וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקום ראשון - בהוצאה על ביטחון

רותם סלע

25.8.2008 / 11:46

מערכת הביטחון קיבלה תוספת של 6.2 מיליארד ש' בעקבות המלחמה. דו"ח ברודט יוסיף 100 מיליארד ש'. ישראל כמובילה עולמית בתחום

על רקע הוויכוח במערכת הפוליטית בעניין תקציב הביטחון, ממשיך TheMarker לחשוף את הגדול בין תקציבי הממשלה. אמש עסקו השרים בניסיון להכריע בין קיצוץ של 0.9-2.1 מיליארד שקל בתקציב הביטחון - על פי שתי החלופות שהציג שר האוצר, רוני בר-און, החלופה הביטחונית וחלופת הרווחה; לבין תוספת של 4 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות - לפי דרישת מערכת הביטחון.

תקציב הביטחון ל-2009 לפני הקיצוץ המתוכנן מגיע לסכום העצום של 51.4 מיליארד שקל. בניגוד לתקציבים אחרים, הוא מורכב משני מקורות שונים: מקורות המשק, כלומר, כספי מסים כמו כל תקציב ממשלתי רגיל, בהיקף של 36.8 מיליארד שקל (72%); הסיוע האמריקאי בגובה של 2.4 מיליארד דולר (22%), על פי שער של 4.8 שקלים לדולר, כלומר 11 מיליארד שקל. תקציב הסיוע ייחודי לא רק בכך שמקורו אמריקאי, אלא גם בכך שמרבית הרכש בו יכול להתבצע בארה"ב בלבד.

חזרו לכשירות

גודלו של תקציב הביטחון ב-2009 זהה בגודלו לתקציב הביטחון ב-2008 - 51.4 מיליארד שקל. השנה נכללת בתקציב גם תוספת מיוחדת של "חזרה לכשירות" שאושרה למערכת הביטחון בסוף 2006, לאחר מלחמת לבנון השנייה, בה הובטחו למשרד 6.2 מיליארד שקל בפריסה לשנתיים. לשם השוואה, היקפה של תוספת זו הוא כגודל כל התקציב השנתי של מערכת ההשכלה הגבוהה. למעשה, בלי התוספת של מלחמת לבנון השנייה היקפו של תקציב הביטחון ב-2008 היה מגיע ל-48.8 מיליארד שקל בלבד. ב-2009 ייתוספו לתקציב הביטחון 2.5 מיליארד שקל - על פי מתווה דו"ח ברודט.

חלק מהסיבה לטרוניות הנוכחיות בנוגע לקיצוץ המוצע הוא דו"ח ועדת ברודט. הוועדה ניסתה ליצור מתווה הוצאה רב שנתי למערכת הביטחון, שיכיר בצרכיה מצד אחד ובצרכי המשק מצד אחר. בסופו של דבר המליצה הוועדה על מתווה הוצאות עולה הכולל הוספה של 100 מיליארד שקל בעשור הקרוב.

לשם השוואה, מדובר בסכום שווה ערך לשלושה תקציבי חינוך וחמישה תקציבים של משרד המשפטים. ב-29 ביולי 2007 אישרה הממשלה בהינף יד בדו"ח ועדת ברודט סכום השווה לשליש מתקציב המדינה כולו.

העלות התקציבית של הביטחון ממשיכה לנסוק כשמוסיפים אליה רכיבים נוספים, השייכים לאספקת הביטחון או לשירותי הביטחון שמקבלים אזרחי ישראל. העלות האמיתית של הוצאות הביטחון מסתכמת על פי הערכת האוצר ב-58 מיליארד שקל, והיא כוללת את תקציב פיקוד העורף, המשרד לביטחון פנים וגופי ביטחון נוספים.

פחות מצפון קוריאה

ישראל אינה מדינה נורמלית במונחי העולם המערבי. כך, גם תקציב הביטחון גבוה בהרבה מהממוצע במדינות המערב. ההוצאה הכוללת של ישראל לביטחון מתוך התוצר ב-2008 היתה 8.2% - לעומת 2.8% בלבד בארה"ב, 2.3% בבריטניה והרבה יותר מקנדה הסומכת על השכן מדרום ומוציאה רק 1.3% מהתוצר שלה על כלי משחית ולוחמים.

הממוצע העולמי הוא מעט גבוה יותר, 2.5%. סין, למרות נסיקה בתקציבי הביטחון בשנים האחרונות, הוציאה רק 1.7% מתקציבה ב-2008 על חימוש והותירה את מדליית הזהב לשכנתה הלא סימפטית, צפון קוריאה, שהוצאותיה לנשק הוערכו לפני כמה שנים בכ-23% מהתוצר של המדינה. משם, לפחות, אנחנו עדיין רחוקים.

  • עוד באותו נושא:
  • תקציב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully