וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזרחי-טפחות: הייסוף המהיר שנרשם בשער הדולר מול האירו יימשך ועשוי אף להתגבר

TheMarker

3.9.2008 / 14:28

מזרחי-טפחות: הייסוף המהיר שנרשם בשער הדולר מול האירו יימשך ועשוי אף להתגבר

לא זו בלבד שמדד המכירות הקמעוניות, המשמש אינדיקציה מהימנה להוצאות משקי הבית, נפל ב 0.4% בחודש יולי, הוא המשיך ירידה בת 0.9% בחודש קודם והפתיע לרעה את הכלכלנים, שהעריכו כי יישאר על כנו. ההיחלשות בקרב מגזר הבית מהירה וחריפה מכפי שהיה נדמה.



מבט על שיעור השינוי של מדד המכירות הקמעוניות ב-12 החודשים האחרונים מלמד על חומרת הבעיה. המדד נפל, בתקופה זו, ב 2.8%, בעוד כלכלנים העריכו כי "יסתפק" בירידה בת 2.1%. יצוין, כי נתון זה עמד על -3.2% בחודש הקודם. לשם השוואה, בארה"ב עלה מדד המכירות הקמעוניות ב-2.6% ב-12 החודשים האחרונים.



נתון זה מקרב, להערכת יחידת המשקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, במידה ניכרת את העיתוי בו ייבחר/ייאלץ הבנק המרכזי של אירופה לקצץ את הריבית בגוש האירו. חרף התמקדותו של גוף מוניטארי זה בעליות הגבוהות הנרשמות במדדי המחירים לצרכן, הוא לא יוכל להתעלם עוד מנתוני המשק. ראוי לזכור, כי ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן בגוש האירו ב 3.8%.



מדובר עדיין בהערכה, אך די בה כדי להראות כי במונחים כמותיים ירד מדד המכירות הקמעוניות ב-5.5%. נתון זה, בצוותא עם הרגיעה הקלה המסתמנת לאחרונה בזירת המחירים (ב-12 החודשים עד מרץ עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.1%, נתון גבוה יותר), יצריך, להערכת מזרחי-טפחות, את טרישה וחבריו לשנות את הטון ולשים קץ למדיניות הניצית.



התבוננות בנתוני התוצר מציירת אף היא תמונה עגומה: התוצר בגוש האירו פחת ב-0.2% ברביע השני, לאחר עלייה בת 0.7% ברביע הקודם. מול הרביע המקביל אשתקד עלה התוצר ב-1.4% בלבד, לאחר עלייה בת 2.1% קודם לכן. לשם השוואה, בארה"ב עלה התוצר ב-2.2% בתקופה זו. דווקא הכלכלות הגדולות בגוש מוליכות את הירידות.



גרמניה התכווצה ב-0.5%, צרפת ואיטליה נסוגו ב-0.3%. בשני המקרים מדובר בירידה גבוהה מהממוצע. כמו כן, מדאיגה העובדה שההשקעה בנכסים קבועים רשמה את הירידה הגבוהה ביותר בקרב השימושים בתוצר. כל השימושים, חוץ מהצריכה הציבורית, ירדו, נתון המלמד עם שורשיות הנסיגה והתמקדותה בתוצר העסקי דווקא.



נקודה מעניינת נוספת קשורה להבדלים בתוצאות בין גוש האירו עצמו לבין האיחוד האירופי הכולל, הכולל 12 מדינות נוספות: מתברר, לא לראשונה, כי המכירות הקמעוניות בתוך הגוש חלשות יותר. כך, באיחוד האירופי הכולל ירד מדד המכירות הקמעוניות ב-1.1% בלבד ב-12 החודשים האחרונים, בעוד בגוש האירו לבדו ירד, כאמור, המדד ב-2.8%. זאת ועוד, המכירות הקמעוניות של מוצרי המזון והמשקאות ירדו ב-2.0% בלבד בתקופה זו, מול נפילה בת 3.4% בגוש. נתונים אלו מצביעים על כך שלפחות מבחינת משקי הבית, הם לא יוצאים, לעת עתה, נשכרים מחברותם בגוש הכלכלי האחיד.



התרחיש שלנו זה מספר חודשים הוא לתמסורת שלילית מהכלכלה האמריקאית לכלכלה האירופאית, אך מאחר והאחרונה לוקה במבנה גמיש פחות, המדיניות מוניטארית - פיסיקאלית אצלה מגושמת ותומכת פחות, והמטבע שלה היה חזק יתר על המידה תקופה ממושכת ומקשה עתה על המכירות בחו"ל, היחלשותה תהייה כנראה חריפה יותר מאשר בכלכלה האמריקאית. כך, כאשר בכירים בבנק הפדראלי שוקלים העלאת הריבית (אף כי לא בקרוב), הקריאות באירופה להורדתה גוברות.



כתוצאה, מעריכים בבנק כי הייסוף המהיר שנרשם בשער הדולר מול האירו יימשך ועשוי אף להתגבר. ההבדלים שציינו בנוגע לתוצאות בתוך גוש האירו והתוצאות באיחוד האירופי הכללי עלולים להציב סימני שאלה לגבי המשך דרכו גם בתקופות מאוחרות יותר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully