וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההלאמה של הבנקים תעלה לממשל עד 300 מיליארד דולר"

עפרה שלו

9.9.2008 / 9:37

כך העריך בכיר לשעבר בבנק הפדרלי. מי שירוויחו מתוכנית החילוץ של פאני מיי ופרדי מאק הם בעלי הבתים, בעלי האג"ח והמשקיעים שהימרו נגד המניות של החברות

משרד האוצר האמריקאי צפוי להזרים כ-200 מיליארד דולר לענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק, שהולאמו שלשום, כדי להבטיח שלא יפשטו את הרגל. וויליאם פול, לשעבר נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, העריך בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג כי משרד האוצר יצטרך לכסות הפסדים בהיקף של עד 300 מיליארד דולר.

ההלאמה צפויה להסב הפסדים של מיליארדי דולרים למשקיעים במניות של החברות, ובהם בנקים גדולים. עם זאת, היא מגנה על מחזיקי האג"ח שלהן - ובהם קרנות נאמנות, בנקים מרכזיים וקרנות השקעה ממשלתיות.

המפסידים לבד ממשלמי המסים, שהיקף הפגיעה בהם עדיין אינו ידוע, הם בעלי המניות הקיימים של פאני ופרדי. תוכנית החילוץ כוללת ביטול של דיווידנדים על מניות רגילות ומניות בכורה בהיקף של מיליארדי דולרים, מהלך הצפוי להוריד עוד יותר את מחיר המניות של החברות. כמו כן, לממשלה יש הרשאה לרכוש נתח של 79.9% מכל חברה במחיר נומינלי, ואם תממש אותה, הנתח של בעלי המניות הרגילות ידולל מאוד. אנליסטים צופים כי בעלי מניות רגילות וגם בעלי מניות בכורה יספגו ירידות חדות בערך ההשקעות שלהם.

בעל המניות הגדול ביותר בפרדי מאק הוא ביל מילר מחברת ניהול הקרנות לג מייסון קפיטל מנג'מנט. מילר היה משוכנע כי פרדי מאק תתאושש, והגדיל את הנתח שלו בחברה ל-12%. המניות של פאני ופרדי אמנם לא יימחקו מהמסחר, אבל קשה להאמין שהן יצליחו לייצר עבור המשקיעים רווחים משמעותיים.

מי שירוויחו מתוכנית החילוץ הם בעלי הבתים, בעלי האג"ח והמשקיעים שהימרו נגד המניות של פאני ופרדי. שיעור משקי הבית בארה"ב שאינם פורעים את המשכנתאות גבוה מאוד, אך הוא צפוי להשתפר בעקבות ההלאמה. הממשלה צפויה להקל על בעלי הבתים את החזר המשכנתאות באמצעות שיפור תנאי ההלוואות. עם זאת, בעלי הבתים הם גם משלמי מסים - כך שבסיכומו של דבר הם אינם צפויים להרוויח.

משקיעים שרכשו באחרונה אג"ח מגובות במשכנתאות, ובהם ענקית ניהול האג"ח פימקו, עשויים להרוויח מההלאמה, שכן רכישת האג"ח על ידי האוצר מעלה את הערך שלהן. ביל גרוס מפימקו הימר נכונה כי הממשלה תציל את האג"ח של פאני ופרדי, ובמאי שילש את אחזקותיו בניירות ערך אלה ל-61% מהקרן שלו.

ההלאמה היא חדשות טובות במיוחד לממשלת סין, לפחות בטווח הקצר. סין מחזיקה באג"ח של סוכנויות ממשלתיות אמריקאיות בהיקף של 376 מיליארד דולר, וחלק הארי של האחזקות האלה הוא באג"ח של פאני ופרדי.

גם מי שהימר נגד המניות של פאני ופרדי ומכר אותן בחסר בוודאי קיבל בשמחה את הבשורות על ההלאמה. מניות פאני ופרדי, שצנחו ב-90% מאז אוקטובר, אינן צפויות להתאושש באופן משמעותי בזמן הקרוב.

  • עוד באותו נושא:
  • פאני
  • פרדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully