וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקי הטבע: מדריך מקוצר לצרכן האורגני

עמירם כהן

1.9.2008 / 15:28

היום נכנס לתוקפו החוק לפיקוח ולסימון תוצרת חקלאית אורגנית והכללים הנובעים ממנו. מה לחפש, מה לבדוק ולמה יש לשים לב בקנייה

היום (ה-1 בספטמבר) נכנס לתוקפו החוק לפיקוח ולסימון תוצרת חקלאית אורגנית והכללים הנובעים ממנו. להלן מדריך מקוצר לצרכן המבולבל; מה לחפש, מה לבדוק ולמה יש לשים לב כשאנו חפצים לקנות ירקות ופירות אורגנים טריים.

תוויות

ראשית, יש לבדוק האם האריזה נושאת עליה את הסימון של משרד החקלאות ואת סמל הפיקוח של אחד משלושת הגופים שהמשרד הסמיך לפקח על הייצור האורגני: חברת אגריאור, חברת סקאל ישראל והמכון לבקרה ואיכות אי.קיו.סי.

הפרדה

יש לוודא שהתוצרת האורגנית נבדלת פיסית ובאופן ברור מהתוצרת הלא אורגנית. על פי החוק, חייבת התוצרת האורגנית להימצא באזור מיוחד בחנות ועל מדפים נפרדים משאר התוצרת - ולא רק בפירות ובירקות. גם מוצרים מעובדים כמו פסטה, קטשופ ורטבים צריכים להימצא באזור נפרד בחנות. על האזור האורגני בחנות להיות מסומן בצורה בולטת בשלט: 'תוצרת אורגנית'".

מי כן ומי לא

בשלב הנוכחי, הכללים תקפים לתוצרת חקלאית טרייה מהצומח ולמוצרי מזון מעובדים מהצומח. בעוד שנה, החל מספטמבר 2009, ייושמו הכללים הללו גם לתוצרת טרייה ומעובדת מהחי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

סקרים מוקדמים

בשנה וחצי האחרונות ערך משרד החקלאות סקרים במקומות מכירה של תוצרת אורגנית ברחבי הארץ, בכדי לבחון האם המוצרים הללו עומדים בקריטריונים המזכים אותם בתואר "אורגניים". המשרד דיווח כי תוצאות הסקרים היו מעודדות, וכי לא נמצאו שאריות של חומרי הדברה. מסתבר שיש חקלאים צדיקים.

אכיפה

כניסת החוק והכללים לתוקף מאפשרים למשרד החקלאות לאכוף על פי חוק החל מהיום את הכללים לייצור, לאריזה, לשיווק ולשינוע של תוצרת אורגנית ולתבוע את מי שיפר את החוק. הפיקוח יבוצע על ידי פקחי המשרד. כמו כן, ימשיכו פקחי המשרד לקחת לבדיקות מעבדה דגימות של התוצרת מהשדות, מבתי האריזה ומנקודות השיווק - על מנת להבטיח שלא נעשה שימוש בחומרים אסורים ביצור ובטיפול בתוצרת.

תפוקת החקלאות האורגנית בישראל הגיעה למיליארד שקל ב-2007; כך עולה מנתוני הארגון לחקלאות אורגנית. הנתון מבטא גידול של 30% בייצור לשוק המקומי ושל 60% ביצוא תוצרת אורגנית בהשוואה ל-2006. כ-5% מהייצור החקלאי (צומח וחי) של ישראל ב-2007 היה אורגני. היצוא המוביל של החקלאות האורגנית בישראל הוא תפוחי אדמה - ב-2007 נמכרו לחו"ל 70 אלף טון של תפוחי אדמה אורגניים.

  • עוד באותו נושא:
  • אורגני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully