וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: שוק המניות האמריקאי הוא המועדף בתקופה הקרובה

TheMarker

25.8.2008 / 9:32

ארה"ב הקדימה את כולם, הייתה הראשונה להאט ולהערכת כלכלני מנורה גם תהיה הראשונה להתאושש

"המשקיעים חוששים כי הממשל יצטרך לחלץ את פאני מאי ופרדי מאק



שבוע המסחר הסתיים בירידת שערים. שוב הפיננסים משכו את השווקים כלפי מטה עקב התעוררות מחודשת של חששות כי הממשל יצטרך לחלץ את פאני מאי ופרדי מאק. בתי השקעות המשיכו במהלך השבוע להוריד תחזיות אחד לשני. ליהמן ברדרס צפוי לרשום עוד רבעון גרוע ולמחוק מיליארדים. במהלך השבוע דווח כי בליהמן בודקים אפשרות למכור את חטיבת הנכסים על מנת להזרים הון כנגד המחיקות שצפויות ברבעון השלישי. ביום שישי פורסם כי הבנק הקוריאני לפיתוח (בנק בבעלות ממשלתית) בודק את האפשרות לקנות את ליהמן ברדרס. שמועה זו יחד עם הנאום של ברננקי הביאו לעליות שערים ביום שישי ובכך הצליחו למתן את הירידות השבועיות.



פאני מאי (ירדה 37% בשבוע שעבר) פרדי מאק (ירדה 52% בשבוע שעבר)
אלו הן סוכנויות משכנתאות הפועלות בשוק המשני של המשכנתאות: הן קונות משכנתאות מבנקי משכנתאות ובכך מזרימות נזילות לבנקים למשכנתאות ומאפשרות מתן הלוואות נוספות. לרוב אלו הן משכנתאות איכותיות- "פריים". שתי הסוכנויות בעלות או מבטחות משכנתאות בשווי של כ-5.2 טריליון דולר מתוך שוק של כ-12 טריליון דולר. במלים אחרות, כמעט כל בית שני בארה"ב מומן על ידי פאני או פרדי. שתי הסוכנויות מהוות כ-80% משוק האיגוח של המשכנתאות בארה"ב. לסוכנויות אין ערבות רשמית של הממשל האמריקאי אבל הן מקבלות סובסידיה מהממשל. שווי הסובסידיות הישירות מהממשל מוערכות בכ-15 מיליארד דולר לשנה.



כיום שתי הסוכנויות שהיו אמורות לעזור לממשל להציל את שוק הדיור, מוצאות את עצמם במצב בו ערך הנכסים שלהם הולך ויורד בעקבות הצניחה במחירי בבתים והעלייה החדה בשיעורי חדלות הפירעון. החברות צוברות הפסדים ויש הטוענים שהן נמצאות במצב של פשיטת רגל ולכן המשקיעים חוששים כי הממשל צריך להציל אותן.



הממשל אישר לפני כחודש תוכנית להצלת הסוכנויות שכוללת את רכישת המניות שלהן במידת הצורך. אך המשקיעים חוששים כי תוכנית זו בשילוב עם מתן גישה להלוואות חרום של הפד לא יספיקו, והממשל יצטרך להשתלט ולהלאים את הסוכנויות.



המשמעות של השתלטות: עבור מחזיקי האג"ח המשמעות היא דווקא חיובית (בדומה להצלת בר סטרנס). עבור משקיעי המניות המשמעות היא הפסד של כל כספם. עכשיו ניתן להבין מה הסיבה לצניחה החדה במחירי המניות של שתי החברות. ההערכה שלנו היא כי הסוכנויות ימשיכו לתפקד ושהממשל לא ייתן להן ליפול. נפילת החברות תעשה לא פחות נזקים ממה שהייתה עושה נפילתו של בר סטרנס. השאלה שנותרה פתוחה היא האם הסוכנויות ימשיכו לתפקד כגופים עצמאים או כגופים ממשלתיים.



סחורות



מחירי מרבית הסחורות עלו השבוע, כאשר מדד ה-CRB, העוקב אחר ביצועיהם של 19 סחורות, עלה
ב-3.3%. הנפט היה תנודתי במיוחד, אך בסופו של דבר עלה ב-0.6% ל-114.59 דולר לחבית. ביום חמישי נסחרה חבית הנפט מעל ל-121 דולר, אך ביום שישי הנפט רשם ירידה חדה ונסגר ב-114.59 דולר לחבית. גולדמן סאקס פרסמו סקירה ובה הם צופים כי חבית נפט תסחר ב-148 דולר עד סוף השנה. לאור האטה בפעילות הכלכלית, התחזקות מסוימת של הדולר והקטנת סובסידיות לנפט בארצות מתפתחות קשה לנו לקבל את התחזית הזאת.



המסקנה וההערכה שלנו



אנחנו צופים כי הצמיחה ברבעון השלישי במרבית המדינות המפותחות תהיה חלשה מאוד, ובחלקן היא תהיה שלילית. גם במדינות המתפתחות אנו צופים האטה משמעותית בקצב הצמיחה במחצית השנייה של השנה. אנו חושבים כי מרבית המדינות מעבירות את הפוקוס מדאגה לאינפלציה לדאגה מהאטה הכלכלית, ולכן אנו חושבים כי כבר השנה נראה הורדות ריבית בחלק מהמדינות האלו (אנגליה, אוסטרליה) והפסקת העלאות ריבית באחרות (מדינות אסיה). ארה"ב הקדימה את כולם, הייתה הראשונה להאט ולהערכתנו גם תהיה הראשונה להתאושש. בארה"ב אנו לא צופים הפחתות ריבית אך גם העלאות להערכתנו לא יהיו בחודשים הקרובים. להערכתנו סיבות אלו צפויות לתמוך בדולר האמריקאי בתקופה הקרובה, ושוק המניות האמריקאי הוא המועדף מבין השווקים המפותחים."


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully