וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית קרנות מידע זהב: "כדי להציע קרן כספית טובה - צריכים לגבות דמי ניהול"

שרית מנחם

26.8.2008 / 9:09

מיכל חן לוין: "גיוס של מיליארד שקל עולה למנהל 1.55 מיליון שקל בשנה" ■ "השוק יצטרך לעכל דמי ניהול גם בקרנות הכספיות" ■ דש ויובנק הן הקרנות הכספיות המובילות בשלושת החודשים האחרונים

לאחר שביוני איבדו הקרנות הכספיות כ-100 מיליון שקל, ביולי הן גייסו יותר מ-2 מיליארד שקל, והסנטימנט החיובי נמשך גם באוגוסט. הקרן הכספית של פסגות תפחה באוגוסט ב-1.25 מיליארד שקל, לכלל פיננסים זרמו 380 מיליון שקל, ובדש ממשיכים לצמוח, עם גיוס של 350 מיליון שקל - הכל לקרנות הכספיות.



הבידול בתעשייה הוא משמעותי - בעוד שהקרנות הגדולות מגייסות מאות מיליוני שקלים, לקרנות הקטנות מגויסים רק עשרות מיליונים בודדים.



נכון לאמצע אוגוסט מנהל בית ההשקעות פסגות שליש מהכסף בתעשיית הקרנות הכספיות. פסגות, כלל פיננסים ופריזמה מנהלים יחד שני שלישים מהכסף המנוהל בכספיות. שישה גופים, מתוך 19 בתי השקעות שמציעים קרנות כספיות, מנהלים יחד 80% מהכסף המנוהל בכספיות.



השוק יצטרך להשלים עם גביית דמי ניהול



זה חודשים מחכה התעשייה לחלוצה שתעלה את דמי הניהול בקרנות הכספיות, ולפני כחודש זה קרה. בזו אחר זו, בהפרש של דקות, הודיעו שלוש שחקניות מרכזיות בענף - פסגות, פריזמה והראל פיא, על העלאת דמי הניהול האפסיים בקרנות הכספיות ל-0.125%. וכך, 8 מיליארד שקל השוכבים בקרנות האלה ישלמו 10 מיליון שקל בשנה.



עם זאת, השחקנים האחרים בשוק לא חיקו את הקרנות הגדולות, ומרבית הקרנות נותרו עם דמי ניהול נמוכים - מה שגרם לכך שיומיים לאחר מכן הודיעה פסגות על הורדת דמי הניהול בחזרה ל-0%. הראל פיא הלכה בעקבותיה. מי שנותרה עקבית היתה פריזמה, שהחליטה לקבע את דמי הניהול ברמה של 0.125% - צעד שגבה מחיר בדמות פדיונות גדולים.



"דמי הניהול הנמוכים תרמו ליכולת של הקרנות הכספיות להיות אלטרנטיווה מוצלחת לפיקדונות המסורתיים, והמשקיעים מרוויחים מאוד מהמוצר החדש שהושק בתחילת השנה", אומרת מיכל חן לוין, מנכ"לית קרנות מידע זהב, החברה שמדרגת את קרנות הנאמנות בישראל. "הקרנות הכספיות הן תחליף ראוי לפק"מ, והקרנות המובילות מציגות אלטרנטיווה מנצחת במונחים של תשואה, סיכון ונזילות. דמי הניהול הנמוכים או האפסיים תורמים למשוואה: ככל שדמי הניהול נמוכים יותר, כך התשואה שנותרת למשקיע גבוהה יותר. למנפיקים זה עלה הרבה".



כמה עולה קרן כספית למנהל?



"מעבר להוצאות קבועות, כמו הכנת תשקיף, ההוצאות המשתנות השנתיות מסתכמות ב-15,500 שקל לכל 10 מיליון שקל גיוסים. גיוס של מיליארד שקל עולה למנהל 1.55 מיליון שקל בשנה. לכך מצטרפות הוצאות שיווק גבוהות והוצאות ניהול ההשקעות בקרן.



"ייתכן שבתחילת השנה היו גופים שהניחו שניהול ההשקעות של הקרן לא יצרוך משאבים רבים, מאחר שהם חשבו, בטעות, כי מדובר במוצר גנרי. ואולם התחרות הקשה בין הקרנות הוכיחה אחרת, כך שהעלויות האמיתיות גבוהות הרבה יותר.



"קשה לראות כיצד יוכלו מנהלי הקרנות להמשיך ולהציע קרן טובה ולא לגבות דמי ניהול לאורך זמן. בשלב מסוים השוק יצטרך לעכל דמי ניהול גם בקרנות הכספיות, אם כי אפשר לצפות שהם יהיו מינימליים".



האם הקרנות הן אלטרנטיווה מנצחת, כדברייך, גם בתקופה המלווה בלחצים אינפלציוניים?



"מדדים גבוהים יוצרים יתרון בולט לקרנות הכספיות, שייתכן שעדיין לא הופנם במלואו על ידי המשקיעים: בעוד שהרווחים מהשקעה בפק"מ חייבים בשיעור מס של 15% על הרווח הנומינלי מהם, הרווחים המתקבלים מהשקעה בקרנות הכספיות חייבים בשיעור מס של 20% על הרווח הריאלי (תשואת הקרן בניכוי מדד המחירים לצרכן). ולכן, ככל שמדד המחירים עולה, כך יורד המס האפקטיווי שמוטל על המשקיע בקרנות, וזאת בעוד שהמס שמשלם המשקיע בפק"מ נותר ללא שינוי. במלים אחרות: מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.5%, ואילו תשואת הקרנות הכספיות המצטברת נעה בין 1.77% ל-2.57%. כלומר, כל הרווח שהושג בכספיות הוא רווח נטו.



"הריבית על פיקדונות של 20-50 אלף שקל בשלושת החודשים האחרונים היתה פחות מ-2% לשנה לפני מס או 0.46%-0.48% לשלושה חודשים, לעומת ממוצע של 0.82% בקרנות הפטורות ו-0.86% בקרנות המובילות, כך שגם לאחר עליית הריבית הקרנות עדיפות".



הבדלים משמעותיים בין הקרנות השונות



חן לוין מציינת כי גם ביולי תוצאות הדירוג מראות בבירור שיש הבדל משמעותי בין הקרנות בכל הפרמטרים: תשואה, סטיית תקן ומדד סיכון ספציפי.



ארבע קרנות דורגו בחמישה כוכבים: פסגות כספית שקלית - חודש רביעי ברציפות, פריזמה כספית - חודש שלישי ברציפות, ופריזמה כספית מוגנת - חודש שני ברציפות. אליהן הצטרפה ביולי מגדל כספית, שעלתה מארבעה כוכבים לחמישה.



כל ארבע הקרנות שומרות על מדדי סיכון טובים, ובמקביל מציגות תשואה נאה. שלוש הוותיקות - פסגות כספית שקלית, פריזמה כספית ופריזמה כספית מוגנת, לא רשמו יום שלילי אחד (שבו שער הקרן ירד) במאי-יולי, ולמעשה, שתי הראשונות לא רשמו יום שלילי מאז 1 בינואר. שתיים מהארבע, פריזמה כספית ומגדל כספית, מצליחות להתברג בין בעלי 5 התשואות הגבוהות.



בארבעה כוכבים דורגו חמש קרנות פטורות: איפקס פיקדון שקלי, כלל פק"מ פלטינום, אקסלנס פק"מ ג'מבו כספית ויובנק כספית (כולן דורגו בארבעה כוכבים גם ביוני), ואי.בי.אי כספית ג'מבו פטורה, שהצטרפה אליהן ביולי. עוד דורגה בארבעה כוכבים קרן חייבת: מגדל כספית חייבת, שמדורגת בארבעה כוכבים זה חודש שלישי ברציפות. לכל הקרנות בקבוצה זו תשואה גבוהה מהממוצע וסטיית תקן נמוכה מהממוצע, אך בהשוואה לקרנות המדורגות בחמישה כוכבים, סטיות התקן מעט גבוהות יותר.



בשלושה כוכבים דורגו שש קרנות פטורות ושתי קרנות חייבות: דש כספית שקלית, ישיר כספית מוגנת, מנורה מבטחים כספית, פסגות כספית פק"מ, פריזמה כספית פק"מ - כולן דורגו בשלושה כוכבים גם ביוני, ופסגות פלטינום כספית, שנכנסה ביולי לראשונה לדירוג. שתי הקרנות החייבות הן כלל פק"מ זהב ואי.בי.אי כספית ג'מבו חייבת. בקבוצה זו חלק מהקרנות, כמו דש כספית שקלית ופסגות פלטינום כספית, מציגות תשואה גבוהה מהממוצע, אבל גם סטיית התקן שלהן מעט גבוהה מהממוצע. שאר הקרנות מציגות סטיות תקן דומות לממוצע בקרנות הכספיות, אבל עם תשואות מעט נמוכות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully