וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הופסקה הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל; הערכות: מצרים מצמצמת אספקה בשל מחסור

אבי בר-אלי

2.9.2008 / 17:28

חברת החשמל: "מאמינים שבעיות הזרמות הגז ממצרים עומדות להיפתר במועד קרוב"

בשנת 2001 זכתה ספקית הגז המצרית EMG במכרז חברת החשמל לאספקת גז טבעי במחיר אטרקטיווי של 2.75 דולרים למיליון BTU. בשנת 2005 נחתם החוזה המסחרי עם חברת החשמל לאחר שבין ממשלות ישראל למצרים נחתם הסכם מטריה מדיני להבטחת אספקת הגז.



החוזה המסחרי בין חברת החשמל לספקית הגז EMG כולל אספקת גז טבעי ל-15 שנה בהיקף 1.7 BCM לשנה (עם אופציה להגדילו ב-25% וב-5 שנים נוספות) - בסכום מוערך של כ-2.5 מיליארד דולר. מחיר הגז בעסקה שיקף את המחיר אותו הציעה EMG במכרז חברת החשמל בו זכתה עוד ב-2001.



בשנת 2006 החלה EMG בפרויקט הנחת צינור הגז הטבעי התת-ימי מחוף אל-עריש שבמצרים ועד מתחם קצא"א שבאשקלון, לאורך של כ-100 ק"מ, בעלות מוערכת של 470 מיליון דולר. הנחת הצינור הסתיימה בסוף 2007, כאשר ההזרמה המסחרית בו החלה ב-1 במאי 2008.



ואולם, מאז תחילת ההזרמה המסחרית לא הייתה ההזרמה רציפה, נקטעה לעתים תכופות בשל בעיות לכאורה באיכות הגז בצינור - וגם בשעות ההזרמה עמדה הכמות המוזרמת על עד כשליש בלבד מנפח ההזרמה הקבוע בהסכם. ברקע הדברים, עלתה במצרים ביקורת הולכת וגוברת מצד גורמים אופוזיציוניים במצרים נגד הסכם מכירת הגז הטבעי המצרי לישראל ככלל, ובמחיר נמוך יחסית בפרט. כפי שנחשף ב-TheMarker, בין שתי המדינות התקיימו כמה דיונים דרמטיים וחשאיים אשר נסובו סביב שינוי היקפי הגז המסופק לישראל והשלכות המהלך על החוזה החתום בין ספקית הגז המצרית EMG לחברת החשמל. במצרים רמזו כי יבקשו לפתוח את החוזה שנחתם מול חברת החשמל - ומאז שורר בין המדינות נתק.



בחודשים האחרונים הקפיאה ספקית הגז המצרית EMG את המגעים למכירת גז טבעי נוסף לצרכנים ישראלים עד להתבהרות מערכת היחסים בין שתי המדינות, ואולם ניגשה למכרז נוסף שפירסמה חברת החשמל לאספקת 5 BCM נוספים לפני כארבעה חודשים.



לדברי גורמים במשק האנרגיה, עולה הצריכה העצמית של מצרים וכן סך התחייבויותיה לספקיות גז בין-לאומיות על כושר ההפקה הנוכחי שלה. לכן, נדרשה מצרים להחליט על קיצוצים במכסת הגז שהיא מספקת, ובחרה לעשות כן למדינות להן היא מספקת גז טבעי במחיר מסובסד (ירדן או סוריה) או מוזל (ישראל).



במקביל, הולכים ומתחזקים הקולות האופוזיציוניים להסכם עם ישראל. סוכנויות הידיעות הזרות מדווחות בימים האחרונים כי בית המשפט המצרי נעתר לבקשת עורכי-דין פרטיים בקהיר לדון בחוזה אספקת הגז לחברת החשמל, והתיר לעותרים להציג את מסמכיהם עד אמצע חודש אוקטובר הקרוב. גורמים אחרים ציינו כי מדובר "בעניין טכני במערכת המצרית שאין לו כל קשר לישראל או לאספקת הגז אליה, וכי ההזרמה צפויה להתחדש בקרוב".



מקבוצת מרחב השותפה ב-EMG סירבו להגיב.



מחברת החשמל נמסר בתגובה: "ההסכם המסחרי שבין חברת החשמל ל-EMG מסתמך על הסכם בין המדינות לאספקת גז לצרכנים בישראל, ולכן אנו מטפלים בסוגיות היומיומיות ולגבי העניין האסטרטגי - מטפלת הממשלה. חברת החשמל, לפי המידע שבידה, מאמינה שבעיות הזרמות הגז ממצרים עומדות להיפתר במועד קרוב".



ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "משרד התשתיות מודע לקשיים הטכניים בהזרמת הגז ממצרים לישראל. המשרד מאמין בהסכם האסטרטגי בין המדינות ואין לנו ספק כי מצרים תעמוד מאחורי ההסכם עליו חתמה מול ממשלת ישראל ובכלל זה ההסכם המסחרי שנחתם בין ספקית הגז הישראלית ללקוחות הישראלים. משרד התשתיות נמצא בקשר רציף עם גורמי ממשל בקהיר על מנת להסדיר את הזרמת הגז לישראל, ובמקביל מקיים מאמצים גדולים להבטחת מקורות גז טבעי נוספים מרוסיה, אזרבייג'אן, מאגר הגז של BG מול חופי עזה, LNG וכו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully