וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאול מופז דואג לעובדי הנמלים - והציבור משלם מיליונים

אבי בר-אלי

11.9.2008 / 7:23

שר התחבורה נמנע מלחתום על הוזלת אגרות יבוא הדלק, שנועדה להיטיב עם הציבור. הסיבה לכאורה: שיקולים פוליטיים של מופז

שר התחבורה, שאול מופז, שוב פועל בניגוד למדיניותו בשנתיים האחרונות. לכאורה, מטעמים פוליטיים. ל-TheMarker נודע כי השר מעכב זה כחודש את חתימתו על הרפורמה בתעריפי יבוא הדלק לישראל. מדובר בהוזלה משמעותית של אגרות הרציף שגובים נמלי חיפה ואשדוד עבור יבוא נפט גולמי ומוצריו לישראל ויש לה השפעה על מחירי החשמל והדלק בישראל. לפי הערכות, מופז נמנע מלאשר את ההוזלה שהוא עצמו קידם עקב התנגדות עובדי נמלי חיפה ואשדוד למהלך, העתיד לפגוע בהכנסות הנמלים.

החסם המרכזי שעמד עד כה בפני יבוא תזקיקי נפט באופן נרחב לישראל היה כדאיותו הכלכלית הפחותה של המהלך, בעיקר בשל אגרת הרציף הגבוהה שגבו הנמלים בעבור קליטת המכליות והזרמת התזקיקים אל החוף. למרבה האבסורד, נקבעה אגרה זו באופן בלתי שוויוני בין הנמלים וכשיעור יחסי מערך המטען: 1.02% בנמל חיפה ו-0.54% בנמל אשדוד. כלומר, המס לו נדרשו חברות הדלק היה תלוי בסוג תזקיק הנפט שהובילו, השתנה מעת לעת בהתאם למחירי הדלק התנודתיים בעולם והגיע בעת האחרונה עד כדי 10 דולר לטונה.

במסגרת הרפורמה בתעריפי הנמלים אותה קידמו יחדיו משרדי התחבורה והאוצר, סוכם כי אגרת הרציף שתגבה בגין הדלק המיובא תיוצב סביב ערך קבוע ללא תלות בסוג הדלק או בערכו. אישור זה צפוי להיטיב עם יבואני תזקיקים גדולים דוגמת חברת החשמל או משרד הביטחון, וכן עם בתי הזיקוק וחברות הדלק הקמעוניות.

בעיקר נועדה ההוזלה להיטיב עם הציבור אשר אמור היה ליהנות ממחירי חשמל ודלק זולים יותר. משום תכיפות המהלך, הסכים משרד האוצר לפצל את נושא יבוא הדלק מן הרפורמה הכוללת בתעריפי הנמלים (שאישורה עדיין מתמהמה) ולאשרו בנפרד. הוזלת האגרות הובאה כבר לפני חודשיים לוועדת המחירים הבין משרדית בראשות יהודה סבן, אשר אישרה את המהלך וקבעה מחיר פריקת דלק מרבי של 5.6 שקל לטונה.

החלתה של התקנה החדשה נדרשה בחתימת שרי האוצר והתחבורה ואולם למרבה ההפתעה, נמנע עד כה מופז מלחתום על אשרור ההחלטה אף שהוא עצמה נמנה על מקדמיה. לפי הערכות, מעכב מופז את חתימתו בשל התנגדות נמלי חיפה ואשדוד למהלך העלול לפגוע בהכנסותיהם. דרך נמל אשדוד מיובאים מדי שנה כ-50 אלף טונה תזקיקים בלבד. ואולם דרך נמל חיפה מיובאים כ-800 אלף טונה, ומשום כך עלול המהלך לפגוע קשות בהכנסותיו מן האגרות הגבוהות המסתכמות בכ-40 מיליון שקל בשנה. כפי שפורסם באחרונה, נמנע מופז מלפגוע באינטרסים של עובדי הנמלים, לכאורה משום כוחם האלקטוראלי במפלגת קדימה, וכך גם חזר בו מתמיכתו מרפורמת ה-LandLord שקידם בנמלי הים והוכללה בחוק ההסדרים האחרון.

בתגובה ממשרד התחבורה נמסר: "הנושא נמצא על שולחנו של מנכ"ל המשרד ומתוכנן להידון בפגישת העבודה הבאה שלו עם השר".

  • עוד באותו נושא:
  • מופז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully