וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלטרנטיבה לכבלים וללווין

דורון אבני

9.9.2008 / 14:22

כאשר מהפכת ה-IPTV עדיין רחוקה, יש לברך על התחרות שמבקשת בלוקבסטר להכניס לעולם ה-VOD, ממנו נהנים כיום רק צופי HOT

באחרונה הודיעה בלוקבסטר על כוונתה להשיק ב-2009 שירות המבטיח מהפכה באופן שבו נצרוך טלוויזיה. השירות מבוסס על ממיר שיאפשר צפייה בשידורי טלוויזיה דיגיטליים שייקלטו בחינם את ערוצים 1, 2, 10, 33 וערוץ הכנסת, ויאפשר הזמנה בתשלום דרך חיבור אינטרנט של תכני וידיאו מספריית בלוקבסטר (שירות VOD).

המערכת מבוססת על תשתית השידורים הדיגיטליים (DTT) שמקימה כיום הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שתאפשר קליטה חינם מהאוויר של הערוצים הנזכרים באמצעות ממיר פשוט. מטרת בלוקבסטר היא להוות אלטרנטיווה זולה ללקוחות HOT ו-yes, כשהיעד הראשוני הוא כ-100 אלף מנויים. השירות שעתידה בלוקבסטר להציע ממחיש את מגמת ההתלכדות - תכנים שכיום נגישים רק באמצעות המחשב, יהיו זמינים על מסך הטלוויזיה. בלוקבסטר, בעלת זכויות השידור, מעדיפה שלא להשתלב במערך שידורי ה-VOD של HOT, אלא להגיע לבית הצרכן באמצעות תשתית האינטרנט.

אלא שדומה שהמהלך שמקדמת בלוקבסטר חושף את הקושי של החקיקה הקיימת להדביק את הטכנולוגיה בעידן ההתלכדות. לפני כשנה תוקן חוק התקשורת באופן שהסמיך את המועצה לשידורי כבלים ולוויין להעניק רישיון לשידורים לפי דרישה (VOD). התיקון נועד בעיקרו לאפשר ל-yes לספק שירות VOD על תשתית הפס הרחב של חברת האם שלה, בזק. בעת שתוקן החוק, הובהר שאין הכוונה להסדיר אתרי אינטרנט המספקים שירותי וידיאו לפי דרישה. אלא שעתה עולה השאלה מדוע כאשר בלוקבסטר מעבירה שידורי וידיאו לטלוויזיה באמצעות האינטרנט, השירות אינו כפוף לרגולציה, בעוד שאם היתה מעבירה שידורים ישירות לבתי הצופים על גבי תשתית הפס הרחב של בזק השירות היה כפוף לרגולציה. כשתשתית הפס הרחב מתפתחת והולכת, נראה שיש צורך ליצור מסגרת חקיקתית חדשה שתטפל בשידורי טלוויזיה בפס רחב (IPTV) ותבחן את הצורך בהסדרה רגולטורית של שידורי VOD.

המהלך המתואר מגדיל את הלחץ על HOT ו-yes להציע לקראת תחילת השידורים הדיגיטליים חבילת בסיס צרה ומוזלת. בעוד שהיקף השידורים הדיגיטליים שיופצו בחינם לציבור הוא קטן, הרי שהוספת ספרייה של אלפי שעות סרטים ותוכניות יוצרת חבילה אטרקטיווית. זאת, בפרט כאשר בלוקבסטר מצהירה כי עלות השירות תהיה עשרות שקלים בחודש.

כאשר מהפכת ה-IPTV עדיין רחוקה, יש לברך על התחרות שמבקשת בלוקבסטר להכניס לעולם ה-VOD, ממנו נהנים כיום רק צופי HOT. עם זאת, המשימה שנטלה על עצמה בלוקבסטר היא קשה ביותר: האי ודאות באשר להיקף החדירה של פלטפורמת הטלוויזיה הדיגיטלית; חבילות הבסיס האטרקטיוויות שעתידות HOT ו-yes להציע; מגבלות הטכנולוגיה הקיימת של הפס הרחב שמספקת בזק; עלותו הגבוהה של מערך תמיכה טכנולוגי בשירות החדש; ו"חגיגת" התכנים הפיראטיים בישראל - כל אלה הופכים את המשימה לקשה מתמיד.

הכותב הוא היועץ המשפטי של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו

  • עוד באותו נושא:
  • טלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully