוד לא חילחלו לזירה המקומית, והסבירות היא שההאטה לא תדלג על ישראל. התעייפות הפעילות הכלכלית, לצד ירידת מחירי הסחורות, תביא למדדי מחירים נמוכים יותר, מה שישכנע את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לחזור לעידן של הפחתות ריבית.



אפיק שקלי נוסף שעליו ממליצים היועצים (15%) הוא הקרנות הכספיות, שבסוף אוגוסט יחתמו רבעון שלישי להשקתן. קרנות אלה זכו להצלחה רבה במיוחד על רקע תנאי השוק הקשה. הן מעניקות למשקיע אפיק השקעה סולידי ונזיל ומהוות תחליף לפיקדונות הבנקאים. כיום מנהלות הקרנות 18 מיליארד שקל.



9% מהיועצים השיבו כי האפיק המנייתי הוא האטרקטיווי ביותר עד סוף 2008. תמיכה צוננת במיוחד קיבל האפיק הקונצרני - עם 3% בלבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully