וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע תמיכות מתגלות כיעילות דווקא באוטובוסים?

רועי כפיר

9.9.2008 / 14:13

העלאה של תעריף הנסיעה הציבורית בתקציב 2009 היא לא יעילה כלכלית, לא מעודדת צמיחה, מזיקה לסביבה וייתכן שגם לא צודקת מבחינה חברתית

בין הנוסח המקורי של התוכנית הכלכלית ל-2009 לנוסח הסופי שהועבר הוכנסו לא מעט שינויים והוצאו לא מעט "עזים". הלחץ שהפעילו שרים, בגיבוי לחץ ציבורי, עזר למנוע פגיעה בתחומים הקרובים אליהם.

דווקא הסעיף המציע העלאה של תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ב-9% נשאר בתוכנית שאושרה. הסיבה להעלאה, לפי דברי ההסבר, היא העלייה במחיר הדלק שגררה תוספת של 153 מיליון שקל בעלויות לקופה הציבורית. ואולם, העלאה של תעריף הנסיעה היא לא יעילה כלכלית, לא מעודדת צמיחה, מזיקה לסביבה וייתכן שגם לא צודקת מבחינה חברתית. מוזר שדווקא מי שנראתה כעז האולטימטיווית שרדה את הדיונים האינטנסיוויים בין משרד האוצר לשרים.

בעין לא מקצועית, הסכומים הגדולים המופנים בישראל לתמיכה בתעריפי הנסיעה באוטובוסים - 1.8 מיליארד שקל ב-2008 - נראים כשריד אחרון לכלכלת הסובסידיות שהיתה נהוגה בישראל בראשית שנות ה-80. זו התבססה על סבסוד מוצר יסוד "נחות" לשכבות החלשות במסגרת מדינת הרווחה. עם זאת, תמיכה בשיעורים גבוהים בתחבורה הציבורית אינה תופעה ייחודית לישראל. מחקר מ-2007 מצא שב-20 מערכות התחבורה הציבורית הגדולות בארה"ב שיעור התמיכה בתעריפים הוא 57%-89%. אלה כספי מסים המופנים לסבסוד מוצר צריכה בארה"ב. לפי חישוב דומה לישראל, שיעור התמיכה בתעריפים ב-2006 היה 52%. מהמחקר עלה גם כי תמיכות בשיעור של יותר מ-50% יעילות כלכלית, וברמה של 50% נוצרת תועלת חיובית נטו למשק.

מדוע תמיכות מתגלות כיעילות דווקא באוטובוסים? פשוט משום שזה מוצר לא רגיל. עלויות חיצוניות ויתרונות לגודל מייצרים אינטרס ציבורי חזק להפניית כספי ציבור בהיקפים גדולים. משרד האוצר מעריך את העלויות החיצוניות של התחבורה בישראל ב-6% תוצר (כ-55 מיליארד שקל, בעיקר זיהום אוויר וגודש בכבישים), וקובע כי בשל מבנה עלויות מעוות למשתמש ישנו שימוש יתר ברכב הפרטי ושימוש חסר בתחבורה ציבורית. היתרונות לגודל בהפעלה ובשימוש בתחבורה ציבורית מבטיחים כי הקטנה של התמיכה בתעריפים תוביל לצמצום הביקוש וההיצע ואיכותם בתהליך של היזון חוזר, ותגדיל עוד יותר את התלות ברכב הפרטי .

במקום לנסות לחסוך עוד גרוש, ראוי היה לדאוג לכך שהכספים הגדולים המוצאים כיום על תמיכות יושקעו ביעילות. השקעות קטנות יחסית ביצירת עדיפות לאוטובוסים בכבישים יכולות לשפר פלאים את איכות המוצר ואת כוח המשיכה שלו מבחינת המשתמשים בכוח ולהסיט נסיעות מהרכב הפרטי. אפשר להתחיל באכיפה של נתיבי אוטובוסים קיימים ולאפשר להם נסיעה מהירה ויעילה. כך, כל שקל של סובסידיה יוכל לעשות הרבה יותר בעבור כולנו.

הכותב הוא כלכלן בחיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • תחבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully