וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשייה הצבאית על סף קריסה

אורה קורן

4.9.2008 / 10:04

היקף ההתחייבויות שלה הוא 3.4 מיליארד שקל והחברה אינה מסוגלת לפרוע אותו. הכוח האלקטורלי המיוחס לעובדים מקשה על התייעלות

מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, מוביל מהלך להנפקת 30% מהחברה הממשלתית התעשייה הצבאית (תעש), כחלק מתהליך הפרטה מחודש; משרד האוצר תומך במהלך - כך מסרו מקורות ממשלתיים ל-TheMarker.

בוכריס הציע להפריט את תעש, כולל חטיבות גבעון ומלט"מ. לפני כשלוש שנים, כשהממשלה החליטה על הפרטת תעש, אמורות היו שתי חטיבות אלה להישאר בבעלות ממשלתית ולהימכר לחברה הממשלתית האחרת, רפאל. בהמשך בחנה הממשלה את העברתן לחברה ממשלתית מתחרה, התעשייה האווירית. ואולם תוכנית ההפרטה הממשלתית לא יצאה לפועל, בין השאר בגלל התנגדות עובדי תעש. לנוכח הכוח האלקטורלי המיוחס להם, נמנעו שרי הביטחון והאוצר מקידום ההפרטה.

שלשום אישר יו"ר תעש, אבנר רז, כי החברה מנהלת מגעים עם משרד הביטחון להגדרה מחדש של הקווים האסטרטגים שלה. החברה מחזיקה בקווי ייצור המוגדרים על ידי המדינה אסטרטגיים, דוגמת קווי ייצור של פצצות קטנות או חומרים לייצור אמצעי לחימה. כמה מהקווים מושבתים והחזקתם, על עובדיהם, מעלה את הוצאות החברה ולא מגדילה את ההכנסות. משרד הביטחון אמור לחזור לתעש עם תשובה לגבי הקווים שתוכל לסגור ובכך להקטין עלויות.

אם זאת, סגירת הקווים צריכה להיות כרוכה בפיטורי עובדים. כל עוד לא מוסדרת המחלוקת העיקרית בשאלה מי ישא בעלויות הפנסיה של המפוטרים - תעש או הממשלה - לא צפויה ההיערכות האסטרטגית החדשה למצות את פוטנציאל ההתייעלות שלה.

המקורות הממשלתיים הוסיפו כי למרות השיפור במכירות וצמצום ההפסד התפעולי של תעש ב-2007 לעומת 2006, מצבה הפיננסי גרוע במיוחד. החברה, החוגגת בשבוע הבא 70 שנה להיווסדה, סובלת מקשיים חמורים בתזרים המזומנים. המקורות ציינו כי החברה אינה מפרסמת דו"חות כספיים חתומים מ-2003, מכיוון שלא ניתן לפרסם אותם ללא "אזהרת עסק חי". אזהרה מסוג זה מצביעה על סכנת קריסה של החברה, ללא תמיכה חיצונית.

על רקע מצבה הפיננסי ואי פרסום הדו"חות הכספיים, החברה אינה יכולה לקבל מימון ממקורות בנקאיים או מכל גוף אחר במגזר הפרטי. לאחר שמשרד האוצר עצר את הערבות להלוואות שקיבלה בעבר מהבנקים, נאלצה החברה להשתמש בהכנסותיה לכיסוי חובות אלה.

המקורות הוסיפו כי לחברה גירעון של 1.1 מיליארד שקל בהון החוזר, וחובות לספקים בהיקף של 195 מיליון דולר שהחברה מפגרת בהחזרתם. היקף ההתחייבויות הכולל שלה הוא 3.4 מיליארד שקל והחברה אינה מסוגלת לפרוע אותו.

מכירותיה של תעש ב-2007 הסתכמו ב-568 מיליון דולר, עלייה לעומת 454 מיליון דולר מכירות ב-2006. ההפסד התפעולי ירד מ-21 מיליון דולר ב-2006 ל-11 מיליון דולר ב-2007. ההפסד הנקי פחת מ-32 מיליון דולר ב-2006 ל-27.1 מיליון דולר ב-2007.

יש בעיה גם בצבר ההזמנות של החברה. רובו נובע מהזמנות להשבחת הטנק הטורקי, ולאחר שהטנקים החלו להימסר צומצם צבר ההזמנות והחברה לא השכילה ליצור הזמנות חדשות שיכסו על הפער, שלא לדבר על הגדלתו. צבר ההזמנות ב-2007 ירד למיליארד דולר לעומת 1.19 מיליארד דולר ב-2006.

בתגובה נמסר מתעש: "לא ידוע לחברה על 'אזהרת עסק חי' בדו"חותיה הכספיים". עוד נמסר כי החברה מציגה שיפור בנתונים העסקיים ומנהלת מגעים עם משרדי הממשלה לגבי המשך ההתייעלות.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "המשרד פועל לגיבוש מתווה שיענה על הצרכים והדרישות של תעש, האוצר ומשרד הביטחון. כדי שהמהלך יצליח, אין בכוונתנו להתייחס לפעילות הנוגעת לתהליך זה".

  • עוד באותו נושא:
  • תעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully