וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הנפט יורדים, אבל הצרכנים ממשיכים לשלם

בר חיון

10.9.2008 / 12:26

המחירים של תחליבי רחצה, משחות שיניים, צמיגים ובנזין שבהם הנפט משמש כחומר גלם לא הוזלו, למרות צניחת הזהב השחור בכ-30%

העלייה במחירי הנפט - יותר מ-100% מתחילת 2007 - הביאה יצרניות להעלות מחירים של מוצרים רבים ולא רק בנזין, אלא גם תחליבי רחצה, משחות שיניים, צמיגים, מוצרי פלסטיק ומוצרים נוספים שבהם הנפט משמש כחומר גלם. כמו כן, התייקרו מחירי התחבורה ציבורית והטיסות.

ואולם, עם הירידה במחירי הנפט לא נרשמה ירידה במחירי המוצרים, עדיין לא בכל אופן. נראה שברוב המוצרים לא נרגיש ירידת מחירים גם אם מחירי הנפט יוסיפו לרדת, ובחלקם אף צפויה עליית מחירים. זאת, על אף שמחיר חבית נפט ירד לכ-100 דולר לעומת שיא של 147 דולר לחבית ב-11 ביולי. מחיר הנפט הגולמי היה ביום שני כ-106 דולר לחבית, ירידה של כ-28% לעומת המחיר לפני כחודשיים.

חברות רבות שהעלו את המחירים עקב העלייה בעלויות האנרגיה ועדיין לא ביצעו הפחתת מחירים, טוענות כי עדיין לא פיצו את עצמן על ההפסדים שנגרמו להן מעליית המחירים.

עם הירידה במחירי הנפט, ירד מחיר הבנזין בארה"ב, אך בישראל התייקר הדלק רק לפני שבוע ב-0.3%. השינוי במחירי הדלק נקבע בידי משרד התשתיות ומתבצע בסוף כל חודש. ההערכות בישראל הן כי הירידה הצפויה במחירי הדלק עשויה להתאחר בשל התחזקות הדולר.

מחיריהם של מוצרים רבים נוספים לא ירדו - הן בארה"ב והן אצלנו. יצרנית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל, לדוגמה, העלתה ב-7%-10% את המחירים שהיא גובה מקמעונאים על מוצרים שכוללים מרכיבים על בסיס נפט. החברה מתכננת לשמור על רמת המחירים הזו "כדי לפצות על ההפסדים שנגרמו". החלטות שכאלה אינן מסייעות לאלפי הקמעונאים והסיטונאים בעולם שנאלצו להקטין את שולי הרווח שלהם במקום להעביר את העלויות אל הלקוחות, שבתורם קיצצו בהוצאות הצריכה שלהם עקב הזינוק בעלויות מצרכי היסוד והדלק.

פרוקטר אנד גמבל, דאו כימיקל וגודייר, כמו גם חברות אחרות המשתמשות בחומרי גלם על בסיס נפט, מחכות לראות אם מחירי הנפט יישארו ברמה הנוכחית או ימשיכו ליפול, בטרם יכריזו על הורדת מחירים.

"כולם מרגישים שיש חוסר ודאות רבה באשר לפעולות שצריך לנקוט", אמר אלי דיבדג', אנליסט שמתמחה בחברות שמשתמשות בחומרי גלם על בסיס נפט בייצור מוצרים שונים. "הם לא יפחיתו מחירים באופן מיידי".

חוסר הוודאות יכול להסביר מדוע לדוגמה, יצרנית הכימיקלים דאו כימיקל, שהעלתה השנה את מחירי חומרי הגלם המבוססים על נפט שמיועדים לשימוש בייצור מוצרים כמו חיתולים, ביותר מ-50%, אינה מעוניינת לוותר על העלאת המחירים בטרם תחזור לשולי הרווח הקודמים שלה. "המחירים שלנו עדיין מתקשים להדביק את העלייה בעלויות", טוענים בחברה.

מיצרנית הצמיגים גודייר, שהעלתה את מחירי הצמיגים בארה"ב ב-15% השנה, נמסר כי היא עדיין מייצרת צמיגי גומי סינתטי ממלאי נפט, שנרכש במחיר גבוה יותר לפני יותר משלושה חודשים, והיא לא שוקלת לבטל את העלאת המחירים לפני שתדע כי מחירי הנפט יישארו נמוכים. 30%-40% מהצמיגים מיוצרים מתוצרי נפט, ולכן מחירם מושפע באופן ישיר על עלויות הייצור.

עליית הדולר מקזזת את ירידת מחיר הנפט

במוצרים מסוימים המושפעים ממחירי הנפט, התחזקות השקל קיזזה את השפעת ההתייקרות. דוגמה לכך הם מחירי הצמיגים בישראל. לדברי יוסי קונפידן, סמנכ"ל שיווק ומכירות של יצרנית הצמיגים מישלין, "יצרני הצמיגים העלו אמנם את המחירים מתחילת 2007 ב-15%-20%, אך התחזקות השקל מול הדולר והיורו גרמה בפועל להוזלה של כ-10% במחירים לצרכן". מאידך, רשת הצמיגיות טייר קלאב מקבוצת אוטולוקס המייבאת צמיגים מיפאן, קוריאה וסין, טוענת כי המחירים עלו לאחרונה באופן מתון, אך בחודשים הקרובים ההתייקרות תואץ ותושלם לכ-20%. קונפידן צופה עליות מחירים מתונות יותר בשיעור של 5%-10% עד סוף 2008.

מתחילת 2007 עלו בישראל גם מחירי התחבורה הציבורית המפוקחים, אך בעוד ההתייקרות של מחירי הנסיעות באוטובוסים המסובסדים היתה מזערית - ולכן ולא סביר שירידת מחירי הנפט תגרום להוזלתם, מחירי הנסיעה במוניות התייקרו מתחילת השנה בכ-10%. ואולם, ירידה במחירי הנסיעה במוניות תוזל רק אם תחול מגמה ארוכה ויציבה של ירידה במחירי הנפט - ובהתאמה במחירי הסולר והבנזין.

בענף התעופה החלו חלק מהחברות להוזיל את המחירים, ובחברות אחרות המחירים ירדו ככל הנראה רק אחרי החגים. "השפעת מחיר הנפט על מחירי הטיסות היא בדרך כלל מיידית, ובשנה האחרונה יכולנו לראות חברות תעופה אמריקאיות שהתייקרות הדלק אילצה אותן לקרקע ציי מטוסים ולבטל קווי טיסות", אומר חן עמישי המנכ"ל לשעבר של אתר השוואת מחירי הטיסות Travelist. "בישראל היה אמנם קיזוז כלשהו בעליית המחירים בשל התחזקות השקל מול הדולר, אך אם מחירי הנפט ימשיכו לרדת אחרי החגים אנחנו צפויים לראות ירידה נוספת במחירי הטיסות".

בדומה לפרוקטר אנד גמבל, דאו כימיקל וגודייר, חברות התעופה טוענות כי החלטתן באשר לתעריפי הטיסה קשורה למחירי הנפט בטווח הארוך. "היינו שמחים לראות את מחירי הנפט יורדים ונשארים נמוכים", אמרה בטסי טלטון, דוברת חברת התעופה האמריקאית דלתא.

ואולם, הירידה במחירי הנפט הביאה לירידה חדה במחירי סחורות אחרות מתחילת הקיץ. התירס, למשל, רשם ירידה חדה של כ-30% לעומת מחירו ב-27 ביולי. מחיר פולי הסויה ירד בכ-21% באותה תקופה. ואולם, על אף הירידה החדה בעלויות המרכיבים, מחירי המזון הארוז בסופרמרקטים צפויים להישאר גבוהים יותר לעומת השנה שעברה - כך אומר אפרים לייבטג, כלכלן שחוקר את שוקי המזון מטעם משרד החקלאות האמריקאי.

כדי שמחירי המוצרים האחרים הקשורים לנפט יירדו, דרושה תקופה ממושכת יותר של ירידה עקבית במחירי הנפט. ואולם, הערכות בשוק אומרות כי אחרי שבאופ"ק (ארגון יצואניות הנפט) ראו כי טוב, הם יבלמו את הירידה הרבה לפני שהמחירים יצנחו לרמתם מלפני שנה וחצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully