וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנדם קפיטל: לברוח מהשקעות בתאילנד ולא (רק) בגלל המהומות

TheMarker

3.9.2008 / 14:37

יוליה ויימן, אנליסטית המאקרו בבית ההשקעות: מאז מאי ירדו המדדים במדינה בכ-25% והבאט איבד 7% מערכו, ללא קשר למהומות ומצב החירום במדינה



למי שעוד לא עשה זאת, זה הזמן "לברוח" מהשקעות בתאילנד, ולא רק בגלל המהומות ומצ"ב החירום השורר במדינה. כך טוענים היום בבית ההשקעות טנדם קפיטל המתמחה בהשקעות גלובאליות. בסקירה שהוציא היום בית ההשקעות לעמיתיו טוענת אנליסטית המאקרו לשווקים גלובאליים, יוליה ויימן, כי למרות שלעת עתה המשיקיעם טרם מושכים את כספם כתוצאה מהמצב במדינה, נראה כי הפדיונות שאפיינו את שוקי ההון במדינה בחודשים האחרונים, צפויים להמשיך. "לפיכך" אומרת ויימן, "ההשקעה בתאילנד, בשלב זה, אינה כדאית".



מהסקירה שהוציא בית ההשקעות עולה כי ללא קשר למהומות האחרונות, השווקים בתאילנד ירדו בכ- 25% מהשיא במאי השנה, והמטבע המקומי באט עיבד כ-7% מערכו מול הדולר. "היחלשות המטבע נמשכה למרות המאמצים של הבנק המרכזי לחזקו שהביאו לירידה מסוימת בעתודות המט"ח של המדינה" אומרת ויימן.



"מתחילת השנה, חוו שוקי ההון במדינה פדיונות של 3.1 מיליארד דולר נטו. אומנם לעת עתה רוב המשקיעים ממתינים להתפתחויות המצב ואינם מושכים את כל כספיהם מתאילנד, הצפי הוא כי ללא פיתרון מהיר ויעיל של הקונפליקט, הפדיונות יימשכו ואף ילכו ויגדלו, וההשקעות ייפגעו גם בטווח הארוך".



תאילנד השוכנת בדרום-מזרח אסיה מונה כ-65 מיליון איש. כלכלת המדינה נתמכת בתשתיות מפותחות ומדיניות תומכת השקעות. המשבר הפיננסי של 1997/8 פגע קשות בכלכלת המדינה, אך היא התאוששה במהירות מפתיעה ובתחילת שנות ה-2000 כבר הציגה את הביצועים הכלכליים הטובים ביותר במזרח אסיה. הצונאמי של 2004 הותיר מאחוריו הרס רב, אך ענף התיירות התאושש במהירות.



לדברי ויימן, "בשנת 2006 ההפיכה הצבאית אומנם הדיחה את הממשלה המושחתת, אך היא פגעה קשות באמון המשקיעים ובביטחון הצרכנים במדינה. האי-וודאות הפוליטית והאלימות ברחובות המשיכה לפגוע בכלכלה עד הבחירות לפרלמנט בדצמבר 2007 והעברת השלטון לממשלה שנבחרה. אולם, כבר במאי השנה המתח בחברה התאילנדית החל לעלות, ולקראת סוף אוגוסט חוסר שביעות הרצון הציבורי לגבי הממשל החדש גרם לאלפי אנשים לצאת לרחובות.



ההפגנות הפכו לאלימות, והרשויות הכריזו על מצב חירום". ויימן מעריכה כי כפי שהדברים נראים כיום, לא ניתן לפסול אפשרות של הפיכה נוספת, מה שיותיר את המדינה במצב של אי-וודאות בחודשים הבאים. אולם, ניתן לומר כי החששות לגבי המצב בתאילנד נמוכים לעומת מה שהיה קורה אילו אירועים דומים היו קורים במדינה אחרת, שכן תאילנד רגילה לסכסוכים פנימיים ועד כה ידעה גם להתאושש מהם במהירות.



המצב העולמי פוגע בצמיחה במדינה



שיעור הצמיחה בשנת 2007 עמד על 4.8%, כשהצמיחה הובלה על ידי מגזר הייצוא. ברבעון הראשון של השנה רשמה תאילנד שיעור צמיחה של 6.1% (בחישוב שנתי), ותושבי המדינה קיוו כי הרע – חוסר היציבות הפוליטית שפוגעת בכלכלה – כבר מאחוריהם. "אולם" אומרת ויימן, "כבר ברבעון השני החלה הכלכלה להאט, שכן המחירים הגבוהים של אורז וגומי בעולם לא הצליחו לקזז את הירידה החדה בביקוש המקומי, והצמיחה עמדה על 5.3% (בחישוב שנתי).



ההאטה הגלובלית צפויה להאט את הביקושים למוצרים תאיילנדים במחצית השנייה של השנה וכן בתחילת 2009. יחד עם חידוש התסיסה הציבורית, הדבר צפוי לפגוע במגזרים חשובים בכלכלה כגון ייצוא ותיירות, וכך להביא להאטה נוספת בצמיחה הכלכלית. גם ללא אירועים פוליטיים חריגים, ההאטה בהשקעות, בביקושים ובייצוא הייתה צפויה להאט את שיעור הצמיחה בחודשים הבאים. כעת הצפי הוא לשיעור צמיחה שנתי של כ-4.5%".

סוכנויות הדירוג הבינלאומיות כבר הביעו דאגה בנוגע למצב בתאילנד. סוכנות הדירוג Standard & Poor's אמרה כי היא עשויה להוריד את דירוג החוב המדיני, שכרגע מדורג BBB פלוס. הסוכנות צופה ירידה בצמיחה בשל היחלשות משמעותית נוספת בביקושים המקומיים, בהשקעות זרות ובתיירות. הבנק המרכזי של תאילנד אמר, כי אי-היציבות הפוליטית מהווה סיכון גדול יותר עבור הכלכלה מאשר האינפלציה הגבוהה, שעד כה הייתה בראש הרשימה של הנושאים הבעיתיים (האינפלציה, שביולי השנה הגיעה ל- 9.2% בחישוב שנתי, ירדה לאחרונה ל-6.4% בעקבות הירידה במחירי הנפט והעלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי).



החשש: פגיעה בתיירות המהווה כ-7% מהתמ"ג



תיירות הינו אחד המגזרים החשובים בכלכלה ומהווה כ-7% מהתמ"ג. הצפי הוא כי חוסר היציבות הפוליטית וההסלמה הנוכחית ייפגעו במגזר ויביאו לירידה חדה בהכנסות מתיירות. לאחר הכרזת מצב חירום בתאילנד, פרסמו חלק ממדינות אסיה אזהרה לתושביהם בנוגע למצב הביטחוני ביעד התיירותי הפופולרי. הפגיעה הקשה ביותר בתיירות צפויה לנבוע מסגירת שני נמלי התעופה באזורי התיירות הפופולריים Phuket ו-Krabi על ידי המפגינים.



בטנדם קפיטל אומרים כי התיירות אינו המגזר היחיד שעלול להיפגע. "המשקיעים הזרים צפויים להעריך מחדש את תפיסותיהם לגבי הסיכון הכרוך בהשקעה במדינה, והיקף ההשקעות עלול לקטון" מתריעה ויימן. "אמון המשקיעים ספג פגיעה קשה לאחר ההפיכה הצבאית ב-2006, והשתלשלות הארועים הנוכחית תוסיף לפגיעה.



גם ההשקעה המקומית עלולה להיפגע, והפגיעה העיקרית צפויה להיות בהשקעות המדינה. הממשלה הנוכחית נבחרה בין היתר על מצע של תכנית השקעות ממשלתית בהיקף של 50 מיליארד דולר, שבארבע השנים הבאות הייתה אמורה לתמוך בצמיחה. כעת, התכניות הממשלתיות של השקעות בתשתיות צפויות להידחות לתקופה לא מוגדרת". לדברי ויימן זהו עיכוב בלתי רצוי בעת ההאטה הגלובלית שגם ללא התסיסה הפוליטית הייתה פוגעת בייצוא והשקעות.



בטנדם קפיטל מעריכים כי הפתרון למשבר הפיננסי בתאילנד הינו האצת הוצאות הממשלה הייתה יכולה להוות תמריץ כלכלי חשוב בתקופה קשה זו, אולם עד שזה יקרה, בבית ההשקעות ממליצים להתרחק מהשקעות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully