וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל - השקעה אמריקאית זולה

אפרים דוידי

31.8.2008 / 12:17

מדינת ישראל הופכת אט-אט למושבה אמריקאית, אבל ההשקעה האמריקאית פה בטלה בשישים בהשוואה להשקעתה בכיבוש עירק

ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, אמר פעם כי "מדינת ישראל היא נושאת המטוסים האמריקאית היחידה שלא ניתן להטביעה". שרון לא צדק בכל, אבל בנקודה הזו הוא צדק בהחלט. פרשן "הארץ" אלוף בן פירסם ביום חמישי האחרון (28.8) את דבר קיומו של בסיס אמריקאי בנגב, בו תוצב מערכת מכ"ם מתקדמת. "זו הפעם הראשונה שבה על אדמת ישראל יוקם בסיס צבאי אמריקאי", כתב בן, אך ליתר דיוק - יהיה זה הבסיס האמריקאי השני.

בהודעה שנמסרה לבורסה בתל-אביב לפני שנתיים נחשף סוד שהיה ידוע למעטים: חיל האוויר האמריקאי בונה בסיס בנגב. בהודעה נכתב כי קבוצת א. דורי זכתה במכרז של חיל ההנדסה של ארה"ב לבנייה בהיקף של 80 מיליון שקל "בסיס חיל האוויר האמריקאי בנבטים". כן, זו אינה טעות. כי בנבטים כבר קיים בסיס גדול של חיל האוויר הישראלי שנבנה ב-1981, לאחר נסיגת צה"ל מסיני. הבסיס האמריקאי הוא בסיס נוסף, וליתר דיוק: זהו בסיס בתוך בסיס, הפועל שם, כמתחם סגור, זה שנים. ועוד לא ספרנו את מחסני הנשק האמריקאי בישראל ואת אספקת התחמושת של תע"ש לצבא הכיבוש של ארה"ב בעירק, ואת מיגון הרכבים המשוריינים של אותו צבא על-ידי המפעל הקיבוצי "פלסאון".

אך חרף הפעילות הרבה והמאמץ של ממשלת ישראל וצה"ל לתמוך באסטרטגיה הגלובלית של ארה"ב, עבור ה"דוד סם" ישראל מהווה השקעה מזערית. יתר על כן, רוב הנטל הבטחוני נופל על אזרחי ישראל, והמענק הבטחוני שהממשל מעניק לממשלת ישראל בכ-3 מיליארד דולר נשאר רובו ככולו על אדמת ארה"ב. זהו סבסוד מוסווה של התשלובת התעשייתית-צבאית אמריקאית.

מדוע אנו טוענים שעבור האמריקאים מדובר בכסף קטן? כי הממשל האמריקאי הוציא בשנים האחרונות 446 מיליארד דולר בכיבוש עירק. ועל כך מסרה לפני עשרה ימים הכתבת בוושינגטון של העיתון הספרדי "אל פאיס", מוניקה בלאסה. אחד מכל חמישה דולרים שהוציא הממשל הלכו ישר לכיסיהן של חברות קבלניות המועסקות על-ידי שלטונות הכיבוש; זאת על-פי נתוני הקונגרס ולפיהם אין פיקוח אמיתי על 85 מיליארד הדולרים שמצאו את דרכם לחשבונות הבנק של קבלני המשנה של צבא ארה"ב. על-פי הערכות הקונגרס, עד סוף השנה הסכום שישולם לקבלנים יעלה על 100 מיליארד דולר.

70% מתשלומי הצבא לקבלני משנה נעשו על פעילותם בשטח, בעירק, ועוד 30% הוצאו כדי לשלם עבור חוזים שנחתמו בכווית או בסעודיה. היקף ההפרטה בתפקידי הלחימה, ההנדסה והמודיעין הוא כה נרחב שמספר העובדים (ובהם שכירי חרב רבים) המועסקים על-ידי חברות קבלניות בעירק גדול בכ-45 אלף ממספר החיילים האמריקאים המוצבים בעירק. על-פי הערכת הקונגרס, בין 25 ל-30 אלף עובדי חברות קבלניות עוסקים ב"תפקידי לחימה או אבטחה". יותר מ-1,200 מעובדים אלה מצאו את מותם על אדמת עירק מאז תחילת הכיבוש האמריקאי. זאת, לעומת 4,142 חיילים אמריקאים שנהרגו שם. עד כאן הדיווח מוושינגטון.

אבל נעשה חשבון קצר. תקציבה של מדינת ישראל יהיה בשנה הקרובה (כולל סעיף החזר חובות, חלקם לארה"ב) כ-90 מיליארד דולר. זו ההשקעה הגדולה הנעשית מדי שנה במשק הישראלי. כיבוש עירק עלה, עד עכשיו, כחמישית מסכום זה. כל נטל התקציב במדינת ישראל נופל על כתפי אזרחי ישראל. אבל אילו ארה"ב היתה נאלצת לממן את כל פעילויות ממשלת ישראל, ההוצאה היתה קטנה בהרבה מזו שהיא מוציאה מדי שנה בכיבוש עירק. גם מדינת ישראל הופכת אט-אט למושבה אמריקאית. אבל היא הופכת למושבה אמריקאית זולה.

ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully