וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף להתעמרות של HOT ו-YES בצרכנים?

אבשלום וילן

26.8.2008 / 13:00

במשך שנים נתן הציבור לחברות הכבלים והלוויין לעשות בו ככל העולה על רוחו. לא עוד. התביעות הייצוגיות שהוגשו באחרונה נגד HOT ו-yes מבשרות על שינוי המגמה

בשנים האחרונות צברו חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית עוצמה בלתי מרוסנת שאיפשרה להן לעשות ככל העולה על רוחן על גבו של הצרכן. ברצותן הן העלו את מחירי החבילות, ברצותן הפכו תכנים שהיו זמינים לכל לתכנים בתשלום. כשהצרכנים התמרמרו וביקשו לעזוב לחברה המתחרה הם קיבלו איומים בקנסות, וכשהציבור לא ויתר, הן פשוט "שכחו" לנתק אותו, והותירו אותו מחובר לעטיניהן.

כעת מתברר שהקערה התהפכה על פיה. רבים מהצרכנים קצו בתכתיביהן של חברות הטלוויזיה ובחולשתה של מועצת הכבלים והלוויין והחליטו להגיש תביעות ייצוגיות. שתי התביעות שהוגשו עסקו בהחלטתן של HOT ו-yes, כל אחת בנפרד, להסיר מחבילות הצפייה שלהן ערוצים שלהם היה קהל צופים נאמן מבלי לתת לציבור כל פיצוי בדמות ערוץ נוסף או הוזלה של החבילה. מדובר בערוצים דוגמת CNN, ש-HOT הסירה חרף העובדה שנחשב לערוץ החדשות הפופולרי בישראל, יורוספורט ניוז, שהיה אהוד על ציבור חובבי הספורט, ושורה של ערוצי מדע ש-yes החליטה להסיר משיקולים כלכליים, ומתוך הנחה שהציבור לא ירגיש בחסרונם.

אבל מתברר שהציבור הרגיש ועוד איך. כל הערוצים שהוסרו אולי לא היו ערוצי דגל, אבל העובדה שהם שודרו לציבור צרכנים שרצה בהם וצרך אותם, וכי אותו ציבור מעולם לא פוצה על הסרתם בהורדת דמי המנוי או בערוץ אלטרנטיווי שייתוסף לחבילה, מוכיחה עד כמה חברות הטלוויזיה הפגינו אטימות כלפיו. כך למשל, לא רק שציבור הצופים לא פוצה על הסרת יורוספורט ניוז מחבילת הספורט, אלא שחברות הטלוויזיה אף הרהיבו עוז והחליטו להוסיף ארבעה ערוצי ספורט שהתשלום עליהם נקבע בנפרד והם אינם נכללים בחבילת הספורט. גם על CNN, שנכלל בחבילת ערוצי הבסיס מאז הקמת חברות הכבלים, הציבור לא פוצה. ערוץ פוקס ניוז, שכביכול ניתן כפיצוי, שודר ממילא למנויי החבילה הדיגיטלית.

הניסיון מוכיח כי לתביעה הייצוגית יש בסופו של דבר משקל בזירה הציבורית. התביעה הייצוגית שהגישו בעבר מנויי ערוץ הספורט, שמחו על ההחלטה להעביר תכנים שהיו זמינים לכל אזרח בחבילת הבסיס אל הערוץ בתשלום "חמש פלוס", הטביעה לבסוף את חותמה. ערוץ הספורט נאלץ להתקפל, ולהשיב רבים מהתכנים שנדדו לערוצי התשלום אל ערוץ הבסיס.

אני מקווה כי התביעות שהוגשו יפקחו לא רק את עיניהן של חברות הטלוויזיה, אלא גם יעירו את מועצת הכבלים מתרדמתה. התביעות שהוגשו מאותתות למועצה כי היא נהפכה לחותמת גומי של החברות הפרטיות, במקום להיות מי ששומרת על האינטרס הציבורי כמוגדר בחוק. בהיעדר יד מכוונת בחרה מועצת הכבלים לקבל את שיקוליהן הכלכליים של חברות הטלוויזיה, ולא ניסתה לאזן את החלטתה באמצעות פיצוי לציבור הצרכנים. כעת תצטרך המועצה לתת את דעתה בעניין ולהכתיב מדיניות ברורה בכל הקשור בהסרתם של ערוצים.

הציבור לא אדיש ולא נותן שירכבו עליו בקלות. התארגנות הצרכנים ופנייתם למסלול המשפטי מאותתת לחברות הכבלים והלוויין כי גם עבדי התקשורת מנסים להשתחרר מכבליהם, כאשר נקעה נפשם ואין להם יותר מה להפסיד זולת כבליהם או צלחותיהם. אני תקווה כי בניגוד ל"צפצוף" בעבר של HOT על המלצות ועדת הכלכלה בנושאים אלה, ילמד הפעם בית המשפט את טייקוני התקשורת כי מטרתם לשרת את ציבור הצרכנים ולא רק לפשפש בכיסיו.

הכותב הוא חבר כנסת מטעם מרצ וחבר ועדת הכלכלה

  • עוד באותו נושא:
  • טלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully