וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר: אנו צפויים בעליל להאטה בקצב הצמיחה

טל לוי

9.9.2008 / 13:30

רוני בר-און: האיום העיקרי הוא כמובן ההאטה בעולם. מטרת התקציב אינה רק לשמור על שרידות פוליטית, אלא גם לייצר "צמיחה תוך כדי צמצום פערים"

"אנו צפויים, בעליל, להאטה בקצב הצמיחה". כך אמר היום שר האוצר רוני בר-און, במפגש שנערך במטה איגוד לשכות המסחר. בר-און דיבר על אישור התקציב ואמר כי למרות אי היציבות הפוליטית היה חשוב להעביר את התקציב. "בעקבות הוודאות שיהיו חילופי גברי בשלטון, עלתה השאלה מדוע צריך בכלל לאשר תקציב, שהרי ממילא יהיו משאים ומתנים קואליציוניים. התשובה לכך היא שהתקציב משדר יציבות והוא מציב אמת מידה לקראת המשאים ומתנים הקואליציוניים שעוסקים בסופו של דבר בדבר אחד: כסף".

בר-און אמר כי הנוהג הנפוץ היה להציג הוצאות רבות, אולם ללא מקורות מימוניים. "הפתרון לכך היה מנטרה בשם 'תקציב רב שנתי' שיאפשר לחלק את ההוצאות. אבל אי אפשר להיאבק בלוח השנה, ועם הזמן מתקשים יותר ויותר לתכנן את שנת העבודה", אמר בר-און.

בר-און סקר את נקודות החולשה והחוזקה של הכלכלה הישראלית ואמר כי האיום העיקרי הוא כמובן ההאטה בעולם, וכי מטרת התקציב אינה רק לשמור על שרידות פוליטית, אלא גם לייצר "צמיחה תוך כדי צמצום פערים". לדברי בר-און, זו הפעם הראשונה שמדובר במטרה אחידה, שכן עד כה המטרה היתה ליצור צמיחה מצד אחד, ומטרה נפרדת היתה לצמצם פערים.

"למרות שמדברים על תקציב של גזירות וצמצומים, מדובר בתקציב של הרחבה. הרחבת השקעה בתשתיות הפיזיות, בהון האנושי ובמחקר והפיתוח. אנחנו מחזקים את הפריפריה וממשיכים את הדרך שהתווינו ושהובילה לירידה באבטלה לרמה של 6% בלבד", אמר שר האוצר.

בר-און הדגיש שוב ושוב את הצורך להוריד את חובותיה של ישראל ואמר כי עד שנת 2015 יעמוד החוב של ישראל על 58% בלבד מהתוצר, בדומה לממוצע במדינות ה-OECD. (כיום מדובר ביחס של כ-80%). "לו יחס החוב הזה היה קיים גם היום, היינו מקבלים תוספת של 10 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מכך שאין צורך לשלם ריבית על החובות. זה לא סלוגן אלא כסף של ממש", אמר בר-און. "כך היינו חוסכים את כל הדיון הנורא בהתאמות התקציב".

בשנת 2003 למשל, היה החוב של ישראל יותר מ-100% מהתוצר ובר-און אמר כי אם מתווה שכזה היה נמשך, מדינת ישראל לא היתה יכולה להכיל את הוצאות מלחמת לבנון השניה.

בהמשך סקר בר-און נושאים אחרים בהם מעוניינת הממשלה לטפל, ביניהם התחרות בטלוויזיה הרב ערוצית, פיתוח התשתיות בערבה ובעיקר שיפור הביורוקרטיה מול האזרח. בר-און אמר כי אחת הדרכים לייצר צמיחה היא לפשט את הביורוקרטיה מול הסקטור העסקי. "צריך שיהיה אפשר 'לעשות עסקים' בישראל", אמר.

פעולות שכאלה כוללות איתור וטיפול בקטגוריות קשות, ובעיקר הליך פתיחת עסק, רישום נכסים ותשלומי מיסים. בר-און פנה לנציגים מהמגזר העסקי שנכחו באירוע ואמר כי "חשוב לנו לשמוע את דעתכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully