וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מציע מימון דיור ללווי משכנתא שפונו מביתם

אופיר בר-זהר

27.8.2008 / 12:58

המדינה תממן סיוע בשכ"ד למשך חצי שנה למי שנטל משכנתא מהבנק ולא הצליח לעמוד בה, ואשר הבנק החל נגדו בהליכי הוצאה לפועל

המדינה תממן סיוע בשכר דירה למשך חצי שנה למי שנטל משכנתא מהבנק ולא הצליח לעמוד בה, ואשר הבנק החל נגדו בהליכי הוצאה לפועל למכירת הנכס ולפינויו - כך הציע סגן הממונה על התקציבים באוצר, שרון גמבשו, לוועדת החוקה חוק ומשפט, שתצביע ביום שלישי על הצעת חוק ההוצאה לפועל, שעוסקת בין השאר במתן דיור חלופי. ההצעה תעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בתחילת נובמבר.

האוצר הודיע כי משרד הבינוי והשיכון יכיר לפנים משורת הדין בחייב כחסר דירה, הזכאי לסיוע בדיור. לדעת האוצר, "העמדת דיור חלופי לתקופה של מספר חודשים עד חצי שנה נותנת מענה הולם לסוגיית ההתארגנות של הדייר במציאת דיור".

הבנקים מפנים 700 דיירים בשנה מדירותיהם בשל אי עמידה בהחזר המשכנתא. כיום קובע החוק כי אדם שפונה מביתו זכאי לדיור חלופי, ואולם זכותו לוותר על הדיור החלופי במסגרת חוזה שחתם. בפועל, הרוב המוחלט של נוטלי המשכנתאות מוותרים על זכות זו במסגרת חוזה משכנתא סטנדרטי. במסגרת הדיונים לשינוי חוק ההוצאה לפועל גובש הסדר, שעל פיו לא יוכל לוותר נוטל משכנתא על דיור חלופי במסגרת חוזה המשכנתא - אלא אם לא יוכל לעמוד בהחזר התשלומים. במקרה כזה, יחליט רשם בית המשפט אם הלווה זכאי לדיור חלופי - לפי מצבו הכלכלי של הלווה. אם הדייר זכאי לכך, יוכל הרשם להחליט להעניק לו דיור חלופי לתקופה של שנה עד שלוש שנים, לפי קריטריונים שונים. על הבנק יהיה לספק את הדיור החלופי, בעיקר על ידי השתתפות בשכר הדירה.

בשלבי הדיון הראשונים בוועדה הציעה הממשלה כי הבנקים יעמידו דיור חלופי למפונה למשך שלוש שנים, ואילו הבנקים הסכימו לשנה וחצי בלבד. האוצר קיבל את עמדת הבנקים שלא לחייבם בעלות העמדת הדיור החלופי. המשרד הודיע באחרונה לוועדת החוקה כי "דיור חלופי לתקופה ארוכה הוא בעל משמעות כלכלית כבדה עבור הבנקים, שיגלם סיכון זה בתנאי המשכנתא לאוכלוסיות המסוכנות. הדבר יבוא לידי ביטוי הן בשיעור הסבסוד והן בריבית שיגבו הבנקים מאותם לווים".

מקורות במערכת הבנקאות אמרו כי פעילותם של הארגונים החברתיים בעניין מימון הדיור החלופי יקשה על האוכלוסיות החלשות לקבל משכנתאות והן יפנו לקבל הלוואות בשוק האפור.

עמי צדיק, ממרכז המידע והמחקר בכנסת, הודיע לוועדת החוקה כי אם תוטל העלות של מימון הדיור החלופי על הבנקים, קיים סיכון שהם יעלו את הריבית ללווים המסוכנים בשיעור של 0.3%-0.4% - ובכך יביאו לתוספת של עשרות שקלים בהחזר החודשי של המשכנתא ושל עשרות אלפי שקלים לכל תקופת ההלוואה.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully