וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק מתקרר: דמי השכירות במשרדים נכנסו לקיפאון

רז סמולסקי

26.8.2008 / 9:06

לאחר יותר משנתיים של קפיצות מחירים של עשרות אחוזים בתחום הנדל"ן המסחרי, נרשמה ברבעון השני עצירת מחירים בשוק המשרדי

לאחר יותר משנתיים של קפיצות מחירים של עשרות אחוזים בתחום הנדל"ן המסחרי, נרשמה ברבעון השני עצירת מחירים בשוק הנדל"ן למשרדים - כך עולה מסקר שוק רבעוני של חברת מ.א.ן נכסים.

על פי הסקר, דמי השכירות של משרדים, שטחי מסחר, תעשייה ולוגיסטיקה נשארו ברמות דומות לאלה של הרבעון הראשון של השנה, לעומת עליות של כ-10% מדי רבעון במחירים שנרשמו ב-2007 ובתחילת 2008.

ברבעון השני היו דמי השכירות במשרדים זהים לדמי השכירות ברבעון הראשון: כ-94 שקל למ"ר בתל אביב; כ-93 שקל בהרצליה פיתוח; וכ-75 שקל ברמת גן. גם בשכר הדירה של חנויות לא נראתה עלייה לעומת הרבעון הקודם. שכר הדירה הממוצע בתל אביב נשאר 194 שקל למ"ר, ברמת גן - 110 שקל למ"ר ובהרצליה - 163 שקל למ"ר.

ג'קי מוקמל, מנכ"ל משותף במ.א.ן נכסים, מייחס את הקיפאון למשבר הכלכלי בארה"ב, תחילת הירידות במחירי הנפט וחומרי הגלם ולהמשך העליות בתשומות הבנייה. מהסקר עולה כי האי ודאות ומצב הרוח הפיננסי גורמים לחברות "לשבת על הגדר" ולראות כיצד מתפתחים השווקים הגלובליים, ולא לבצע שינויים שיחשפו אותן לסיכונים.

מוקמל מציין כי מספרן של עסקות בהיקפים של יותר מ-1,500 מ"ר ירד בכ-40% בחמשת החודשים האחרונים, אבל אומר כי "עדיין לא נרשמו ירידות מחירים או מקרים של חברות שעזבו את המשרדים שלהן בגלל חוסר יכולת לעמוד בתשלומי השכירות.

"בכל מקרה, נראה שהמחצית השנייה של 2008 תפעל לטובת השוכרים, משום שעודפי ההיצע המתגבשים יכניסו את המשכירים ללחץ", אומר מוקמל. ההתייחסות היא לכמה פרויקטים שנבנים ומשווקים באזור תל אביב - בית קרדן בדרך פתח תקוה, מגדל אלקטרה נדל"ן ברחוב יגאל אלון ומגדל ששון חוגי ומרכז דן ברמת גן.

המצב בתחום הנדל"ן המסחרי אינו שונה. חוסר הוודאות הכלכלי וסימני המיתון גורמים לבעלי הנכסים להעדיף שוכרים גדולים על פני שוכרים קטנים. "גם אם הם צריכים להתפשר על מחירים נמוכים יותר, בעלי הנכסים מעדיפים את הגופים הגדולים בגלל הביטחון שהם יוכלו לעמוד בשכירויות, על פני השכרות במחירים גבוהים לשוכרים קטנים שעשויים להיקלע לקשיים", אומר מוקמל.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully