וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההלאמה הגדולה בתולדות ארה"ב בדרך

6.9.2008 / 9:21

סוכנויות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק עומדות בפני הלאמה על ידי ממשלת ארה"ב. שר האוצר ונגיד הבנק הפדרלי נפגשו עם מנהלי החברות והודיעו להם על התוכנית

ההלאמה הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב בדרך. על פי דיווח של העיתונים "ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט" הממשל הפדרלי מתכנן להלאים את סוכניות המשכנתאות הקורסות פאני מיי ופרדי מאק. שתי הסוכניות חולשות על כמחצית משוק המשכנתאות הביתי בארה"ב, שהיקפו עומד על 12 טריליון דולר.

לפי "הוול סטריט ג'ורנל", משרד האוצר האמריקאי נמצא בשלבי סיום גיבושה של תוכנית ארגון מחדש לשתי החברות. תוכנית זו כוללת בין היתר שינויים בהנהלה הבכירה. הודעה על כך צפוייה להתפרסם במהלך סוף השבוע, מדווח העיתון. דובר משרד האוצר ודובריהם של שתי הענקיות, סרבו להגיב לפרסומים. גם הבנק הפדרלי, אשר מוקדם יותר השנה פתח בפני פאני ופרדי את האופציה לקבלת אשראי מוזל לצורך החזר חובות, סרב להגיב.

לפי הוושינגטון פוסט, הון המניות ידולל במקרה של הלאמה, עובדה שתהפוך את שוויין לכמעט אפסי. גופים אחרים אשר מחזיקים בביטחונות על הלוואות שניתנו על ידי הסוכנויות, יזכו להגנה על ידי הממשל וכספם יובטח. משמעות הדבר היא שמשלם המיסים האמריקאי ישא בהוצאה של מיליארדים בגין פעולה זו.

נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי ושר האוצר הנרי פולסן, יחד עם ג'יימס לוקהארט יו"ר סוכנות הדיור הממשלתית נפגשו אמש בנפרד, עם שני יושבי הראש של החברות. לפי הניו יורק טיימס לשניהם נאמר כי הם והדירקטוריונים שלהם צפויים להיות מוחלפים, אולם החברות יוכלו להמשיך ולפעול כשהממשל יערוב לחובותיהן.

מי הן פאני מיי ופרדי מאק

פאני מיי ופרדי מאק הם תאגידים בחסות ממשלתית שנועדו ליצור שוק משני למשכנתאות - כלומר, לספק מימון לגופים, הנותנים משכנתאות לרוכשי בתים, באמצעות רכישת המשכנתאות מהם. שני תאגידים אלה הם, למעשה, חברות פרטיות בבעלות ציבור בעלי מניות, הנסחרות בבורסות.

המשכנתאות שרוכשות פאני מיי ופרדי מאק ממוסדות הלוואה אחרים (בנקים או חברות משכנתאות), מוחזקות בתיק ההשקעות שלהן, או שנמכרות מחדש כניירות ערך מגובי משכנתאות למשקיעים - ובאופן כזה מזרימות השתיים נזילות לשוק הדיור. למעשה, מה שפאני מיי ופרדי מאק עושות הוא לקיחת סיכון האשראי על עצמן: הן גובות מרוכשי ניירות הערך שלהן עמלה, ובתמורה מבטיחות כי הקרן והריבית על המשכנתאות שבבסיס ניירות ערך אלה, ישולמו למשקיע.

בעקבות נפילת שוק הדיור צברו החברות הפסדים גדולים, אך למרות זאת, חלקן במימון שוק הדיור הלך וגדל. בחודשים האחרונים היו שתי החברות המנפיקות העיקריות של ניירות ערך מגובי משכנתאות - כלומר, החמצן שמזרים מימון לשוק המשכנתאות. הסיבה העיקרית לכך שהיה באפשרותן של פאני מיי ופרדי מאק להמשיך ולמכור ניירות ערך כאלה היא ההנחה של המשקיעים כי הממשל הפדרלי יתמוך בחברות אלה גם אם ייקלעו לקשיי נזילות. הנחה זו צפויה להיות מאומתת בשעות הקרובות, כנראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully