וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות שמכרסמות בחסכונות שלנו

אתי אפללו

26.8.2008 / 9:25

יועצי פנסיה: כ-10% מהפעולות הכספיות בתוך קופות הגמל וקרנות הפנסיה השונות הן לקויות ומוטעות. העובדים והמעבידים תמיד מפסידים

כ-10% מהפעולות הכספיות בתוך קופות הגמל וקרנות הפנסיה השונות הן לקויות ומוטעות - כך קובעים יועצי הפנסיה שחר לוי ודודי הרשברג בעבודה שהכינו לחברת חשבים HPS למידע עסקי.

לדבריהם, אין ארגון שבו נערכה בדיקה ידנית מאוחרת שלא נמצאו בו ליקויים, שגרמו להפסדים בסך עשרות אלפי שקלים לעובדים, למעבידים או לשניהם כאחד. "הנזק מגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה", אומרים השניים.

לטעויות שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא פיצול התשלומים, שהולך ומסתעף בשנים האחרונות, בין קרנות הפנסיה לבין קופות הגמל. "בעבר תשלומי הפנסיה של כל העובדים נותבו לקרן פנסיה אחת בלבד, דבר שהקטין את האפשרות לטעויות בניהול הכספי. כיום הריכוזיות נעלמה, מספר תוכניות הפנסיה גדול והעובדים מעבירים את חסכונותיהם מקופה לקופה לעתים תכופות. מלאכת העברת הכספים מורכבת יותר". הסיבה השנייה לטעויות הכספיות היא חוסר התאמה בין מחשבי המעסיקים לבין מחשבי קרנות הפנסיה וקופות הגמל, המשבשת את העברת הנתונים, גם אם חושבו, שויכו והוקלדו כראוי.

עם הטעויות הנפוצות נמנות, לדברי השניים, חלוקה שגויה בין ההפרשה לשלושה יעדים: פיצויים, גמל וביטוח אובדן כושר עבודה. החלוקה המקובלת בין שלושה סוגי ההפרשה האלה היא 10% מהשכר לגמל: 8.33% מהשכר לפיצויים, ו-2.5% ביטוח אובדן כושר עבודה. השגיאות הרווחות הן בעיקר טעויות הקלדה, ויוצרות חלוקה שגויה בין גמל לפיצויים.

עוד עולה כי תנאים משופרים שמשיגה קבוצת עובדים המעוגנים בהסכם מיוחד, לא תמיד מתממשים בפועל. בנוסף לכך, הגורם המבטח אינו יכול תמיד לעקוב אחר השינויים בנתוני המבוטחים וליישמם.

חברות הביטוח, קרנות הפנסיה או קופות הגמל עשויות ליהנות מסכומי הכסף שנוצרו כתוצאה מטעויות בפעולות הכספיות שלא התגלו במועד. הנאה זו אסורה על פי חוק. "כל הטעויות הן תמיד לטובת הגורם המבטח או הבנק ולרעת העובדים והמעסיקים המבוטחים", הם מציינים.

כדי להפחית את ההסתברות לטעויות ולהבטיח בקרה על תנועת הכספים, מומלץ לעקוב אחר דו"חות המצב ששולחים הגורמים המבטחים, לברר אם הכספים שהעובד והמעביד מפקידים מגיעים ליעדם, על ידי השוואת ההפרשות המופיעות בתלוש המשכורת להפקדות המופיעות בדיווח של הגופים המבטחים ולוודא שקיימת חלוקה נכונה בין הכספים המופרשים לטובת ביטוחים לבין הכספים המופרשים לטובת חיסכון.

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה
  • גמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully