וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקאים גם תופסים בשבילנו פושעים

מירב ארלוזורוב

3.9.2008 / 10:47

משטרת ישראל הבינה כי לא תצליח לאסור את ראשי ארגוני הפשע הישראליים בכוחות עצמה, אז היא פנתה לאמריקאים לסיוע

הכותרת שדיווחה על מעצרו של יצחק אברג'יל, בחשד לכך שהוא עמד מאחורי הרצח המזעזע של מרגריטה לאוטין על חוף הים בבת ים, היתה צינית משהו. הידיעה, שפורסמה ב-10 באוגוסט, הוכתרה בכותרת: "היאחב"ל רוצה להוציא את אברג'יל מהשאננות, אבל מבחינתו אלה הם הדברים הסטנדרטיים".

בגוף הכתבה סופר כיצד אברג'יל אינו מודאג כלל מהמעצר שלו: "האם יש ראיות של ממש הקושרות אותו לרצח? את התשובה אפשר למצוא במלותיו של אברג'יל בעת הארכת המעצר: 'הדברים הסטנדרטיים', אמר לאחיו, ופיזר חיוכים לכל עבר". רוח הדיווח על המעצר של אברג'יל השתנתה כליל ב-25 באוגוסט: "במשטרה מקווים: הצלחנו להפיל את ארגון הפשע הגדול בישראל", נכתב בכותרת ב"הארץ", ובתקשורת האלקטרונית צהלו הכתבים כשאמרו ש"הפעם האחים אברג'יל באמת בצרות - חוקרי המשטרה הגישו להם כתב אישום ובקשת הסגרה מארה"ב נגדם".

ארגון הפשע של האחים מאיר ויצחק אברג'יל נחשב, על פי הדיווחים בתקשורת, לארגון הפשע הגדול והמסוכן בישראל. בשל חשיבותו של הארגון נמצאים כל ראשיו במעקב מתמיד של המשטרה - כך מצאו עצמם בלשי המשטרה הופכים לעדים לרצח לאוטין, כאשר במהלך מעקב שגרתי אחרי פגישה של ראשי הארגון בחוף הים בוצע הרצח. עוד קודם שהתפרסם ארגון אברג'יל כגדול ביותר בישראל, היה פושע אחר שזכה לתואר המפוקפק של "היעד המודיעיני מספר אחת של המשטרה". היה זה זאב רוזנשטיין, שמרצה עונש מאסר של 12 שנה לאחר שהורשע בעבירות סמים חמורות בארה"ב.

גם רוזנשטיין וגם האחים אברג'יל הוגדרו כפושעים המבוקשים ביותר בישראל. גם רוזנשטיין וגם אברג'יל הרשו לעצמם לזלזל במשך שנים במעקב המשטרתי הצמוד, ובמאמצי האכיפה של משטרת ישראלת נגדם. גם רוזנשטיין, וכפי שמצטייר גם אברג'יל, נתפסו בסופו של דבר רק בזכות ידה הארוכה של ארה"ב. רוזנשטיין הוסגר לארה"ב והורשע שם בסחר סמים (על פי הסכם ההסגרה, את עונשו הוא מרצה בכלא בישראל). נגד האחים אברג'יל הוגש עתה כתב אישום אמריקאי באשמת רצח, ויש נגדם בקשת הסגרה לארה"ב.

לפיכך, צהלות השמחה על כך ש"סוף סוף תפסנו" את האחים אברג'יל אינן ממש במקומן. ההצלחה בהגשת כתב האישום היא חשובה, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שזאת אינה ההצלחה שלנו. ההצלחה היא של רשויות האכיפה בארה"ב. אף שרוזנשטיין והאחים אברג'יל נחשבו לפושעים המבוקשים ביותר בישראל, והמשטרה מיקדה בהם את מיטב מאמצי האכיפה שלהם, לא הצליחה משטרת ישראל לבסס נגדם כתב אישום. לעומת זאת, האמריקאים, שמבחינתם רוזנשטיין והאחים אברג'יל אינם יותר מדגי רקק בעולם הפשע האמריקאי, הצליחו גם הצליחו. קשה לומר שזהו סממן להצלחה של מערכת האכיפה הישראלית.

העצוב הוא שזהו אינו חוסר הצלחה מקרי. זהו פרי של מדיניות מכוונת של משטרת ישראל, שהשכילה להבין כי בכוחות עצמה היא לא תוכל להשלים את המשימה - אז היא פונה לאמריקאים לסיוע. בשנים האחרונות מנהלת משטרת ישראל מדיניות של אכיפה משותפת עם רשויות אחרות בעולם, בעיקר עם הרשויות האמריקאיות, בניסיון להגיע במשותף להרכבה של כתבי אישום נגד ארגוני הפשע הישראלים הגדולים - שנהפכו כבר מזמן לארגוני פשע גלובליים. העובדה שהישראלים מבצעים עבירות גם בחו"ל - לפי חלק מהדיווחים ארגון אברג'יל שולט על שוק האקסטזי בלוס אנג'לס - נתנה למשטרה את דריסת הרגל שהיא זקוקה לה.

המדיניות הזו, כפי שניתן להבחין, נושאת פירות. רוזנשטיין כבר הורשע בידי בבית משפט אמריקאי וגם נגד האחים אברג'יל הצליחו האמריקאים להרכיב כתב אישום מפורט באשמת רצח. לפחות במקרה של אברג'יל, כתב האישום הורכב בסיוע הדוק של משטרת ישראל.

לפיכך, המדיניות של משטרת ישראל היא מדיניות נבונה. מה שהמשטרה אינה מסוגלת לעשות בעצמה, היא עושה בשיתוף פעולה עם האמריקאים. עם זאת, המדיניות הזו היא גם הודאה מעשית במה שאחד מבכירי רשויות האכיפה בישראל אמר בפה מלא: "יכולת האכיפה של מדינת ישראל נגד ארגוני הפשע היא מוגבלת. צריך להודות בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully