וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר חושש מהאינפלציה: העלה את הריבית ב-0.25%

דורון שלו

25.8.2008 / 18:33

נגיד בנק ישראל החליט להעלות את הריבית בשיעור של 0.25% זה החודש הרביעי ברציפות, בעקבות עליית המחירים החדה במשק. הריבית לחודש ספטמבר תעמוד על רמה של 4.25%

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר החליט להעלות את הריבית במשק לחודש ספטמבר בשיעור של 0.25% לרמה של 4.25%. בשלושת החודשים הקודמים העלה בנק ישראל את הריבית בשיעור של 0.25% בכל פעם, כך שיחד עם ההעלאה הנוכחית העלייה המצטברת היא של 1%. בתגובה להעלאת הריבית של בנק ישראל, יש לצפות לייקור האוברדראפט על ידי הבנקים המסחריים בשיעור דומה ואף יותר.

ההחלטה להעלות את הריבית נובעת מהחששות בבנק המרכזי מהתפרצות אינפלציוניות. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים מסתכמת ב-4.8% וחורגת מיעד האינפלציה (3%-1%). על פי הערכות בנק ישראל, במחצית השנייה של 2008 יואט קצב עליית המחירים ותוואי האינפלציה יחזור לסביבת היעד. בעקבות ההחלטה גדל פער הריביות בין ארה"ב לישראל ל-2.25%, עובדה שעשויה להגדיל את האטרקטיביות של השקל אל מול הדולר.

בהסבר להחלטה מציין בנק ישראל, כי לאחרונה נרשמה ירידה במחירי הנפט והסחורות, אך עדיין מדובר בתופעה חדשה יחסית ובשלב זה, קשה להעריך עד כמה היא תימשך, אם בכלל, ועד כמה תשפיע על המחירים בישראל, בין היתר, על רקע האפשרות לפיחות בשקל.

הבנק המרכזי מסר, כי ימשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות במשק הישראלי ובעולם, ולפעול על מנת להשיג יציבות מחירים, שהיא תנאי הכרחי לתמוך בצמיחה בת קיימא. בכפוף לכך, ימשיך הבנק לתמוך במכלול המטרות של המדיניות המקרו-כלכלית, במיוחד בעידוד התעסוקה והצמיחה. כמו כן, ימשיך הבנק לתמוך ביציבות המערכת הפיננסית.

מיטב: מדד אוגוסט יעלה ב-0.5%

למרות הערכות בנק ישראל להתמתנות באינפלציה, בבית ההשקעות מיטב מעריכים, כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט צפוי להסתכם ב-0.5%, בהמשך למדד יולי שעלה בשיעור חד מאוד של 1.1%. בסיכום שנתי ל-2008 חוזים הכלכלנים, כי המדד צפוי לעלות ב-4.9% וב-3.0% ב-12 החודשים הבאים.

בשבעת החודשים הראשונים של השנה התייקר מדד המחירים לצרכן בשיעור של 3.5%. כלומר, בנק ישראל כבר נמצא בחריגה של מחצית האחוז, מעבר לגבול העליון של היעד, והסיכוי כי הוא יעמוד ביעד האינפלציה לשנת 2008 הופך אפסי. כך, בתום שנת 2008 יסכם בנק ישראל שנתיים רצופות של אי-עמידה ביעד האינפלציה, כאשר הוא מחטיא, זו הפעם השנייה, את היעד מלמעלה.

מדד אוגוסט צפוי להיות מושפע, במיוחד, מהגורמים הבאים:

(1) קבוצת המזון צפויה להתייקר בשיעור של 0.5%.
(2) התייקרויות בקבוצת הירקות והפירות בשיעור של כ-3%.
(3) מחירי ההבראה ונופש והנסיעות לחו"ל צפויים להתייקר מסיבות עונתיות בשיעור הגבוה מ-5%, כל אחד. פיחות השקל כנגד הדולר תרם גם הוא להתייקרות זו.
(4) מנגד, מחירי ההלבשה וההנעלה צפויים לרדת בכ-6% עד 7% מסיבות עונתיות.
(5) כמו כן, הבנזין הוזל בראשית החודש בשיעור של 4.7%.

לאור כל זאת, צופה רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי של מיטב, כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט יעלה ב-0.5%. מדד ספטמבר צפוי להישאר ללא שינוי. המדד בחודש זה יושפע לרעה מהשפעת הפיחות בערכו של השקל כנגד הדולר, מחד ומהוזלה צפויה במחירי החשמל, מאידך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully