וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריזמה: בנק ישראל יעלה את הריבית ל-4.75%-4.5%

יובל מעוז

26.8.2008 / 11:55

"בנק ישראל משדר עמדה יותר תקיפה מאשר בהודעתו הקודמת". אקסלנס: אין בהעלאות הריבית האחרונות בכדי לבלום את האינפלציה העתידית

"בנק ישראל משדר עמדה יותר תקיפה מאשר בהודעתו הקודמת", כך מסיק רפי גוזלן, סמנכ"ל השקעות ראשי בפריזמה מהודעת בנק ישראל מאתמול על העלאת הריבית במשק ב-0.25% ל-4.25%.

גוזלן מעריך כי בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בחודשים הקרובים לרמה של 4.5%-4.75%: "בהודעת הבנק יש דגש רב ללחצים אינפלציוניים 'מסיבוב שני' - כלומר לחצים הנובעים מרמת הפעילות המקומית החזקה ומהירידה בשיעור האבטלה. בנוסף, מתייחס לרמת הריבית הריאלית הנמוכה, ולכך שהאינפלציה מתחילת השנה מצויה גבוה מעל יעד המחירים, פקטור המהווה סכנה אינפלציונית לכשעצמה, כמו הצמדות שכר".

"הבנק 'לא מרגיש נוח' עם רמת הריבית הריאלית הקצרה - מבין הגורמים אשר הובילו את הבנק להעלות את הריבית, הבנק מציין לראשונה באופן כה בולט את רמת הריבית הריאלית הנמוכה המצויה במשק. כך למעשה משדר הבנק, שבסביבת האינפלציה והציפיות הנוכחיות הבנק לא מרגיש נוח עם רמת הריבית הזאת, ומאותת למעשה, שבמידה והאינפלציה לא תאט באופן מהיר הוא יפעל להעלות את הריבית הריאלית הקצרה מרמתה הנוכחית".

אקסלנס: העלאות הריבית האחרונות לא יבלמו האינפלציה

"אין בהעלאות הריבית האחרונות בכדי לבלום את האינפלציה העתידית", אומר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "בנק ישראל אומר כי האינפלציה תישאר עד סוף השנה ברמה גבוהה וכי הריבית הריאלית נמוכה. מכך יוצא כי יש צורך להיצמד לאיגרות חוב צמודות מדד ממשלתיות עם מח"מ של עד שלוש שנים ואג"ח קונצרני עם פיזור גדול".

"בנק ישראל נמצא במלכודת שכן הוא נלחם שנים לנתק הקשר בין שער חליפין לאינפלציה. לשם כך היה מוכן הבנק להקריב את יציבות המשק והצמיחה על ידי כך שאיפשר עד יולי השנה ייסוף של השקל לרמה שהיתה בה בכדי לסכן את הסקטור העסקי".

"עתה, ישנה תופעת בומרנג אותה לא צפה בנק ישראל - משכירי הדירות שנואשו מ'ההצמדה לדולר' חיפשו הצמדה אחרת ומצאו הצמדה למדד. התוצאה היא עלייה חדה בשכר הדירה ובמחירי הדירות הנגזרים משכר הדירה, עליות העלולות להביא להמשך העלייה בשיעור האינפלציה גם בחודשים הקרובים. לכן, ייתרן שבנק ישראל ייאלץ להעלות ריבית פעם נוספת עוד השנה".

כלל פיננסים: הריבית תועלה ב-0.25% עד סוף השנה

"הלחצים האינפלציוניים המקומיים צפויים להימשך בחודשים הקרובים ולכן ייתכן כי ריבית בנק ישראל תועלה ב-0.25% נוספים עד סוף השנה", כך טוען אורי גרינפלד, כלכלן מקרו בבית ההשקעות כלל פיננסים.

"בניגוד להלך הרוח של בנק ישראל בחודשים האחרונים, לא הודגשו בהודעה הנוכחית החששות מהאטה בצמיחת המשק, על אף הנתונים שפורסמו על ידי הלמ"ס בשבוע האחרון, שהצביעו על המשך צמיחה בקצב מואט מבשנים האחרונות", אומר גרינפלד.

בכלל פיננסים מעריכים כי בנק ישראל העלה את הריבית בראש ובראשונה כיוון שהמדדים האחרונים ונתוני התעסוקה מלמדים כי קיימים לחצים אינפלציוניים מקומיים חזקים.

גרינפלד מסביר את הערכתו להעלאת ריבית נוספת עד סוף השנה בכך ש"בניגוד לארה"ב ואירופה, שם מורגשת האטה משמעותית במשק, בישראל ישנו חשש מהצמדת השכר הנומינלי לאינפלציה בפועל. הצמדה כזו עלולה לגרום למשק להיכנס לסחרור אינפלציוני ובנק ישראל מעוניין למנוע זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully