וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלאמת פאני ופרדי בעלת השלכות על הכלכלה הישראלית

דפנה מאור

7.9.2008 / 16:31

ההלאמה של שתי החברות הללו אמורה להיות צעד מנע לקריסה של שוק המשכנתאות הענקי בארה"ב - והיא מסמלת את הצרות הכלכליות שעוד עתידות להתרגש עלינו

הממשל האמריקאי מתכוון להלאים את חברות המשכנתאות הענקיות פאני מיי ופרדי מק, לפי דיווחים מהימנים למדי בעיתונות האמריקאית. הצעד הדרסטי הזה מסמן עליית מדרגה במשבר האשראי, ומהווה עוד חוליה בשרשרת הצעדים שבהם נטל הממשל על עצמו את תפקיד כוחות השוק החופשי.

בשבועות האחרונים התרבו התחזיות הפסימיות לגבי משבר האשראי. הוא נמשך כבר קצת יותר משנה - זמן ארוך מאוד במונחים היסטוריים עבור משבר פיננסי. הוא מפגין סימנים של התפשטות חמורה לכלכלות אחרות ברחבי העולם. הוא מאיים לקעקע את ההגמוניה של ארה"ב בכלכלה העולמית.

נהוג לומר, שכאשר הכותרות בעיתונים הכלכליים הן בשיא הפסימיות שלהן, זה הזמן לקנות. ולפי מדד זה אפשר בהחלט לומר שאנחנו נמצאים בשפל המדרגה. אם כולם כל כך פסימיים, כבר לא יכול לקרות גרוע ממה שקורה היום.

אולם למרבה הצער, נראה כי הפעם הפסימיים אינם מגזימים. גם לשוקי ההון וגם לכלכלות הראשיות (ארה"ב, האיחוד האירופי וסין) והשוליות (זה אנחנו, למשל), יש סיכוי לא מבוטל להמשיך במגמה היחלשות. הכלכלה האמריקאית הפגינה דווקא חוסן ברבעון האחרון, עם צמיחה טובה מהצפוי. אולם גם אם לא תרשום מיתון רשמי, היא עלולה לדשדש ולדרוך במקום במשך כמה הרבעונים הבאים. צמיחה איטית, של 2%-3%, איננה מצליחה לכלכל את שוק העבודה של צפון אמריקה, ומשמעותה היא פיטורי מאות אלפי עובדים נוספים, לאחר קיץ זוועתי של פיטורי שיא. משמעותה היא גם שעוד אנשים רבים הנאחזים בציפורניהם בבתיהם, יצטרכו לוותר ולהחזיר את המפתחות לבנק, ולחיות ברווחה כלכלית הרבה פחות גדולה.

הנשורת מהמשבר ששורשיו בארה"ב כבר מתחילה לזרוע את ההרס שלה בכלכלת ישראל, כפי שמראים דו"חות הבנקים, אינדיקטורים חשובים של כלכלת ישראל, והתחזיות של משרד האוצר שפירסם TheMarker ביום שישי. הצמיחה בשנת 2009 תהיה קטנה בחצי מהצמיחה ב-2008. ומשמעות הדבר גם היא - פחות עבודה, פחות השקעות בבנייה ובתשתיות, ואולי גם בורסה גרועה יותר משהיתה השנה.

פאני ופרדי נשמעים כמו שמות של זוג אמריקאים מהמערב התיכון, שמנמנים לובשי ברמודות וגרבי ספורט עד הברך. כאלה שהקשר שלהם לישראל הוא רופף ביותר. אולם בדיוק אותו זוג מהמערב התיכון הוא זה שמשפיע על פועלי החרושת בסין; דייגי הסלמון בנורווגיה; ועובדי ההייטק בישראל. ההלאמה של החברות הללו אמורה להיות צעד מנע לקריסה של שוק המשכנתאות הענקי בארה"ב - והיא מסמלת את הצרות הכלכליות שעוד עתידות להתרגש עלינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully