וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי כוח האדם קירחים מכל הכיוונים

אורנה שר

2.9.2008 / 13:04

ב-1 באוקטובר יוחל התיקון לחוק קבלני כוח אדם. למעסיקים יש זכות מלאה לקבוע אילו תפקידים נדרשים לביצוע משימות הארגון ואילו לא. ההסתדרות מנסה למנוע מהם כל גמישות ניהולית

ב-1 באוקטובר יוחל התיקון לחוק קבלני כוח אדם, לפיו כל עובדי כוח האדם המועסקים תשעה חודשים ייקלטו אצל המעסיק כעובדים מן המניין.

מעסיקים רבים במשק החלו באחרונה בהיערכות לחוק. היערכות המעסיקים כללה גם בחינת מסגרות העסקה תוך הפרדה בין כוח אדם הנדרש לאורך זמן לכוח אדם זמני הנדרש לשם פרויקטים קצובים, או למשל, צרכים עונתיים. המעסיקים, בצדק, לאחר בחינה מושכלת של צרכים ארגוניים, החליטו להפסיק חלק מההתקשרויות.

העובדים שהחברה החליטה כי ניתן לפעול בלעדיהם "הוחזרו" לקבלני כוח אדם ופוטרו על ידיהם. ואכן, באחרונה מגלה גם יוזמת החוק, ההסתדרות, כי עובדי כוח אדם רבים מוצאים עצמם מחוץ למעגל העבודה. ההסתדרות מנסה כעת לפנות לבית הדין לעבודה נגד מעסיקים שונים, ולטעון כי המעסיק בפועל חייב לקלוט את העובדים מכוח החוק. על אף שטרם עברו תשעה חודשים, שכן הפיטורים לטענת ההסתדרות הם התחמקות מיישום החוק.

ואולם, דבר זה אינו עולה מן החוק, שאינו קובע כי המעסיק חייב לקלוט עובדי כוח אדם בטרם ימלאו תשעה חודשים להעסקתם. למעסיקים יש זכות מלאה לקבוע אילו תפקידים נדרשים לביצוע משימות הארגון ואילו לא. ההסתדרות מנסה למנוע מהמעסיקים כל גמישות ניהולית הנדרשת לצורך תפקוד יעיל של העסק או הארגון.

אם טענת ההסתדרות בדבר איסור פיטורי עובד כוח אדם טרם סיום תשעה חודשים תתקבל, משמעות הדבר היא כי לכל עובד, מהיום הראשון להצבתו, יש "תעודת ביטוח" ואי אפשר לפטרו גם בתשעת החודשים הראשונים. דבר זה לא כתוב בחוק ועומד בניגוד מוחלט לחוק, על פיו במשך תשעה חודשי ההצבה הראשונים אין כל מניעה לסיום ההעסקה. נכון לעכשיו, לא ברור מי מרוויח מהתיקון לחוק. המעסיקים "נאשמים" בהתחמקות מיישום החוק, ועובדי כוח אדם רבים מפוטרים ממקום עבודתם.

בנוסף, התיקון לחוק גם לא מתייחס לחובת קיום מכרזים כפי שזו נגזרת מהסכמים קיבוציים שונים. נוצר מצב אבסורדי שהתיקון סותר את חובת קיום מכרזים שאף היא מכוח חוק, שכן החוק קובע קליטה אוטומטית של עובדים ללא סינון. כך או אחרת, התיקון יצר מצב של מעסיקים שעשויים להיחשב כעבריינים בעל כורחם. נראה שלא די בחקיקת חוקים שיישומם מחטיא את המטרה. ראוי היה לחשוב על פתרון יצירתי שיפסיק נורמות העסקה פסולות ויאפשר למעסיקים גמישות ניהולית נדרשת, שבסופו של דבר מייצרת מקומות תעסוקה.

הכותבת היא שותפה במשרד עורכי הדין נ. פינברג ושות'

  • עוד באותו נושא:
  • כח אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully