וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא פרס: "הנפט שאנו צורכים מפרנס את הטרור"

דורון שלו

8.9.2008 / 16:33

ערך היום סיור אנרגיה עם שר התשתיות הלאומיות בן אליעזר. פרס: "נושא האנרגיה הוא עניין של חיים ומוות מבחינתה של ישראל"

נשיא המדינה שמעון פרס ערך היום (שני) סיור אנרגיה יחד עם שר התשתיות הלאומיות בנימין (פואד) בן אליעזר. במהלך הביקור סייר פרס במפעלי נייר חדרה – המפעל הראשון בארץ המשתמש בגז הטבעי לצרכי תעשייה, במפעל למחזור "אמניר" ובתחנת הכוח "אורות רבין" של חברת החשמל.

פרס הידוע בזיקתו לחדשנות וליוזמות מהפכניות, אמר כי "שלושת הדברים הגדולים בהם תלוי עתידה של ישראל הם: מים, אנרגיה ומורים".

פרס, שקיבל סקירה מקיפה על מצבו של משק האנרגיה בישראל נכון להיום, על התוכניות לעתיד ועל טכנולוגיות ירוקות הוסיף, כי "נושא האנרגיה הוא עניין של חיים ומוות מבחינתה של ישראל. הנפט שאנו צורכים מפרנס את הטרור. התרשמתי מהיכולת והפוטנציאל בתחומים כמו מיחזור נייר ותחנות כוח סולאריות. אם נצליח לפתח את התחומים הללו, יהיה לנו מקום מרכזי בעולם".

נשיא המדינה, שכנראה אינו שוחה בתחום האנרגיות המתחדשות, בחר להתמקד בשאלותיו בשני נושאים. האחד הוא שימוש בתחנות כוח גרעיניות לייצור חשמל, והשני הוא מערכות לחיסכון בחשמל ביתי. בן אליעזר ציין בפני פרס, כי קיימת תוכנית להקמת תחנת כוח גרעיני ואף שוריין מקום לצורך זה. ביחס להדלקת וכיבוי אורות באופן אוטומטי עם כניסה ויציאה מהבית, ענה מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר, בעדינות הראויה, כי הנושא אינו כה מהותי ולא עומד בראש סדר העדיפויות של החברה.

עידן חדש

השר בן אליעזר הציג בפני הנשיא את הסוגיות העומדות כיום בפני משק האנרגיה של מדינת ישראל, בכללן הצורך במעבר מאסיבי לשימוש באנרגיה נקיה וחלופית. שר התשתיות הוסיף ושרטט בפני הנשיא את חזונו להפיכת ישראל למרכז עולמי מוביל לאנרגיה מתחדשת:

- הגדלת יעד הממשלה, לפיו 10% לפחות ממקורות האנרגיה של ישראל בשנת 2020 יתקבלו מאנרגיות מתחדשות, עד לכדי 15%-20%.

- הגדלת היקף ההסדרה לייצור חשמל ביתי באמצעות קולטים סולאריים. ההסדר מאפשר כיום ייצור חשמל פרטי לצרכנים ביתיים ועסקיים (15-50 קילו-וואט) באמצעות קולטים פוטו-וולטאים (PV), וקבלת תעריפי גבוה תמורתו. ההסדר מוגבל עד 50 מגה-וואט סה"כ. כעת, בעקבות הצלחת ההסדר, נשקלת האפשרות להרחיבו אל מעבר להגבלה זו.

- יצירת הסדרה חדשה לייצור חשמל בהיקף בינוני באמצאות קולטים סולאריים. הסדר שיאפשר תגמול תעריפי גבוה למתקנים רחבי היקף אשר יבקשו לייצר חשמל סולארי בקולטים פוטו-וולטאים.

- היעד של המשרד להקים תחנות כוח סולאריות באזור הנגב והערבה מדי שנה, במשך עשר השנים הבאות עד 2020.

- קידום השימוש באנרגיית רוח, בכלל זאת הקמת חוות של טורבינות רוח ברמת הגולן, וכן הסדרת התעריפים לייצור חשמל ביתי ממתקני רוח קטנים.

בן אליעזר סיפר עוד לנשיא, על ההתעניינות הרבה במכרז להקמת שתי התחנות הסולאריות באשלים שבנגב, שיספקו 250 מגה-וואט: שבע קבוצות של חברות בינלאומיות וישראליות מהמובילות בתחום הגישו הצעותיהן לשלב המיון המוקדם שנסגר בשבוע שעבר.

"כל אלה אמורים להכניס אותנו לעידן החדש" אמר בן אליעזר, והוסיף "בעוד 60 שנה לא יהיה נפט ולא יהיה גז. הנשק הטוב ביותר שיש לנו הוא השמש. חברות כמו אורמת, סולל והטכנולוגיות שמפותחות במכון ויצמן, זה העולם הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully